حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عیسی زاده: اولین فرمول تربیتی قرآن برای تربیت انسان، ارائه شناخت به اوست
به همت مدیریت هماندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران، کارگاه دانشافزایی استادان با موضوع تفسیر قرآن کریم ویژه ماه مبارک رمضان در دانشکده پیراپزشکی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، این نشست از ساعت 11 روز یکشنبه، 29 اردیبهشت 98 با تلاوت آیاتی از کلامالله مجید آغاز شد.
در ابتدای این نشست حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عیسی زاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن خوشامدگویی به حضار و گرامیداشت ایام پربرکت ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: در شبهای مبارک ماه رمضان و بهویژه شبهای قدری که در آستانه آن هستیم میتوانیم حرکت عادی زندگی خود را به حرکتهای عالی و سریع روحانی، معنوی و تربیتی تغییر دهیم.
وی در ادامه اظهار داشت: روحی که در انسان قرار دارد آنقدر ظرفیت دارد که بتواند در یکشب بهاندازه هزار ماه حرکت داشته باشد و این نکات بهروشنی در آیات سوره شریفه قدر بیان شده است.
وی همچنین افزود: اگر به قرآن از منظر دیگری نگاه کنیم درمیابیم که قرآن برای هر سطحی از ظرفیت و توان انسانها سخنان متفاوت و مخصوص به آن سطح را داراست.
مسئول نهاد در ادامه افزود: بنا بر روایات، قرآن یکلایه ظاهری و بعدازآن یک لایه باطنی دارد و برای آن لایه باطنی نیز لایه دیگری وجود دارد و این عمق همینطور ادامه میابد و اگر انسان بتواند از لایه ظاهری عبور کند و آن ظرفیت را در خودش ایجاد کرده و لایههای باطنی قرآن را بشکافد حرکتش به سمت معنویت و تربیت قرآنی عمیقتر و سریعتر میشود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه قرآن هیچوقت باعث دلزدگی کسی که با آن انس میگیرد نمیشود، اظهار داشت: وقتیکه به دوران 100 ساله جاهلیت قبل از اسلام و صدر آن نگاه میکنیم به معجزه قرآن پی میبریم و اینکه چطور توانست در آن دوره جاهلیت و توحش، انسانهای متعالیای را تربیت کند.
وی همچنین افزود: قرآن معجزه لفظی است و هر کس که مدعی تحریف بودن آن بود نتوانست ادعای خودش را اثبات کند و یا آیهای بمانند آیات قرآن بیاورد؛ بنابراین خواندن لفظ قرآن نیز ثواب دارد و بر آن تأکید نیز شده است.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عیسی زاده در ادامه سخنان خود از قول شهید صدر اظهار داشت: اگر از لایه ظاهری قرآن بگذریم و خودمان را گامبهگام در مسیر منطقی و تربیتی قرآن قرار دهیم آنگاه میتوانیم به ظرفیت تربیت قرآنی دستیابیم و اولین گام در این مسیر این است که از اولین آیه نازلشده بر پیامبر شروع کنیم و به ترتیب به آیات و سورههای بعدی قرآن برسیم تا به آخر و بدین ترتیب این مسیر منظم تربیتی را طی خواهیم کرد.
وی در ادامه با بیان این نکته که یک برنامه و بهترین الگوی تربیتی ما برای شاگردان همان الگوی استفاده از آیات قرآن کریم است، افزود: تقوای استاد در این است که دلش را همگام با شاگردانش کند و با تمام حرکات و سکنات خود از همان لحظه ابتدایی تعامل با شاگردش آن الگو و برنامه تربیتی قرآنی را پیادهسازی کند.
دانشیار مرکز علوم قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به آیه 44 سوره اسرا اظهار داشت: «تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا ـ آسمانهای هفتگانه و زمين و كساني كه در آنها هستند همه تسبيح او ميگويند و هر موجودي تسبيح و حمد او ميگويد، ولي شما تسبيح آنها را نميفهميد او حليم و آمرزنده است» شناخت پیدا کردن به خداوند با توجه و دقت به نشانههای پیرامونمان به دست میآید و همانطور که در آیات ابتدایی سوره مبارکه «علق» نیز عنوان شده است، اولین فرمول تربیتی قرآن برای تربیت انسان نیز ارائه دادن شناخت به اوست و هر جا که شناخت اتفاق بیافتد تربیت نیز به دنبال آن خواهد آمد.
وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: ازجمله عواملی که باعث انحراف مسلمانان از مسیر درست تربیت قرآنی میشود کنار گذاشتن قرآن و یا فقط اکتفا کردن به لایه ظاهری قرآن است؛ بنابراین ما باید وارد ادبیات غنی قرآن شویم و زمانی به نتیجه دست میازیم که قرآن را بر اساس ترتیب نزول منطقی و تربیتی آن مطالعه کنیم و از لایه ظاهری آن عبور کرده به لایههای باطنی آن برسیم.
خبر و عکس: ابوالفضل علیزاده
ارسال به دوستان