با حضورمسئولان دانشگاه از ورزشکاران ایثارگر مدال آور تجلیل شد

مدیر تربیت‌بدنی دانشگاه گفت: اگر ورزش منظم حداقل به مدت 3 تا 6 ماه نداشته باشیم یک ریسک فاکتور برای بیماری محسوب می‌شود.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دفتر امور ایثارگران این جلسه روز سه‌شنبه اول مرداد 98 با حضور دکتر مصطفی محقق، مشاور رئیس دانشگاه در امور ایثارگران، دکتر هادی موسوی، مشاور وزیر در امور شاهد و ایثارگر، دکتر محمدحسین پورغریب شاهی، مدیر تربیت‌بدنی، دکتر احسان مقیمی مدیر امور ایثارگران، دکتر خورشید وسکوئی مشاور امور بانوان، دکتر علیرضا پارساپور مدیر روابط عمومی و ورزشکاران صاحب مدال، مربیان و سرپرستان تیم‌های ورزشی برگزار شد.
در ابتدا آیاتی از کلام‌الله مجید توسط علی ناجی محله حافظ کل قرآن کریم قرائت شد. سپس مدیر امور ایثارگران ضمن خیرمقدم به حاضرین به شرح وظایف کمیته ورزشی اشاره کرد.
وی طراحی و تدوین برنامه ورزشی ایثارگران، برنامه‌ریزی در جهت توسعه و گسترش ورزش ایثارگران در دو بعد همگانی و قهرمانی، برنامه‌ریزی در جهت برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی، اجرای برنامه‌های تفریحی‌ورزشی برای ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها و ارتباط با مجموعه خارجی و داخلی دانشگاه در راستای ترویج ورزش ایثارگران را از شرح وظایف این کمیته برشمرد.
دکتر مقیمی در ادامه گزارش مختصری از عملکرد کمیته ورزشی ایثارگران و مسابقات ورزشی سال گذشته ارائه داد.
سپس مشاور رئیس دانشگاه در امور ایثارگران گفت: دفتر امور ایثارگران با فراخوان برای تشکیل تیم‌های ورزشی ایثارگران در رشته‌های فوتسال، شنا، دارت، تنیس روی میز، تیراندازی در دو بخش خواهران و برادران با تمام سختی‌هایی که داشت توانست بخش ورزشی ایثارگران را فعال کند.
وی ادامه داد: برای موفقیت و توسعه تیم‌های ورزشی ایثارگران از مدیر تربیت‌بدنی و حوزه دانشجویی که کمک و مساعدت کردند، تشکر می‌کنم.
دکتر محقق با نقل از خاطرات وحید شمسایی بازیکن تیم ملی فوتسال که گفته بود «قبل از وررود به این رشته ورزشی وزنم 120 کیلوگرم بود و در طول عمرم هم فوتسال بازی نکرده بودم و در طی 6 ماه توانستم عضو تیم ملی شوم» به موضوع نقش اراده در ورزش اشاره کرد.
مشاور رئیس دانشگاه در امور ایثارگران افزود: چیزی که در ورزش مشهود است قدرت تعامل با بقیه است یعنی محیط‌های ورزشی اصولاً دوستانه تراز محیط کاری است اگر شرایط کاری هم می‌توانست همانند محیط ورزشی باشد می‌تواند نتیجه خوبی در بر داشته باشد و ان‌شاءالله مدیر تربیت‌بدنی بتواند با تلاش و کوشش در اشاعه این فرهنگ نقش‌آفرینی کند.
رئیس بیمارستان یاس به نقل از اساتید روانشناسی گفت: بر اساس مطالعات کاملاً علمی رسماً به این نتیجه منتهی شده که نقش هوش در پیشرفت انسان بسیار کمتر از نقش کوشش مستمر و متمرکز بوده و این تنها در ورزش بلکه در پیشرفت‌های علمی و اقتصادی و یا پیشرفت‌های مختلف دیگر هم خودش راکاملا نشان داده است ان‌شاءالله بتوانیم در دفتر امور ایثارگران و همچنین در تربیت‌بدنی دانشگاه که شخص دکتر پور غریب حضور دارند گام‌های اساسی در پیشرفت فردی و اجتماعی در این زمینه برداریم.
دکتر محمدحسین پورغریب با اشاره به نقش ورزش در سلامت فرد و جامعه گفت: کمبود تحرک و فعالیت‌های بدنی می‌تواند منجر به رکود در سلامت جسمانی، روانی و ایجاد اختلالاتی هم چون اضطراب، استرس و افسردگی شود. حافظـۀ کاری ترکیبـی از توجـه، تمرکـز و حافظـۀ کوتاه‌مدت اسـت، یـک نظـام ذهنـی اسـت کـه وظیفه آمــوزش و پــردازش موقتــی اطلاعات را بــرای انجــام یــک رشـته از تکالیـف شـناختی پیچیـده نظیـر فهمیـدن، اندیشـه کــردن، محاســبه کــردن، استدلال و یادگرفتن را بــر عهــده دارد. مطالعـات بسـیاری نشـان داده‌اند کـه ورزش و فعالیـت بدنـی از اصلی‌ترین سازوکارهای دخیـل در حافظـۀ کاری نیز هست و فعالیـت هـوازی حافظـۀ کاری را به‌طور معنی‌داری تقویـت می‌کند.
دکتر پورغریب تأکید کرد: نتـایج جدیـدترین تحقیقـات بین‌المللی حـاکی از آن اسـت کـه ورزش و فعالیـت بـدنی به‌عنوان راهکار اصلی پیشگیري از بسیاري از بیماری‌ها و عامـل ایجاد سلامت عمـومی و کـاهش سـطح نـاتوانی اسـت و بـروز بسیاري از بیماری‌ها مانند دیابت، بیماری‌های قلـب و عـروق و پرفشاري خون به‌وسیله ورزش قابل‌پیشگیری هستند. کـاهش فعالیـت جسـمانی باعث شده است که بیماری‌های مـزمن غیـر واگیـر به‌خصوص بیماری‌های قلبی – عروقی به‌عنوان معضـل عمـده بهداشـتی مطرح شوند.
مدیر تربیت‌بدنی دانشگاه افزود: نتایج تحقیقات نشان داده اسـت کـه زندگی بدون تحرك میزان ابتلا به بیماري عـروق کرونـر را دو برابر می‌کند. بر اساس ایـن تحقیقـات مرکـز پیشـگیري و کنترل بیماری‌ها در آمریکا و نیز کالج پزشـکی ورزشـی آمریکـا توصیه می‌کنند که بزرگ‌سالان باید روزانـه 30 دقیقـه فعالیـت جسمانی متوسط داشته باشند. فعالیت جسمانی کـه در هفتـه 2 تا 3 هزار کیلوکالري یا بیشـتر انـرژي مصـرف کنـد، در حدود 20 درصد بروز بیماری‌های قلبـی – عروقـی را کاهش می‌دهد.
 دکتر پورغریب با اشاره به این نکته که اهمیت ورزش در دین مبین اسلام تااندازه‌ای است که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: 'نیرومند نزد خداوند بهتر و محبوب‏تر از مؤمن ضعیف است ' تأکید کرد: نباید از ورزش غافل شویم چه در آن نفع شخصی باشد یا اجتماعی. به‌خصوص بعد اجتماعی ورزش از اهمیت زیادی برخوردار است، به‌طوری‌که چالش اصلی‌ ما در ایران کاهش فعالیت‌های فیزیکی است.
وی گفت: کسانی که در مسابقات ما می‌آیند، در قبال امکاناتی که دانشگاه در اختیار آنان قرار می‌دهد، یک مسئولیت سنگین دارند و آن این است که در کنار خود یک نفر دیگر را هم به جمع ورزشکاران دعوت کنند.
عضو هیئت‌علمی طب ورزشی در ادامه گفت: در بعد همگانی باید تلاش مضاعف کنیم. دانشگاه هم خوشبختانه یک اعتبار خوبی به تربیت‌بدنی اختصاص داده است؛ به امید خدا کلنگ دو سالن ورزشی در سال جاری زده خواهد شد و از طرفی استخر مجموعه شهید چمران هم بعد از چندین سال افتتاح شد که آن‌هم در اختیار خانواده دانشگاه برای تمرینات ورزشی است. به‌هرحال دانشگاه در حد توان مالی به تربیت‌بدنی کمک می‌کند.
مدیر تربیت‌بدنی دانشگاه افزود: خوشبختانه رئیس محترم دانشگاه جناب آقای دکتر کریمی، معاون محترم دانشجویی فرهنگی دانشگاه جناب آقای دکتر حلب چی، معاون محترم توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه جناب آقای دکتر بیگلر و مشاور محترم ریاست دانشگاه در امور ایثارگران جناب آقای دکتر محقق از ورزش دانشگاه حمایت ویژه‌ای می‌کنند.
دکتر پور غریب در پایان گفت: امیدوارم امسال حضور ایثارگران در امور ورزشی پررنگ‌تر باشد. از مدیر امور ایثارگران و کارشناسان دفتر ایثارگران تشکر و قدردانی ویژه دارم که تلاش بسیاری در امر ورزش ایثارگران انجام دادند. مسلماً اگر همت دوستان نبود ورزش ایثارگران پا نمی‌گرفت و امیدوارم سال 98 سال پرباری برای همه به‌خصوص ورزشکاران باشد.

 خبر: زهرا اسماعیلی
عکاس: علی گل محمدی



 

کلمات کلیدی
زهرا  اسمعيلي - عکس
تهیه کننده:

زهرا اسمعيلي - عکس