برگزاری نخستین سمپوزیوم کاربرد تصویربرداری در تحقیقات پیش بالینی

نخستین سمپوزیوم کاربرد تصویربرداری در تحقیقات پیش بالینی توسط آزمایشگاه پیش بالینی در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

این سمپوزیوم روز دوشنبه 24 اردیبهشت 97 با حضور دکتر محمدعلی صحرائیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه و با ارائه گزارش شش ماهه از عملکرد آزمایشگاه پیش بالینی توسط رئیس آزمایشگاه، دکتر محمدرضا آی شروع به کار کرد.
در این سمپوزیوم رئیس آزمایشگاه جامع پیش‌بالینی با اشاره به فراهم شدن امکانات آزمایشگاهی برای اجرای مطالعات حیوانی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل نبود تجهیزات آزمایشگاهی، دقت پایین دستگاه، عدم امکان انتقال حیوان به بیمارستان و استفاده از تجهیزات انسانی در زمان‌های نامشخص، تحقیقات بر روی موش نسبت به سایر حوزه‌های تحقیقاتی 20 برابر کمتر بوده، در حالی که این تحقیقات ارزش افزوده بالایی را برای کشور به همراه دارند و تحقیقات پیش‌بالینی را به عنوان یکی از چالش‌های تولید بایو داروها و بایومارکرها، در اختیار داشتن زیر ساخت‌های آزمایشگاهی عنوان کرد و افزود: بررسی مقالات منتشر شده در 30 سال قبل نشان می‌دهد تحقیقات بر روی 'رت' و 'مایس' نسبت به سایر حیوانات 20 برابر کمتر بوده که دلیل آن نبود تجهیزات تصویربرداری برای حیوانات است.
بنابراین ایده راه‌اندازی این آزمایشگاه شکل گرفت که بر این اساس محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه پیش‌بالینی کردند و تمام تجهیزات آن ساخت ایران و ساخت محققان این دانشگاه است.
رییس آزمایشگاه پیش بالینی، دستگاه شامل تصویربرداری نوری دو بعدی، تصویربرداری نوری سه بعدی، تصویربرداری سی تی اسکن، گاما کمرا، دستگاه اسپکت و دستگاه تست را از جمله تجهیزات این آزمایشگاه ذکر کرد و گفت: این آزمایشگاه با حمایت 900 هزار دلاری (دلار 3800 تومان) راه‌اندازی شد و خدمات آن شامل همه دانشگاه‌های کشور می‌شود.
وی آزمایشگاه‌های 'ارسال، ذخیره‌سازی و پردازش تصاویر'، 'کشت بافت'، 'مولکولی'، 'بافت'، ' شیمی' و 'رادیو شیمی' را از بخش‌های دیگر آزمایشگاه پیش‌بالینی دانست و خاطرنشان کرد: بررسی مراکز ویژه پیش‌بالینی در دنیا نشان داد که آزمایشگاه پیش‌بالینی کشور بر اساس تعداد مدالیته‌های تصویربرداری موجود در مرکز و همچنین آزمایشگاه‌های جانبی در دنیا در جایگاه نهم قرار دارد.
این محقق با بیان اینکه در این آزمایشگاه تاکنون 124 مورد تصویربرداری و آزمایش برای 35 پروژه تحقیقاتی انجام شده است، یادآور شد: ماموریت ما برای دو سال اول فعالیت این مرکز، آموزش، ترویج و سرمایه‌گذاری بوده است؛ از این رو در 6 ماه اول فعالیت، خدمات این آزمایشگاه رایگان بوده است.
همچنین دکتر محمدرضا آی، در ادامه این رویداد درباره 3 برنامه این مرکز توضیحاتی ارائه داد و افزود: 'ژورنال کلاب' یکی از این برنامه ها است که در آن مقالاتی که در حوزه‌های مرتبط با فعالیت این آزمایشگاه نمایه‌سازی شده باشند، مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد، این رویداد در آخرین چهارشنبه هر ماه برگزار می‌شود و به هر شرکت کننده‌ای که در 3 ژورنال کلاب حضور داشته باشد، گرنت تصویربرداری اعطا خواهد شد.
برگزاری کارگاه دوره علوم پایه از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار آزمایشگاه پیش بالینی قرار گرفته که در آن برای اساتید و دانشجویان مرتبط تمام دستگاه‌های تصویربرداری این آزمایشگاه معرفی خواهد شد.
برنامه بازدید از این آزمایشگاه از دیگر برنامه‌های این آزمایشگاه است و مراکز تحقیقاتی و محققان می‌توانند دوشنبه‌های هر هفته در این رویداد شرکت کنند.   
خبرنگار و عکاس: زهرا قدیری

 

زهرا  قدیری
تهیه کننده:

زهرا قدیری