با تقدیر از برگزیدگان فعالیت‌های بین‌المللی دو دانشگاه

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شد

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران با شعار همکاری بین‌المللی؛ ضرورت جهان امروز و معرفی برگزیدگان فعالیت‌های بین‌المللی دو دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، در این جشنواره که شنبه 25 بهمن 99 در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برای نخستین بار به صورت هیبرید (حضوری محدود و مجازی) برگزار شد، دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، هیأت‌رئیسه، روسای دانشکده‌ها و جمعی از اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان دو دانشگاه و تعدادی از سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف حضور داشتند.
کرونا، فرصتی برای توسعه ارتباطات بین‌المللی آنلاین
این برنامه با پخش کلیپ معرفی دو دانشگاه آغاز و سپس دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان نخستین سخنران ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به حاضران، گفت: حدود یک سال پیش همکاران ما در لابراتوار ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت، با سه نمونه مثبت ویروس کرونا مواجه شده و پس از بررسی‌های نهایی و اعلام وزیر محترم بهداشت مبنی بر شیوع این بیماری، دانشگاه علوم پزشکی تهران و مراکز درمانی زیرمجموعه به شدت مشغول خدمات‌رسانی به بیماران شدند.
وی با بیان اینکه متأسفانه دانشگاه تعدادی از بهترین اعضای کادر درمانی خود را طی این مدت از دست داده، گفت: به عنوان عضوی از خانواده دانشگاه، به این افراد افتخار می‌کنم و قدردان زحمات و تلاش‌های همه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کشور هستم.
دکتر کردی تصریح کرد: کرونا در کنار مشکلات و چالش‌های بسیار، درس‌هایی نیز برای دانشگاه‌های کشور به همراه داشت که از آن جمله می‌توان به توسعه همکاری‌های مشترک بین‌المللی، گسترش ارتباطات علمی آنلاین (E-Learning و E-Health) و از همه مهم‌تر ارائه دروس تئوری دانشجویان به صورت مجازی و آنلاین اشاره کرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: محققان و دانشمندان دو دانشگاه در این مدت با یکدیگر و سایر دانشگاه‌های ایران و جهان همکاری کرده و پروژه‌های تحقیقاتی متعددی را پیش برده‌اند.
وی با اشاره اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران طی سال جاری در همکاری‌های علمی بین‌المللی به صورت آنلاین بسیار فعال بوده، بیان داشت: این سطح از ارتباطات فرصت بسیار خوبی را در اختیار کشورهای مختلف قرار داد و محققان و اندیشمندان در کشورهایی با منابع محدود نیز فرصت استفاده از این همکاری‌ها را به دست آوردند.
دکتر کردی اضافه کرد: این در حالی است که با وجود پاندمی کرونا حدود 300 دانشجوی بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ایران ماندند و ما توانستیم از توانمندی‌های آن‌ها در قالب کمپین‌های بین‌المللی، ساخت فیلم و تولید محتوای آموزشی استفاده و نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای را در انتقال تجربیات کرونا به کشورهای مختلف به ویژه کشورهای منطقه ایفا کنیم.
وی یادآور شد: همکاری‌های شکل گرفته میان دانشجویان، کارکنان، پزشکان و متخصصان توانست ما را در مواجه با کرونا و دیگر چالش‌ها این دوران یاری کند.
دکتر محمدحسین صراف زاده، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران نیز با ابراز خوشحالی از برگزاری مجدد این جشنواره به صورت مشترک گفت: به لطف تلاش‌های آکادمیک دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران به موفقیت‌های بزرگی دست‌ یافته‌ایم که در اکثر سیستم‌های رتبه‌بندی نمود داشته است، این مجموعه‌ها با مراکز علمی معتبر و مؤسسات آموزش عالی در سطح جهان در ارتباط و تعامل هستند و در طول دوران فعالیت خود به ارتقاء دانش و اعتلای جامعه بشری کمک کرده‌اند.
وی تصریح کرد: با توجه به همه‌گیری کرونا و شرایط جدید، روش‌های آموزشی به سرعت در حال تغییر هستند و ما باید مکانیسم‌های ابتکاری جدیدی را برای سازگاری با تغییرات تعریف کنیم و این در حالی است که دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران اهمیت زیادی برای حمایت از هریک از همکاران بین‌المللی قائل و در تلاش برای جلوگیری از هرگونه اختلال در آموزش و عبور از چالش‌های به وجود آمده هستند.
معاون بین‌الملل دانشگاه تهران یکی از اهداف استراتژیک دو دانشگاه را بین‌المللی سازی عنوان کرد و بیان داشت: دو مجموعه در مسیر اهداف بین‌المللی خود با یکدیگر در حال همکاری هستند تا حضوری پویا در جامعه دانشگاهی جهانی داشته باشند.
وی افزود: ما بر این باوریم که تعامل با جهان، میزبانی از دانشجویان و اساتید بین‌المللی و همکاری با دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور، به منظور تبدیل دنیا به مکانی بهتر، ضروری است.
پس از آن پیام تصویری سفرای ایتالیا و قرقیزستان در ایران پخش شد.
جشنواره‌های بین‌المللی آکادمیک زمینه‌ساز همکاری‌های مشترک علمی و تحقیقاتی
آوازبیک عبدالرزاق اف، سفیر قرقیزستان در ایران با اشاره به روابط دیرینه فرهنگی میان دو کشور و گسترده و مستحکم‌تر شدن ارتباطات فرهنگی، علمی، آموزشی، اقتصادی و سیاسی طی سی سال گذشته، گفت: طی سفرهای روسای جمهور و وزرای علوم و آموزش عالی ایران و قرقیزستان، توافقاتی در خصوص گسترش روابط علمی، آموزشی و پژوهشی چون مبادله دانشجویان، اساتید و پژوهشگران، انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی مشترک و برقراری روابط مستقیم میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی دو کشور صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: سفارت جمهوری قرقیزستان به همراه دانشجویان قرقیزی مشغول به تحصیل در ایران، طی سال‌های گذشته حضوری پررنگ در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی دانشجویی داشته‌اند و با فعالیت‌های مؤثر خود برای تقویت هر چه بیشتر روابط فرهنگی تلاش کرده‌اند.
جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در ایران نیز با بیان سابقه عمیق همکاری میان دو کشور، گفت: در بخش علمی و فرهنگی تعامل دو کشور از پیشینه درخشانی برخوردار است و من ارزش بسیاری برای علاقه و اشتیاق دانشجویان ایرانی به تحصیل در ایتالیا و آشنایی با فرهنگ و آداب‌ورسوم کشورم قائل هستم.
وی با اشاره به نمونه‌هایی از تعاملات علمی و آکادمیک میان دانشگاه‌های ایرانی و ایتالیایی از جمله همکاری در قالب پروژه اراسموس پلاس، بیان داشت: مشتاقانه در انتظار دستاوردهای جدید علمی و آموزشی میان دو کشور خواهیم بود.
لیندال ساکس، سفیر استرالیا در ایران نیز که به صورت حضوری در این برنامه شرکت داشت به تحصیل تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان ایرانی در استرالیا اشاره کرد و گفت: سفارت استرالیا علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های علمی میان دانشگاه‌های دو کشور است.
وی همچنین برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی را در شکل‌گیری همکاری‌های مشترک پژوهشی میان محققان و دانشمندان کشورهای مختلف مؤثر دانست.
دانشگاه به عنوان مرکز علم با ارتباطات جهانی، صلح و دوستی تعریف می‌شود
دکتر نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز به عنوان دیگر سخنران این جشنواره بیان داشت: امسال به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری حضوری جشنواره با شرکت تمامی دانشجویان، مهمانان و نمایندگان کشورهای مختلف محقق نشد ولی تلاش کردیم با کمک تکنولوژی این رویداد سالانه را جشن بگیریم.
وی با اشاره اینکه کرونا دنیا را در شوک فرو برد اما نکاتی را به همه ما یادآوری کرد، اظهار داشت: پیشرفت‌های دو قرن اخیر تمرکز بر روی بیماری‌های واگیر را کاهش داده بود، شیوع این همه‌گیری به همه ما نشان داد که علی‌رغم توسعه علم، انسان‌ها همواره مورد تهدید هستند.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: یادآوری نقش بی بدیل علم از دیگر نکاتی است که در این مدت به آن دست یافته‌ایم چرا که هیچ‌چیز جایگزین علم نمی‌شود و بدون آن بشر به دوران قرون‌وسطی بازمی‌گردد.
دکتر نیلی احمدآبادی با تأکید بر اینکه همچنین در بحث همکاری بین‌المللی ثابت شد که مرزهای جغرافیایی مانع از این نوع تعاملات نیست و علم در ذات خود امری جهانی است، تصریح کرد: بدون همکاری و همگامی کشورهای مختلف و مردم جهان، بشر دستاوردهای بزرگی نخواهد داشت و دانشگاه به عنوان مرکز علم، با ارتباطات جهانی، همکاری و صلح و دوستی تعریف می‌شود.
وی سپس به اثرگذاری دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران در صحنه‌های ملی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: عضویت در اتحادیه‌ها و شبکه‌های بین‌المللی، جذب دانشجویان و اساتید خارجی، مشارکت در پروژه‌ها و برنامه‌های مشترک بین‌المللی و حضور اساتید و دانشجویان ایرانی در مراکز علمی بین‌المللی حاکی از نقش پررنگ این دو مجموعه در حوزه علم و دانش کشور است که باید بیش از گذشته توسعه یابد.
رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران با شیوع کرونا به سمت آموزش‌های مجازی حرکت کرده و خوشبختانه  تاکنون بیش از 7 هزار درس در این مجموعه به صورت مجازی به دانشجویان ایرانی و خارجی ارائه شده است.
در بخش بعدی این جشنواره نمایندگان اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان بین‌الملل دو دانشگاه سخنرانی کردند.
همچنین در پایان با حضور روسا و معاونان بین‌الملل دو دانشگاه و سفیر استرالیا در ایران، برگزیدگان فعالیت‌های بین‌المللی دو دانشگاه معرفی شدند.
از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محمد عبدالهی، دکتر کوروش هلاکویی نائینی، دکتر آذین نوروزی و دکتر اسماعیل ریاحی به عنوان برگزیدگان حوزه آموزش بین‌الملل، دکتر وفا رحیمی موقر، دکتر محمدرضا آی، دکتر امیرحسین تکیان، و دکتر مصطفی حسینی به عنوان پژوهشگران برگزیده حوزه بین‌الملل، دکتر پویان امینی شکیب، دکتر حسین رضائی زاده، دکتر محمدرضا مدرسی اصطهباناتی، دکتر نیما رضائی و دکتر امیرحسین معماری به عنوان برگزیدگان حوزه فعالیت‌های بین‌الملل و زینب عبدالرحمان، دکتر سید محمد آبیس، دکتر حسین زیاب و دکتر زیشان حیدر به عنوان دانشجویان فعال بین‌المللی مورد تقدیر قرار گرفتند.
برگزیدگان دانشگاه تهران نیز در 9 بخش مؤلفان و مترجمان برتر بین‌المللی بخش کتاب، مؤلفان برتر بین‌المللی بخش مقاله، اعضای هیأت‌علمی موفق در کسب موقعیت و جایگاه بین‌المللی، موفق‌ترین عضو هیأت‌علمی اعزامی به فرصت مطالعاتی/مأموریت پژوهشی- آموزشی، فعال‌ترین پردیس و کارکنان در حوزه بین‌الملل، مؤلفان مقالات یک درصد (در بازده جشنواره)، دانشجویان فعال بین‌المللی در امور فرهنگی و دانشجویی و دانشجویان برتر بین‌الملل معرفی و در مجموع از حدود 60 دانشجو، کارشناس و عضو هیأت‌علمی قدردانی شد.
توضیح اینکه به دلیل همه‌گیری کرونا و نبود امکان حضور تمامی مدعوین، تعدادی از برگزیدگان دو دانشگاه به نمایندگی از مابقی منتخبان، تقدیر شدند.

مهناز  وحیدی
تهیه کننده:

مهناز وحیدی

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

علی رضا همتی
99/11/28 - 12:57

با سلام و سپاس و تشکر از همه اساتید، مدیران و کارشناسان محترمی که با حضور در شبکه فعالان مرتبط در دانشگاه مسیر توسعه بین الملل آموزش علوم پزشکی کشور را با پرچم داری این دانشگاه طی می کنند. خدا قوت دست مریزاد. همچنین خدمت برگزار کنندگان محترم پیشنهاد می نمایم برای ارزش گذاری به نقش بی بدیل کارکنان و کارشناسان پرتلاش فعال در حوزه های مرتبط با بین اللملی سازی در دانشگاه، انشالله در سال آینده این برنامه به برگزیدگان کارشناس و کارکنان و حتی سایر گروه های دیگر شغلی نیز مزین گردد. پاینده و پیروز و موفق باشید

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *