دومین جلسه روزنامه‌نگاری برند در حوزه بهداشت، درمان و غذا و دارو

دکتر ترابی: واحدهای تابعه باید ظرفیت‌های همدیگر را به‌خوبی بشناسند و از آن بهینه استفاده کنند

در دومین نشست اتاق روزنامه‌نگاری برند که به‌منظور مشارکت در کارهای تیمی، همفکری و هم‌افزایی در حوزه‌های بهداشت، درمان و غذا و دارو برگزار شد، بر ضرورت تهیه فهرست وقایع مهم و تدوین کتاب سفید تاکید شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر ماشاءاله ترابی در این نشست که دوشنبه 18 مرداد 1400 در سالن جی 6 سازمان مرکزی برگزار شد، ضمن تشکر از حضور همکاران در جلسه در خصوص کتاب سفید مطالبی را مطرح و گفت: کتاب سفید یک سند اطلاعاتی برای ترویج یا برجسته‌کردن ویژگی‌های یک راه‌حل، محصول یا خدماتی است که ارائه می‌شود و شرایط لازم را برای سنجش واکنش عمومی نسبت به آن فراهم می‌کند و تفاوت آن با بروشورها و سایر مطالب پرزرق‌وبرق، ارائه شواهد متقاعدکننده در خصوص روش برتر برای حل یک مشکل یا چالش است. 
 
تدوین کتاب سفید؛ زمینه‌ای برای همکاری و مشارکت در موضوعات بین‌رشته‌ای
دکتر ترابی ادامه داد: به‌طورکلی معرفی خدمات، محصولات و راه‌حل‌ها در قالب کتاب سفید حداقل 2500 کلمه است و معمولاً به سبک دانشگاهی نوشته می‌شوند، تنظیم آن به صورتی است تا مخاطبان احتمالی را تشویق کند که درباره محصول، خدمات و فناوری اطلاعات بیشتری کسب کنند و به‌عنوان ابزاری مناسب برای ایجاد تصویر جذاب در ذهن مخاطب کاربرد دارد. 
دکتر ترابی یکی از کاربردهای مهم کتاب سفید را برای معرفی زمینه‌ای همکاری و مشارکت در موضوعات بین‌رشته‌ای عنوان کرد و یادآور شد: سه نوع اصلی از کتاب سفید وجود دارد؛ پس‌زمینه که ویژگی‌های فنی یک خدمت و محصول خاص را توضیح می‌دهد، فهرست های شماره‌گذاری شده که نکته یا نکاتی را در مورد یک خدمت و محصول برجسته معرفی می‌کند و راه‌حل (مشکل) که راه‌حل بهتری را برای یک چالش در مقایسه با سایر نهادها و مراکز مشابه معرفی می‌کند. 
 
مجموعه روابط‌عمومی؛ زمینه‌ساز تعامل و ارتباط بیشتر بین واحدها 
مدیر روابط عمومی دانشگاه ادامه داد: قصد داریم ان شاءالله در روابط‌عمومی زمینه‌ساز ارتباط بیشتر بیمارستان‌ها با هم باشیم، در بعضی از بیمارستان‌های تحت پوشش از جمله؛ مرکز قلب، فارابی که تخصصی و تک‌رشته‌ای هستند، اما تقریباً سایر بیمارستان‌های تابعه بیشتر جنبة جنرال پیدا می‌کنند اینها باید ارتباطشان با هم خیلی قوی‌تر شود و ظرفیت‌های همدیگر را به‌خوبی بشناسند و بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده بهینه کنند تا ارتباط قوی‌تر شکل بگیرد. 
دکتر ترابی با اشاره به اینکه چرخش بیمار در درون شبکة بیمارستانی ما یک چرخش کامل نیست؛ تصریح کرد: در بعضی بیمارستان‌ها مثل بیمارستان یاس در حال حاضر چهارصد تخت داریم که از این ظرفیت عظیم خیلی راحت می‌توانیم استفاده کنیم تا به سرریز بیمارستان‌های دیگر به‌خوبی جواب دهیم. 
وی افزود: افرادی که در مجموعة روابط‌عمومی بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی و داروخانه‌ها هستند باید آگاهی جامعه را نسبت به وضعیت موجود واحدهای مدنظر داشته باشند، و بتوانند با اطلاع‌رسانی و معرفی مناسب شرایط را در داخل تمامی واحدهای تابعه به نحو احسن انجام دهند. دانشگاه علوم پزشکی تهران مرجع کشوری است و در چالش‌های مهم کشور همه بیمارستان‌های تابعه باید پاسخگو باشند.  
 
الزامی بودن حضور مسئولان روابط‌عمومی‌ها در جلسات اتاق روزنامه‌نگاری برند 
مدیر روابط‌عمومی دانشگاه تاکید کرد: همه همکاران روابط‌عمومی برای ما عزیز هستند اما این جلسه مربوط به این است که مسئولان روابط‌عمومی واحدها حضور داشته باشند؛ نباید به نمایندگی از فرد خاصی در این جلسه حضور داشته باشید اگر مسئول روابط‌عمومی نمی‌تواند در این جلسه شرکت کند باید مسئولیت را به فرد دیگری واگذار کند.  
وی در ادامه افزود: بزرگ‌ترین کاری که باید انجام داد این است که تصویر مناسبی از فعالیت‌های مختلف واحدهای تابعه برای مخاطبان تهیه کنیم، این فرایند در قالب فهرست وقایع مهم و تهیه کتاب سفید برای هر واحدی به‌صورت مجزا باید در دستور کار قرار گیرد.  
دکتر ترابی با بیان اینکه مستندی کامل از فعالیت‌ها و خدمات منحصربه‌فرد معاونت بهداشت، درمان و غذا و دارو نیاز داریم؛ یادآور شد: این کار عظمت و ارتباط واحدها را نشان می‌دهد و در آینده نزدیک می‌توانیم با نمایش اینفوگرافی این کارها به نتیجه و تصویر دلخواه دست یابیم. 
توضیح اینکه در دومین جلسه روزنامه‌نگاری برند در حوزه بهداشت، درمان و غذا و دارو، سید محسن اسماعیلی از مرکز قلب تهران و زهرا احمدی از مجتمع بیمارستانی یاس اطلاعاتی از نحوه فعالیت‌ها و خدماتی که در واحدهای یادشده انجام می شود را ارائه دادند. همچنین مقرر شد جلسة هفتة آینده در بیمارستان بهارلو برگزار شود.
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *