• تاریخ: 1398/11/25 - 11:09
  • بازدید : 5969
  • زمان : 3 دقیقه

گفت‌وگو با مجریان اصلی فرآیندهای برگزیده در دهمین جشنواره شهید مطهری

(+ فیلم) دکتر مرتاض هجری برنامه مشاهده آموزش همتایان را شیوه نوینی در توانمندسازی آموزشی اعضای هیات علمی عنوان کرد

دکتر سارا مرتاض هجری، عضو هیات علمی مرکز مطالعات توسعه آموزش علوم پزشکی، ایجاد تحول و نوآوری را از طریق شناسایی مشکلات آموزشی، بررسی متون گسترده و مشاهده تجربیات سایر نقاط جهان و بومی‌سازی تجربیات موجود براساس نیازهای کشور امکان‌پذیر دانست.

دريافت فيلم
در دهمین جشنواره شهید مطهری که 13 اردیبهشت 96 در تالار ابن‌سینا برگزار شد، «برنامه مشاهده آموزش همتایان (ماه): گامی در جهت ارزشیابی تکوینی هیات علمی» به‌عنوان فرآیند برتر دانشگاهی معرفی شد و در جشنواره کشوری شهید مطهری نیز رتبه نخست را کسب کرد.
دکتر مرتاض هجری مجری اصلی فرآیند در توضیح آن گفت: هدف اصلی این فرآیند، توانمندسازی و ارتقا عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی است که از دو سال پیش در دستور کار مرکز مطالعات قرار گرفت و پس از تدوین شیوه‌نامه و جزئیات اجرایی با همکاری دفاتر توسعه آموزش به مرحله اجرا درآمد.   
وی افزود: هرگاه سخن از توانمندسازی آموزشی به میان می‌آید آنچه به ذهن متبادر می‌شود، برگزاری کارگاه‌هایی است که مباحث آموزشی در آن تدریس می‌شود درحالی‌که با بررسی متون آموزش پزشکی و بررسی عملکرد دانشگاه‌های معتبر جهان می‌بینیم فراتر از این هم می‌شود کارکرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه، با اشاره به نحوه اجرای این فرآیند گفت: در این روش هیات علمی از محیط معمول خود جدا نمی‌شود تا در فضای دیگری آموزش ببیند بلکه یکی اعضای هیات علمی برجسته در همان محیطی که تدریس انجام می‌شود، به‌عنوان مشاهده‌گر حضور می‌یابد و نسبت به نحوه تدریس استاد بازخورد می‌دهد.
دکتر مرتاض به‌کارگیری این شیوه را در ارتقای توانمندی آموزشی و نحوه تدریس هیات علمی مؤثر دانست و گفت: شیوه نامه‌ای به این منظور تدوین شد که شامل فرم‌های مختلف است و همه فضاهای آموزشی که هیات علمی به فراگیران تدریس می‌کند مانند کلاس درس، آزمایشگاه، راند بالینی، اتاق عمل،  و درمانگاه را پوشش می‌دهد.
وی با اشاره به نحوه انتخاب مشاهده گران گفت: پس از تدوین جزئیات برنامه، از هیات رییسه دانشکده‌ها خواسته شد تا لیستی از اعضای هیات علمی شاخص خود در زمینه آموزش پزشکی را تهیه کنند. به‌این‌ترتیب حدود 100 مشاهده‌گر انتخاب شدند و طی برگزاری 7 کارگاه با شیوه کار آشنا شدند.
این مجری برگزیده، تصریح کرد: اعضای هیات علمی که مایل به شرکت در این برنامه هستند یکی از مشاهده گران را از لیست موجود انتخاب می‌کنند و طبق هماهنگی با دفاتر توسعه دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها، استاد مشاهده‌گر در جلسه آموزشی حضور می‌یابد و ضمن اینکه بر اساس مشاهدات خود به‌صورت محرمانه به مدرس بازخورد  می‌دهد، گزارشی از برگزاری جلسه  به مرکز مطالعات ارائه می‌دهد تا براساس آن برای هر دو استاد گواهی صادر  شود و امتیاز توانمندسازی آموزشی اختصاص یابد.
دکتر مرتاض هجری در ارزیابی خود از جشنواره شهید مطهری گفت:  جشنواره شهید مطهری چندین سال است که در کشور و دانشگاه برگزار می‌شود و سیر آن نشان می‌دهد که فرآیندها از نظر کمی و کیفی رشد داشته و این رویکرد نشان‌دهنده رونق فرآیندهای آموزشی است.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از شواهد آموزش پزشکی در تصمیم گیری‌ها و سیاست‌گذاری های آموزشی  گفت: جشنواره شهید مطهری علاوه بر ایجاد انگیزش فردی و حس رقابت بین پژوهشگران این حوزه، این نگرش را در بدنه اعضای هیات علمی و سیاست‌گذاران آموزشی تقویت کرده است که پیش از هر نوآوری، به  بررسی متون گسترده و شناسایی تجربیات سایر کشورها بپردازند و روش‌های علمی نظام‌مند و قابل ارزشیابی را طراحی کنند و بکار گیرند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: مهدی کیهان

  • کد خبر : 68556
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

کامنت ها

2 تعداد کامنت ها

نجات

نجات

78/10/11 - 00:00

سلام خانم دکتر عزیزتبریک می گم واقعا انتخاب شایسته ای است نجات

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمایید :

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمایید *
مدرسی

مدرسی

78/10/11 - 00:00

آفرین... ایشان یکی از بهترین های آموزش است. قدرشان را بدانید تا مثل قبلی ها آنجا را رها نکنند. مدرسی

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمایید :

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمایید *

درج نظر