همایش تخصصی جایگاه علم و فناوری حوزه سلامت در دفاع مقدس

دکتر قناعتی: آنچه باعث مزیت و غلبه بر بحران می شود هماهنگی گروهی، ایثار و قبول مسئولیت در هر شرایطی است

دکتر قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در همایش تخصصی جایگاه علم و فناوری حوزه سلامت در دفاع مقدس که با هدف تببین دستاوردهای علمی دفاع مقدس با حضور مقامات کشوری و لشکری برگزار شد گفت: آنچه باعث مزیت و غلبه بر بحران می شود هماهنگی گروهی، ایثار و قبول مسئولیت در هر شرایطی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در همایش تخصصی جایگاه علم و فناوری حوزه سلامت در دفاع مقدس  5 مهر 1402 در کنار رونمایی از بسته پشتیبان درسنامه آشنایی با فرهنگ و معارف دفاع مقدس از خانواده شهدای دفاع مقدس و خدمت، جانبازان و فرهیختگان تجلیل شد.
دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، طلیعه سخنان خود را با درود بر شهدای جنگ تحمیلی و حدود ۵۰ پزشک و ۲ هزار و ۵۰۰ امدادگر شهید نظام سلامت آغاز کرد و گفت: جنگ تحمیلی باوجود خسارت‌ها و سختی‌های بسیار، دارای دستاوردهای بزرگ و موجب تحولات چشمگیر شده است. نسلی که در جنگ ساخته شدند، نسل متفاوتی هستند و  این ستاره‌ها همچون همت و باکری به وجود نمی‌آمدند، مگر در آن شرایط سخت.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه در مراحل مختلف جنگ تحمیلی نیازهای مختلفی ایجاد و متناسب با آن برنامه‌ریزی می‌شد گفت: در مسیر مدیریت، روندها و حوادثی وجود دارد. روندها، مشخص و براساس برنامه‌ریزی خطی و بر مبنای تامین نیروی انسانی، بودجه و ابزار و حصول نتیجه اجرایی است اما جنگ عاملی است که این روندها را دچار حوادث غیرمترقبه می‌کند، استفاده از سلاح‌های مختلف و بمب‌های شیمیایی و خوشه‌ای و حمله منافقین و… پیچیدگی‌هایی دارد که نیازهای آنی پیش بینی نشده  را به وجود می آورد که مدیریت و تصمیم‌گیری را بسیار دشواری می‌کند.
دکتر قناعتی با اشاره به عملیات‌های سنگین دوران دفاع مقدس و پیروزی حاصل از این دفاع گفت: این موفقیت با روش خاص مدیریتی حاصل شد که عامل مزیت ما در جهان بود.
رئیس دانشگاه، با بیان تجربیات دیگر کشورها از جنگ‌های مختلف، به عوامل موفقیت کشور اشاره کرد و گفت: آنچه باعث مزیت ما و غلبه بر این حوادث شد؛ هماهنگی گروهی، ایثار و قبول مسئولیت در هر شرایطی بود. این موفقیت درحالی کسب شد که ما تجربیات کمتر و مشکلات بیشتری داشتیم.
دکتر قناعتی با اشاره به خاطره مجروح شدن خود در عملیات کربلای ۷، بر ترویج تفکر داوطلبانه تاکید کرد و افزود: جنگ‌های شیمیایی که شروع شد گروه‌های بسیاری به صورت خودجوش وارد پژوهش‌های این عرصه شدند  و ما هم در جهاد دانشگاهی مطالعاتی را آغاز و محتوای علمی را تولید کردیم. تجربه درمان مجروحان شیمیایی نشان می‌دهد  که  تفکر اقدامات داوطلبانه را باید در جامعه حفظ و ارتقا دهیم.
دکتر قناعتی تجلی تفکر داوطلبانه را در دوران همه‌گیری کرونا دانست و افزود: در آن دوران جوانان دهه ۷۰-۸۰ همان کاری را کردند که ما در دوران دانشجویی خود در دفاع مقدس کردیم. این روحیه به صورت بالقوه در کشور وجود دارد که برای بالفعل کردن آن نیاز به برنامه‌ریزی و کار بیشتری داریم.
رئیس دانشگاه، درک «جنگ شناختی» امروز را ضروری دانست و گفت:  باید همه ما به خصوص اساتید دانشگاه‌ به درک جنگ شناختی و بمباران رسانه‌ای برسیم و حواسمان باشد که به ابزاری برای آسیب به کشور تبدیل نشویم.
رئیس دانشگاه با تاکید بر ترویج فرهنگ شهید سلیمانی در جامعه افزود: ایشان باوجود بیماری و شرایط جسمی که داشتند دست از مقاومت برنداشتند و این تفکری است که باید آن را حفظ کنیم.
دکتر قناعتی با اشاره به گوشه‌ای از دستاورد‌های نظام سلامت در دفاع مقدس گفت: گاهی سوله‌های پست امداد، جلوتر  از خط مقدم برپا می‌شد تا فاصله انتقال مجروحان به پست امداد پس از پیشروی رزمندگان کاهش یابد و این اقدام هوشمندانه و غیرمتعارف باعث شد، مجروحان ظرف ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به خدمات سلامت دسترسی پیدا کنند. در حمل و نقل مجروحان نیز خلاقیت‌های بسیاری صورت ‌گرفت.

عملکرد علمی و فناورانه حوزه سلامت در دفاع مقدس
دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، با قدردانی از تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در برگزاری همایش، هدف از  تشکیل این گردهمایی را نمایاندن اقدامات مبتنی بر علم و فناوری حوزه سلامت در دوران دفاع مقدس و همچنین  کسب آمادگی لازم در تهدیدهای احتمالی و بحران‌های طبیعی دانست و افزود: همایش جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس، هر ۲ سال یکبار به همت ستادکل نیروهای مسلح به صورت ملی و در همه ابعاد و یکسال درمیان به صورت تخصصی توسط سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود.
وی برگزاری همایش امسال را مختص به حوزه  سلامت بیان کرد و گفت: اولین همایش امسال به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد و تاپایان سال دو دانشگاه‌های علوم پزشکی دیگر این همایش را ادامه می‌دهند و جمع بندی آن در همایش ملی سال آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تببین دستاوردهای نظام سلامت در دوران دفاع مقدس
سپس سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار ویژه و مشاور عالی فرمانده کل قوا، با گرامیداشت یاد شهدا و قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در برگزاری این همایش، به دستاوردهای نظام سلامت اشاره کرد و گفت: ایران در شاخص تولید علم، رتبه نخست منطقه و در شاخص نواوری رتبه ۵۳ جهانی دارد و این موفقیت‌ها افتخار بزرگی برای کشور محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که آینده از آن ایران  است.
سردار صفوی با اشاره به ارایه خدمات درمانی به ۵۲۰ هزار مجروح جنگی و بیش از ۱۰۰ هزار مجروح شیمیایی گفت: در این هشت سال بیش از ۴۲ هزار پزشک، پرستار و امدادگر به جبهه اعزام شدند و بیش از هزار عمل جراحی انجام و بیش از ۶۰۰ اورژانس و ۵۳ بیمارستان ایجاد شد.
دستیار ویژه و مشاور عالی فرمانده کل قوا، پیشگیری از بروز هرگونه بیماری عفونی که معمولا در جنگ‌ها شیوع می‌یابد و همچنین رکورد کوتاه‌ترین زمان خدمت رسانی به مجروحان را از دستاورده‌های نظام سلامت در دفاع مقدس دانست و افزود: مدت زمان انتقال مجروحان به مراکز درمانی بین ۴۵ تا ۹۰ دقیقه است اما با مدیریت بهداری رزمی در دوران دفاع مقدس، این مدت زمان به ۳۰ تا ۴۵ دقیقه کاهش پیدا کرد.
سردار صفوی، در پایان سخنان خود بر ایجاد گروه های جهاد سلامت برای خدمت رسانی به مناطق محروم، حفظ و ماندگاری پزشکان و متخصصان در کشور، توسعه همکاری با سایر حوزه ها و تببین جایگاه نظام سلامت در برنامه هفتم توسعه تاکید کرد.

محورهای همایش

در این همایش دکتر محمدعلی محققی  درباره «نقش معنویت و جنبه های فرهنگی ارزشی حوزه سلامت در دفاع مقدس»، دکتر عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره «نقش و جایگاه دانشگاه علوم پزشکی ایران در پشتیبانی بهداشتی درمانی در دفاع مقدس و مقابله با کرونا»، سردار نصراله فتحیان مسئول موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت درخصوص «انعکاس تجربیات فناورانه بخش سلامت دفاع مقدس و مقاومت برای عامه مردم»، دکتر حسن عراقی زاده رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان ستاد کل نیروهای مسلح درباره «سیر تحول علم و فناوری در بهداری رزمی از گذشته تا حال و نگاهی به آینده»، دکتر علی مهرابی توانا پژوهشگر و استاد مرکز تحقیقات مدیریت سلامت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله درباره «نقش فناورانه بهداشت و پیشگیری در دفاع مقدس در جهت حفظ سلامت رزمندگان و جامعه»، دکتر عباس فروتن استاد پیشکسوت و پژوهشگر دوران دفاع مقدس درباره «تهدیدات بیولوژیک و تهدیدات شیمیایی و پیش بینی برای آینده»، دکتر سعید سرکار رئیس پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی درباره «اثرات متقابل علم و فناوری و دفاع مقدس بریکدیگر» و همچنین دکتر حمیدرضا جوادزاده معاون آموزشی بیمارستان بقیه الله درباره «تجربیات فناورانه بخش سلامت در محور مقاومت» سخنرانی کردند.

تجلیل از خانواده شهدای دفاع مقدس و خدمت، جانبازان و فرهیختگان

دکتر سیدمنصور گتمیری متخصص بیماری های داخلی و فوق تخصص نفرولوژی، ایثارگر و رزمنده دوران دفاع مقدس
دکتر مجید کابلی جانباز 70 درصد، متخصص ژنتیک پزشکی از دانشگاه منچستر انگلستان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر فاطمه داوری تنها متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری و خواهر شهید
دکتر نسرین رسول زاده phd پرستاری. استادیار گروه پرستاری داخلی - جراحی و علوم پایه دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران، عضو هیئت علمی دانشگاه و فرزند شهید
شهید محمد حمید شاهرخ شاهی رتبه 17 دانشجوی رشته پزشکی، شهید دوران دفاع مقدس
شهید ایرج خسروی دانشجوی رشته پزشکی، شهید دوران دفاع مقدس
شهیده جمیله رسولی ماما و شاغل در بخش کودکان بیمارستان امام خمینی، شهید سلامت در دوران پاندمی کرونا
شهید رامین عزیزی فر پرستار و شاغل در بیمارستان بهارلو، شهید سلامت در دوران پاندمی کرونا
شهیده فرحناز حسنی آذر پرستار شاغل در بیمارستان شریعتی، شهید سلامت در دوران پاندمی کرونا

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *