سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت

دکتر قناعتی: نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی در دانشگاه سبطین برگزار می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سومین نشست ستاد راهبری نقش راه هوش مصنوعی در سلامت گفت: به منظور توسعه کاربرد هوش مصنوعی در نظام سلامت، نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی در دانشگاه سبطین برگزار می شود.

سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در حاشیه سومین جلسه هوش مصنوعی در سلامت که به منظور بررسی برنامه کمیته های ستاد هوش مصنوعی شنبه 12 خرداد 1403 برگزار شد، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه احکام کمیته ها صادر و مسئولیت و وظایف اعضای هر کمیته مشخص شده است، گفت: در این جلسه بودجه و برنامه های پیشنهادی کمیته ها بررسی و تصویب شد.
رئیس دانشگاه با تأکید بر اهمیت هوش مصنوعی در ارتقای نظام سلامت، گفت: هوش مصنوعی به نوعی قابلیت تفکر و عملکرد انسانی دارد و با توانایی یادگیری، تصمیم گیری و حل مسئله می تواند  به کاهش خطاهای انسانی کمک شایانی کند.
دکتر قناعتی به کاربردهای متنوع هوش مصنوعی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: ترجمه ماشینی machine translation،  تصویربرداری و آنالیز تصویر، تحلیل شبکه‌های اجتماعی در انتشار تولیدات علمی، از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در این حوزه است و درحال حاضر در بخش تصویربرداری از پستان در بیمارستان امام خمینی (ره)، هوش مصنوعی بدون دخالت انسان ماموگرافی را خوانده و با دقت بالا تفسیر می‌کند.
وی با اشاره به قابلیت های هوش مصنوعی افزود: هوش مصنوعی باعث ارتقای کیفیت تصاویر و گزارش‌ها، تشخیص سریع‌تر بیماری‌ها، افزایش  اثرگذاری داروها و شخصی‌سازی درمان می‌شود که توسعه آن یکی از برنامه های جدی در دانشگاه سبطین( شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلای معلی) است.
دکتر قناعتی هوش مصنوعی را در تشخیص بیماری‌های قلبی عروقی، بررسی روند اثرگذاری دارو و کنترل اپیدمی‌ها مفید دانست و گفت: داده‌های پزشکی شامل داده‌های عددی، طبقه‌بندی‌شده، نوشتاری، تصویری، ویدئویی، کلامی و سیگنالی است که با استفاده از هوش مصنوعی امکان تحلیل و بررسی این داده ها وجود دارد.
وی در ادامه به برنامه‌های آینده دانشگاه در زمینه هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: انتشار مقالات علمی در توییتر به منظور افزایش شهرت دانشگاه و استفاده از هوش مصنوعی برای انجام آسان‌تر و سریع‌تر کارها از جمله این برنامه‌ها است.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در زمینه هوش مصنوعی در جهان در حال انجام است، گفت: در سال 2021، 87 میلیارد دلار در جهان در زمینه هوش مصنوعی سرمایه گذاری شده که این رقم در سال 2030، به  هزار و 600 میلیارد دلار خواهد رسید و این سرمایه گذاری نشان‌ از اهمیت هوش مصنوعی و ضرورت ورود ایران به این عرصه دارد.
رئیس دانشگاه باتاکید بر ضرورت ارتقا رتبه ایران در هوش مصنوعی، گفت: باید در این زمینه بیشتر تلاش کنیم تا به جایگاه واقعی خود دست یابیم.
دکتر قناعتی در پایان از برگزاری اولین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی در دانشگاه سبطین در آینده خبر داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران با برگزاری نشست‌های هوش مصنوعی، خطوط و روندهای تحقیقاتی را مشخص کرده و به سرعت درحال عملیاتی سازی برنامه‌های این عرصه است.
 
 
 
 
نسیم اخگر
تهیه کننده:

نسیم اخگر

تصاویر

سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت سومین نشست ستاد راهبری نقشه راه هوش مصنوعی در سلامت