بازدید ارزیابان بیرونی اعتباربخشی مؤسسه ای وزارت بهداشت از معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران

ارزیابان نظارتی منطقه 2 آمایشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دور دوم فرایند اعتباربخشی موسسه ای از معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران و اماکن تحت پوشش این معاونت بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه  علوم پزشکی تهران معاونت فرهنگی و دانشجویی، تیم ارزیابان اعتباربخشی منطقه 2 آمایشی با سرپرستی دکتر علی عابدی و هیئت همراه 27 آبان 1402 از معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و اماکن تحت پوشش این معاونت از جمله: سراهای دانشجویی، سالن های غذاخوری، مجموعه های ورزشی، خانه فرهنگ مجتمع کوی، کتابخانه ها، درمانگاه کوی، مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان، آشپزخانه صنعتی کوی علوم پزشکی بازدید و جلسه اعتباربخشی معاونت فرهنگی و دانشجویی با تیم ارزیابان با حضور دکتر مهدی ابراهیمی، مدیران و کارشناسان این معاونت در سالن شورا برگزار شد.
فرزاد سلطان پور رابط معاونت فرهنگی و دانشجویی در طرح اعتبارسنجی به معرفی مدیریت های این معاونت و مستندات و توضیحات ارائه داده شده پرداخت و گفت: اطلاع رسانی تمام خدمات دانشجویی وظیفه ماست و آگاهی از عملکرد و خدمات ما حق مخاطبان دانشجویی است.

مدیریت امور دانشجویی
سلطان پور در ادامه عنوان کرد این مدیریت معتقد است بهینه سازی فضای رفاهی و تامین نیازهای دانشجویان وظیفه این مجموعه است و مدیریت امور دانشجویی مدیریت مادرانه دارد و از ادارات رفاه، تغذیه، صدور کارت دانشجویی، ایاب و ذهاب، کتابخانه ها، فناوری اطلاعات و شورای صنفی دانشجویان تشکیل شده است.
سلطان پور خاطر نشان کرد که ما کمی متفاوت از بقیه دانشگاه ها هستیم به این دلیل که در حوزه دانشجویی در دو سال اخیر به بازسازی آشپزخانه از سنتی به صنعتی را داشته و دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها دانشگاهی بود که توانست با تامین اعتبارسنجی رفاه دانشجویان اسناد را به موقع به صندوق رفاه ارسال و در اسفند 1401 تمام وام های تحصیلی را به دانشجویان انتقال دهد و رتبه اول کشور را در این زمینه کسب کند.
وی افزود شعاری که در این مدیریت در رابطه با تغذیه دانشجویان است «دست پخت مادر نیست اما نیازهای تغذیه ای دانشجویان برای ما بسیار اهمیت دارد» و حساسیت به این موضوع که برنامه تغذیه دانشجویان با برنامه پیش برود و نیاز های تغذیه ای توجه کامل شود.

مدیریت سراهای دانشجویی
در ادامه سلطان پور اظهار کرد این معاونت مدیریت سراهای دانشجویی را پدرانه دانسته و گفت ما معتقدیم که تامین محیطی امن و آرام برای زندگی دانشجویان وظیفه این معاونت است و در دانشگاه علوم پزشکی تهران، 14 سرای دانشجویی ویژه پسران، 7 سرا ویژه دختران و یک سرای متاهلین با قابلیت اسکان 99 خانوار و یک سرای استیجاری وجود دارد که دارای امکانات رفاهی از جمله خشک شویی، آرایشگاه دخترانه، درمانگاه و مرکز بهداشت و درمان، مرکز مشاوره و سلامت روان، سالن مطالعه، سالن تلویزیون و ... است.
دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان قدیمی ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور دارای دو نوع بافت تازه ساز و بافت فرسوده زیادی در سراهای دانشجوی دارد که هنر این مدیریت این است که بافت فرسوده را در نهایت سلامت و کیفیت حفظ کند.

مدیریت تربیت بدنی
در ادامه مدیریت تربیت بدنی را مدیریت برادرانه دانست و افزود: این مدیریت 16 رشته ورزشی همگانی و 13 رشته ورزشی قهرمانی را در مجموعه های دانشگاه دارد و دارای سه مجموعه بزرگ ورزشی به نام های شهید فتحی، شهید چمران و مجموعه استخر و سونای شهید توکلی و 30 مکان ورزشی در واحدهای دانشگاه دارد که به دانشجویان، کارکنان، استادان، بازنشستگان و خانواده آن ها خدمات رسانی می کند. مدیریت تربیت بدنی کارگاه های تخصصی ورزشی، المپیادهای ورزشی، اکادمی ورزشی، کوهنوردی های تخصصی، حمایت از طرح های وزارت بهداشت، تجهیز، حفظ و نگهداری از مجموعه های ورزشی دانشگاه، ارائه واحدهای 1 و 2 تربیت بدنی، مسابقات داخلی و برون دانشگاهی، منطقه ای و غیره برگزار می کند.

مدیریت امور سلامت دانشجویان
مدیریت امور سلامت دانشحویان مدیریتی خواهرانه ایفا می کند که شامل: مرکز بهداشت درمان و سلامت دانشجویان، واحد بهداشت، بهداشت محیط مواد خوراکی و مصرفی، مبارزه با بیماریها، بازدیدهای بهداشتی، برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه بهداشت ویژه کارکنان و دانشجویان است. واحد درمان، انجام ارزیابی سنجش سلامت دانشجویان ورودی جدید بصورت معاینات پایش سلامت در بدو ورود، معرفی نامه برای دریافت خدمات تخصصی و وفوق تخصصی (آزمایشگاه، رادیولوژی، بستری، دندانپزشکی و ...)، درمانگاه کوی، ویزیت عمومی و خدمات سرپایی، انجام فوریت های پزشکی (تزریقات و پانسمان)، ارائه اولین دوز دارو، واکسیناسیون و کمیسیون پزشکی و غیره است.
برگزاری طرح جامع پایش سلامت نودانشجویان (همه دانشجویان در زمینه سلامت جسم و روان صاحب شناسنامه می شوند)، ارتباط 24 ساعته واحد مددکاری، خط تلفن هات لاین، خدمات درمانی 24 ساعت را ارائه می دهد.

شورای انضباطی دانشجویان
سطانپور افزود: شورای انضباطی مدیریت دلسوزی پدرانه دارد که معتقد است پیشگیری از تخلفات و جرائم، اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی از قوانین موجود وظیفه ما است. حق همان تکلیفی است که از دانشگاه مطالبه می شود و هدف ما پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگهداشتن محیط های آموزشی و پژوهشی و تامین حقوق عمومی دانشگاهیان و غیره در زمره اهداف شورای انضباطی است، استعلام های داخل دانشگاه 1400، استعلام های مراجع ذیصلاح خارج دانشگاه 223، برگزاری سلسله کارگاه های توجیهی و اطلاع رسانی قوانین انضباطی از خدمات این واحد است.

مدیریت توسعه منابع و پشتیبانی
رابط امور اعتبارسنجی، مدیریت امور مالی را اختیار کیف پول پدر با مادر معاونت دانست و بودجه در اختیار معاونت فرهنگی و دانشجویی مطابق با تفاهم نامه منعقد شده با دانشگاه می‌باشد. یکی از عوامل با اهمیت در افزایش کیفیت ارائه خدمات داشتن منابع مالی کافی می باشد، با توجه به نیازهای نامحدود و بودجه محدود و لزوم رعایت استانداردها و قوانین و مقررات مطابق بودجه تعیین شده در تفاهم نامه مالی سالیانه، هنر ما توجه به اولویتهای دانشجویان و تامین هزینه های آشکار و پنهان در سطح دانشگاه است.
در انتها خاطر نشان کرد ما امسال بسیار متفاوت از هر سال هستیم چون با پیش بینی و برنامه ریزی های صورت گرفته اولین اردوی بزرگ معارفه دانشجویان نوورود با قوانین دانشگاه کارگاه های آموزش مهارتهای اولیه، آشنایی با فعالیتهای فرهنگی و ورزشی و ... با مشارکت بیش از 800 نفر از دانشجویان ورودی جدید، کارشناسان تمام مدیریت های معاونت فرهنگی دانشجویی، هیئت رئیسه دانشگاه و تمام دانشکده ها در مشهد مقدس  و در حدود 30 سال است که ویژه نامه آشنایی با معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه در ابتدا با عنوان سعی مشترک و سپس راه بی پایان، هر سال به روز و در فضای مجازی منتشر می شود.

دکتر عابدی در پایان گفت مستنداتی که بارگزاری شد بررسی و بسیار کامل و عالی بود و با توضیحات ارائه شده و مصوبات بارگزاری شده کامل تر شد.
ناظر نظارتی وزارتخانه به واحدهای معاونت فرهنگی و دانشجویی اعلام کرد آئین نامه ها، قراردادها و ابلاغ های مورد نیاز ظرف 24 ساعت در اختیار گروه بازدیدکننده قرار گیرد.

علی محمدی فیض آبادی
تهیه کننده:

علی محمدی فیض آبادی

تصاویر