بازدید علمی از پروژه تولید نخستین واکسن ضد کرونای ایرانی بر پایه mRNA

تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران روز چهارشنبه 8 دی 1400 از شرکت دانش بنیان رناپ، تولید کننده فرآوده‌های زیست‌فناورانه بر پایه mRNA بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بسیج دانشگاه، دکتر وحید خدامی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیرعامل این شرکت توضیحات کامل و جامعی را درباره پروژه تولید واکسن داد و گفت: کروناپسین، ایران را در فهرست چهار کشور صاحب فناوری واکسن های برپایه mRNA  در جهان قرار داده است.
وی افزود: در مجموعه رناپ، این واکسن‌ ضدکرونا اصطلاحاً رناپسین نامگذاری و ثبت شده است و کرناپسین هم اکنون مراحل توسعه و ارزیابی خود را طی می‌کند. در حال حاضر کرناپسین علیه ویروس کرونا نوع ووهان توسعه یافته است که در نتیجه تزریق عضلانی دقیقا همان آنتی ژنی را تولید می‌کند که واکسن‌ شرکت‌های فایزر-بایوانتک و مدرنا تولید می‌کنند. فرم نهایی این واکسن حاوی کد ژنتیکی القاکننده سنتز آنتی ژن اسپایک گلایکوپروتئین ویروس  SARS-COV2 در قالب مولکولی رناپ (mRNA) است که در نانوذرات لیپیدی فرموله شده است.
دکتر خدایی تصریح کرد: این شرکت هم اکنون سازه‌های تولید کننده انواع جهش یافته اصلی این ویروس نظیر نوع انگلیسی، آفریقای جنوبی، برزیلی و هندی را تولید کرده است. این سازه‌ها در صورت نیاز به سرعت قابلیت استفاده در خط تولید با مقیاس بالا برای تولید واکسن برای مقابله با انواع جهش یافته این ویروس را دارا هستند. 
مدیرعامل شرکت دانش بنیان رناپ افزود: شرکت رناپ دورنمای بلندی در مسیر شکوفایی و پیشرفت در حوزه پزشکی مبتنی‌بر اسیدهای نوکلئیک به ویژهmRNA رناپ دارد. این هدف‌گذاری، طیف متنوع و گسترده‌ای از فعالیت‌ها در حوزه‌های بالینی (شامل پیشگیری و درمان)، تحقیقات، تولید مواد اولیه و حتی ابزار و دستگاه‌های مورد نیاز در تولید و رهایش رناپ در مقیاس آزمایشگاهی و صنعتی در بر می‌گیرد.
توضیح اینکه غیر از واکسن های پیشگیرانه در جهان، روش های درمانی متنوعی بر پایه این فناوری نوین همچون ایمونوتراپی، واکسن فردمحور سرطان، درمان حمله قلبی و زخم‌های دیابتی، ژن درمانی، پزشکی بازساختی درحال توسعه و فعالیت های این شرکت پلتفورم مناسبی برای نیل به این اهداف نیز هست.

کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *