بازدید مدیر توسعه سازمان و سرمایه انسانی دانشگاه از نحوه برگزاری آزمون استخدامی پرستاری

دکتر نمازی، مدیر توسعه سازمان و سرمایه انسانی دانشگاه یکشنبه 16 اردیبهشت ماه از نحوه برگزاری آزمون استخدامی پرستاران در دانشکده پرستاری و مامایی بازدید کرد.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر نمازی، مدیر توسعه سازمان و سرمایه انسانی به همراه دکتر نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی و دکتر وسکوئی، مدیر امور پرستاری دانشگاه از نحوه انجام آزمون استخدامی پرستاری در مرکز آزمون آسکی دانشکده پرستاری و مامایی بازدید کرد.
مدیر توسعه سازمان و سرمایه انسانی دانشگاه گفت: ما نزدیک به 200 نفر سهمیه داشتیم و از سه برابر تعداد افرادی که حداقل امتیاز برای قبولی را کسب کرده بودند؛ برای تشکیل پرونده دعوت کردیم. در مجموع تمام آزمون ها در تمام رشته ها سه برابر ظرفیت هستند؛ اما در پرستاری تعداد کم بود و به سه برابر نرسید. در واقع در این آزمون از یک و نیم نفر شرکت کننده یک نفر جذب خواهد شد.
دکتر نمازی به اضافه شدن جذب پرستار کارشناس ارشد برای کار در بالین اشاره کرد و گفت: ما هر سال معمولا از کارشناس های پرستاری جذب می کردیم اما امسال در آزمون کارشناسی ارشد را هم اضافه کردیم.
وی در مورد نحوه توزیع پرستاران جذب شده در بیمارستان های دانشگاه گفت: ما معمولا سه تا پنج بیمارستان را به کسانی که جذب می شوند معرفی می کنیم و حق انتخاب به آنها می دهیم که بیمارستان ها را براساس امتیاز، محل زندگی، فیلدهای تخصصی و ... انتخاب کنند.
دکتر نمازی توزیع مبتنی بر انتخاب را موجب کاهش نارضایتی در پرستاران دانست: قبلاً توزیع نیروهای جذب شده از طرف دانشگاه صورت می گرفت؛ اما از سال 89 به این طرف در انتخاب بیمارستان ها به محل زندگی، رفت و آمد و شرایط افراد توجه کردیم و سعی کردیم کمترین نارضایتی را داشته باشیم. این نوع از توزیع دردسر دارد اما رضایت مندی را بیشتر می کند. معمولا 90 درصد از آنها از انتخاب محل کارشان راضی می شوند؛ اما در مواردی هم هست که بیمارستان هایی کم اقبال تر هستند و ناچار هستیم افرادی را برای آن بیمارستان ها اختصاص می دهیم.
مدیر توسعه سازمان و سرمایه انسانی همچنین از امکان جذب باقیمانده های این تعداد به صورت شرکتی و قراردادی در دانشگاه خبر داد.
دکتر نمازی جذب نیرو از استان های دیگر و برگشت آنها در سال های بعد در قالب انتقالی به شهرهای خود را مشکل پرستاری عنوان کرد: بزرگترین مشکل ما با پرستاران این است که دانشکده های پرستاری در شهرهایی چون کرمان، سبزوار، مشهد و ... پرستار تولید می کنند و ما جذب می کنیم؛ و این نیروها بعد از شش ماه از آغاز کار اقدام به انتقال می کنند. در سال 1389 هزار و 800 نفر را استخدام کردیم اما در آخر 200 الی 300 نفر فقط ماندند و ما نزدیک به 30 درصد از آنچه نیاز داشتیم را توانستیم جذب کنیم.
وی از اخذ تعهد کار در محل خدمت از نیروهای جذب شده برای مدت پنج سال به عنوان تمهیدی برای پیشگیری از این مشکل خبر داد.
دکتر وسکوئی، مدیر امور پرستاری دانشگاه نیز از استخدام  203 نفر نیروی پرستار و شش نفر نیروی اتاق عمل با هدف توزیع در بیمارستان های بزرگ مثل امام خمینی (ره)، مرکز طبی کودکان و شریعتی و سینا و تامین نیروی بیمارستان های ماژور  خبر داد و گفت: این افراد آزمون استخدامی را شرکت کرده اند و تقریبا دو برابر ظرفیت به ما معرفی شده اند و در فرایند مصاحبه انتخاب می شوند.
وی در توضیح نحوه انجام مصاحبه گفت: مصاحبه شامل بخش عمومی؛ که در این بخش سئوال های علمی انجام می شود، بخش مصاحبه تخصصی که آزمون آسکی صورت می گیرد و بخش روانشناسی که افراد توسط تیم روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد ارزیابی روانی قرار می گیرند.
مدیر امور پرستاری دانشگاه با اشاره به انجام آزمون آسکی در فرایند استخدام پرستار در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: انجام آزمون آسکی برای اولین بار در سال 1368 توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان یک اقدام نوآورانه در دانشگاه صورت گرفت و از همان زمان تاکنون این آزمون در دانشکده پرستاری و مامایی و در تمامی آزمون های استخدامی برگزار می شود.  

خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان 

کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری