در بیست و سومین سمینار سالیانه فارابی مطرح می شود

بررسی جدیدترین درمان های بیماری های شبکیه

دکتر کارخانه گفت: دیابت در کشور بیماری شایعی است و عوارض بسیار جدی هم دارد که اگر به آن توجه و مراقبت نشود، ممکن است منجر به نابینایی شود.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، دکتر رضا کارخانه، استاد گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و رییس بخش ویتره و رتین بیمارستان فارابی در تشریح برنامه های این گروه فوق تخصصی در بیست و سومین سمینار سالیانه فارابی اظهار داشت: سه سمپوزیوم و سه کارگاه برای سمینار در نظر گرفته ایم. سمپوزیوم اصلی با جضور اساتید دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی، اصفهان و زاهدان صبح روز پنجشنبه ۷ اردیبهشت در سالن اصلی برگزار می شود. این سمپوزیوم در دوبخش و به صورت پانل و معرفی موارد جالب است. در بخش اول به بیماری  “Age-related macular degeneration “AMD  می پردازیم.
وی افزود: تخریب ماکولا در اثر افزایش سن یک بیماری مزمن است که باعث از بین رفتن دید مرکزی و نابینایی می شود. این بیماری دلیل نابینایی ۶۰ درصد از مردم شصت سال و مسن تر در امریکا است. به ندرت باعث نابینایی فرد می‌شود ولی می‌تواند خواندن، رانندگی كردن و انجام سایر فعالیت‌های روزمره‌ای كه نیاز به دید مركزی و دقیق دارند را بسیار مشكل کند. در میزگردی که اساتید برجسته ای در آن حضور دارند، در مورد نحوه برخورد با این بیماران، درمان های مناسب و به ویژه تازه های درمان این بیماری بحث خواهیم کرد.
دکتر کارخانه ادامه داد: در قسمت دوم که به صورت پانل و با عنوان Diabetic Retinopathy خواهد بود، در مورد بیماری دیابت و عوارض و اثرات آن بر روی شبکیه صحبت می کنیم. می دانید که دیابت در کشور ما بیماری شایعی است و عوارض خیلی جدی هم دارد که اگر به آن توجه و مراقبت نشود ممکن است منجر به نابینایی شود. این بخش هم به صورت ارائه کیس و معرفی موارد جالب است و در مورد برخورد با بیماری و روش های درمانی در این بیماران بحث می کنیم و تازه های درمان این بیماری مرور خواهد شد.
رییس بخش ویتره و رتین بیمارستان فارابی، سپس عناوین دو سمپوزیوم دیگر را نیز معرفی کرد و گفت:  Advances in Retinal Imaging (تصویر برداری در رتین) و سمپوزیوم بیماری های عروقی شبکیه سمپوزیوم های دیگر گروه رتین خواهد بود.
وی در معرفی کارگاه های رتین نیز اظهار داشت: عناوین کارگاه ها Intravitreal Pharmacotherapy  و Everyday Challenges in Uveitis Patients می باشد و امیدواریم همکاران جوانمان با شرکت در این کارگاه ها بتوانند چاره مشکلات کاری شان را پیدا کنند.
دکتر کارخانه که دبیر کمیته کشوری غربالگری رتینوپاتی نوزادان نارس است، در پاسخ به این سوال که آیا مبحث ROP هم در سمینار مطرح می شود اظهار داشت: همانطور که می دانید، سهم بیمارستان فارابی در غربالگری و درمان بیماران ROP خیلی مهم است؛ این کار از سال ۷۲ یا ۷۳ برای اولین بار توسط بیمارستان فارابی شروع شد و در واقع ما در این زمینه در کشور همیشه پیشتاز بوده ایم و تا به حال همچنان این نقش را حفظ کرده ایم. در واقع  این بیماری یکی از شایعترین علل نابینایی کودکان در کشور های در حال توسعه و همچنین کشور ما است و با توجه به اهمیت این بیماری و خطراتی که رتینوپاتی نوزادان نارس در نابینایی کودکان دارد، اهمیت زیادی از لحاظ آموزش و پژوهش و درمان برای آن قائلیم. در سال های اخیر با تلاشی که قسمت اعظم آن در بیمارستان فارابی صورت گرفته موفق شدیم برنامه غربالگری کشوری را طراحی و توسط  وزارت بهداشت به تمام دانشگاه ها ابلاغ کنیم. یک سمینار مفصل هم در اسفند ماه در مورد این بیماری داریم که در آن تمام جزئیات این بیماری، روش درمان، غربالگری، تشخیص و درمان به موقع بیماری در آن بحث می شود. بنابر این دیگر ضرورتی نداریم که در سمینار فارابی به ایین موضوع بپردازیم.
وی اضافه کرد: البته درمیز صبحانه که روز پنجشنبه تشکیل می شود، این بحث باز است و دوستانی که به موضوع علاقه مند هستند یا سوالی دارند می توانند با متحصصین و افراد با تجربه مشورت کرده و سوالات خود را مطرح کنند.
گفتگو و تنظیم: امیدوار

معصومه  عزيزي
تهیه کننده:

معصومه عزيزي