برگزاری دوازدهمین کنگره و هفتمین جشنواره ملی خودمراقبتی و آموزش به بیمار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دوازدهمین کنگره و هفتمین جشنواره ملی خود مراقبتی و آموزش به بیمار در سالن آمفی تاتر دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت فرهنگی و دانشجویی، دوازدهمین کنگره و هفتمین جشنواره ملی خودمراقبتی و آموزش به بیمار، سه شنبه 2 مرداد 1403، با حضور دکتر عبدالرحمان رستمیان بنیان گذار کنگره خودمراقبتی، دکتر کاظم ندافی رئیس دوازدهمین کنگره خودمراقبتی، دکتر مهناز آشورخانی دبیر علمی کنگره، دکتر مهدی ابراهیمی عضو سیاست گذاری کنگره، دکتر عباس استاد تقی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه و زهرا اسلامی نیا دبیر اجرایی کنگره در سالن آمفی تئاتر ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.
در آغاز کنگره دکتر ندافی ضمن خوش آمد گویی به استادان دانشگاه عنوان کرد: خداوند متعال را شاکریم که در سال جاری به همراه همکاران عزیز توفیق برگزاری دوازدهمین کنگره ملی خود مراقبتی را داریم و امیدواریم در اهداف آن باهمت و تلاش همکاران موفق باشیم.
وی افزود، خودمراقبتی ریشه، ستون و محور سلامت جامعه است و دژ محکم و مقاوم در برابر ورود بیماری‌ها است که با کسب دانش و بکار گیری آن به دست می‌آید،  با خودمراقبتی در فضای مجازی و آگاهی عموم مردم از اطلاعات جعلی و نادرست و تاکید بر نشر وسیع محتوای درست و کاربردی سلامت بتوانیم در جامعه مستمرثمر باشیم.
اجتماعی سازی سلامت که همان مشارکت مردم در سلامت خود است از مؤثرترین و پایدارترین و هزینه اثربخش‌ترین استراتژی‌ها در نظام سلامت است.
رئیس دوازدهمین کنگره خودمراقبتی خاطرنشان کرد، بسترسازی هم برای خود مراقبتی اولیه (بیمار نشدن) و هم برای خود مراقبتی ثانویه (آموزش به بیمار) از وظائف نظام سلامت است که با مشارکت و همراهی توسط مردم، سمن‌ها و نظام سلامت و...‌ به وجود می‌آید.
در ادامه دکتر رستمیان گفت: خدا را شاکریم که توفیق برگزاری تداوم این کنگره را در سال های قبل حضوری و امسال بصورت حضوری و مجازی داریم.
جایگاه پیشگیری اولیه هم از طریق خود مراقبتی و ارتقا سطح سواد سلامت و مهارت انجام آن برای سالم ماندن و هم از طریق آموزش به بیمار و بهبود اطلاعات بیمار برای مراقبت از بیماری خود و جلوگیری از عوارض بیماری یعنی پیشگیری ثانویه اولویت های نظام سلامت است که کم هزینه ترین ‌و موثرترین راه برای داشتن سطح بالاتر سلامت جامعه است.
همچنین، دکتر عباس استاد تقی زاده پزشک و دکترای تخصصی سلامت در حوادث و بلایا و رییس دپارتمان سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد سازماندهی اجتماعی برای خودمراقبتی درس هایی برای آینده گفت: چالش های سلامتی جهان در حال افزایش است و برای حل مشکل توجه به نقش و اهمیت مشارکت جامعه در چرخه مدیریت حوادث و بلایا، تقویت همکاری های بین بخشی برای مدیریت خطر حوادث، توجه به سیاستگزاری و تصمیم گیری از پایین به بالا، توجه به توسعه انسانی (سواد، اقتصاد و سلامت) است.
وی در ادامه عنوان کرد، سازماندهی به معنای ایجاد مکانیسم و ساختاری است که انسان و سایر منابع را قادر می کند تا پیرامون اجرای برنامه هایی در راستای رسیدن به اهداف، بطور موثری با یکدیگر همکاری کنند. سازماندهی اجتماعی رویکردی از پائین به بالا بوده که برای جامعه یک نقش فعالانه قائل است. سازماندهی اجتماعی نیازمند یک الگوی شبکه ای سازمان یافته است که در آن تمام گروه های اجتماعی جامعه محلی، علاوه بر بخش های دولتی مرتبط، درگیر برنامه هستند که ضرورت سازماندهی اجتماعی برای خودمراقبتی را بیان می کند.
توضیح اینکه، کنگره امسال با سه پنل: خودمراقبتی و فضای مجازی: آگاهی عموم مردم از اطلاعات جعلی و نادرست و تاکید بر نشر وسیع محتوای درست و کاربردی سلامت، خودمراقبتی و مشارکت های مردم: ابتکارات جامعه محور برای توسعه خودمراقبتی و توسعه خودمراقبتی و آموزش بیمار در نظام سلامت و راهکارهای غلبه بر چالش های آن برگزار شد.
دکتر فاطمه زارعی، دکتر هادی گلدانی، دکتر سمیه برجعلی لو، دکتر عبدالرحمان رستمیان، دکتر محمدحسین تقدیسی، دکتر حمید اله وردی پور، دکتر عباس استاد تقی زاده، دکتر انسیه جمشیدی، دکتر فرشید رضایی، دکتر فضل الله احمدی و دکتر نسرین روزبهانی در این کنگره سخنرانی کردند.

علی محمدی فیض آبادی
تهیه کننده:

علی محمدی فیض آبادی

تصاویر