• تاریخ انتشار : 1403/08/02 - 13:18
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 28
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری چهارمین جلسه هماهنگی-آموزشی سال 1403 کارشناسان واحد بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت اسلامشهر

کارشناس مسئول واحد بهداشت حرفه­ ای از برگزاری چهارمین جلسه هماهنگی-آموزشی سال 1403 کارشناسان مراکز محیطی شبکه بهداشت خبر داد.

برگزاری چهارمین جلسه هماهنگی-آموزشی سال 1403 کارشناسان واحد بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت اسلامشهر

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، دوشنبه 30 مهر 1403چهارمین جلسه هماهنگی- آموزشی واحد بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر با حضور مهندس عباسعلی چمنی، کارشناس ­مسئول واحد، دکتر مهدی محمدیان دانشجوی گروه مهندسی بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی تهران، کارشناسان ستادی و محیطی واحد بهداشت حرفه­ای در محل سالن اجتماعات شبکه برگزار شد.

در ابتدای ­جلسه چمنی با قرائت فاتحه و تسلیت فقدان پدر گرامی مهندس پروین قلی پور کارشناس مرکز خدمات جامع سلامت شاتره از خداوند متعال مغفرت و رحمت واسعه برای آن مرحوم و صبر برای بازماندگان مسئلت کرد.

چمنی در ادامه با بیان شروع دور جدید پایش کارشناسان گروه بهداشت حرفه ای از ایشان خواست نسبت به بروز رسانی و آماده سازی آمارها و شاخص­های تخصصی اقدام کرده و همچنین ثبت بازدیدهای بهداشت حرفه ای در سامانه سامح را در موعد مقرر انجام دهند.

در ادامه مهندس احمد رحمان پور کارشناس بهداشت حرفه ای شبکه با توجه به اهمیت طرح کهاب در کاهش 90درصدی بخارات بنزین(BTEX) ناشی از فرآیند تولید، انتقال و مصرف سوخت در سطح جایگاه ها و موثر بودن این روش در کاهش بیماری های ناشی از کار و حوادث شیمیایی ناشی از کار که از اهداف اصلی این واحد بوده به آموزش برنامه کهاب(کاهش،هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین در جایگاه های سوخت)به کارشناسان پرداخت و با ارائه نکات کاربردی بازرسی از سیستم و تجهیزات کهاب در جایگاه های سطح منطقه پرداخت. وی با اشاره به امتیازات زیست محیطی، مالی و بهداشتی این طرح به بیان نقاط قوت و ضعف برنامه پرداخت و از کارشناسان خواست تا در بازدید های میدانی خود از این اماکن، کارفرمایان را از فواید این طرح مطلع ساخته تا ایشان نسبت به تجهیز جایگاه به این سیستم اقدام نموده و مشارکت فعالی در این زمینه داشته باشند.

در پایان دکتر مهدی محمدیان با توجه به اولویت و برنامه ریزی انجام شده آموزشی این واحد به بیان اصول ارزیابی مواجهه شغلی صدا در محیط کار پرداخت و شناسایی، ارزیابی و ارزشیابی، پایش و کنترل را از اصول برنامه کنترل و حفاظت شنوایی(HCP) در محیط کار دانست و با ارائه تعاریف و مفاهیم بنیادین صدا مانند انواع صدا در محیط کار به بروز رسانی و بهبود اطلاعات کارشناسان پرداخت.

محمدیان در ادامه به بررسی طبقه بندی دستگاه های صداسنج رایج پرداخته و با بیان ساختار صداسنج شامل میکروفون، آمپلی فایر، مدارات انتخاب سرعت پاسخ، مدارات انتخاب فشار صوت، مدارتوزین فرکانس و محاسباتی، خروجی و نمایشگر انواع آنهارا بیان کرد.

وی الزام به رعایت اصول جانمایی استاندارد صداسنج در اندازه گیری ها توسط شرکت های خصوصی ارائه دهنده خدمات بهداشت حرفه ای بصورت ثابت (ارتفاع 1/1از سطح زمین و فاصله 5/1متری از دیوار) و پرتابل (فاصله از بدن) را مورد اشاره قرار داد و مراحل اندازه گیری شامل تعیین هدف اندازه گیری، گرداوری اطلاعات کارگاهی، کارکنان و میزان مواجهه کارگران را مبنای انتخاب روش و دستگاه صداسنج دانست. ایشان حداکثر نقاط اندازه گیری صدا در کارگاه ها را 60 نقطه اعلام کرد و دوزی متری بر اساس استاندارد متد های ملی و بین المللی در کارکنان دارای مواجهه با صدا را موثر ترین روش صداسنجی دانست.

وی در پایان ارائه خدمات استاندارد شرکت های خصوصی را در سایه نظارت دقیق کارشناسان ناظر بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت کشور را منشاء ایجاد نقشه های صوتی در صنایع و لازمه دستیابی بهتر به تصمیمات کلان وزارت بهداشت به منظور پیشگیری از صدمات شنوایی و اتلاف منابع مالی و نیروی انسانی در کشور دانست.

  • گروه خبری : شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر
  • کد خبر : 282142
محسن عصمتی
تهیه کننده:

محسن عصمتی

تصاویر

برگزاری چهارمین جلسه هماهنگی-آموزشی سال 1403 کارشناسان واحد بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری چهارمین جلسه هماهنگی-آموزشی سال 1403 کارشناسان واحد بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری چهارمین جلسه هماهنگی-آموزشی سال 1403 کارشناسان واحد بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری چهارمین جلسه هماهنگی-آموزشی سال 1403 کارشناسان واحد بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری چهارمین جلسه هماهنگی-آموزشی سال 1403 کارشناسان واحد بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری چهارمین جلسه هماهنگی-آموزشی سال 1403 کارشناسان واحد بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت اسلامشهر برگزاری چهارمین جلسه هماهنگی-آموزشی سال 1403 کارشناسان واحد بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت اسلامشهر