برگزاری کارگاه آموزشی بررسی وضعیت تغذیه کودکان و نوجوانان به روش تن سنجی

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران: کارگاه آموزشی بررسی وضعیت تغذیه کودکان و نوجوانان به روش تن سنجی با حضور کارشناسان مسئول بهبود تغذیه جامعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه، کارگاه آموزشی "بررسی وضعیت تغذیه کودکان و نوجوانان به روش تن سنجی" روز چهارشنبه 15 شهریورماه سال جاری با حضور دکتر زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر احمدرضا درستی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شکوفا باقری نیا کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه دانشگاه، حسین فلاح و فرید نوبخت کارشناسان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت متبوع و  جمعی از کارشناسان مسئول بهبود تغذیه جامعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور در محل سالن G6 ساختمان ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.
در آغاز این کارگاه دکتر عبداللهی با اشاره به اخذ مجوز ترجمه نرم افزار آنتروپلاس از سازمان جهانی بهداشت،  برگردان این نرم افزار به زبان فارسی و قابلیت دسترسی به آن برای فارسی زبانان منطقه امرو از طریق سایت WHO ار باارزش و افتخارآفرین خواند و افزود: این نرم افزار قادر است رشد کودکان و نوجوانان را از بدو تولد تا 19 سالگی پایش کرده و به عبارتی شناسایی کودکان و نوجوانان 0 تا 19 سال لاغر، کم وزن، دارای اضافه وزن و چاق را به صورت انفرادی یا گروهی آسان تر می کند.
وی در ادامه اثربخشی خدمات تغذیه در مراکز سلامت جامعه را مستلزم آموزش، هدایت و سازماندهی فعال نیروهای محیطی خواند و بر برگزاری چنین کارگاه هایی  به منظور ارتقای دانش فنی، توانمندی و بروزرسانی اطلاعات کارشناسانان مسئول ستاد معاونت های بهداشتی دانشگاه ها تاکید کرد.
سپس دکتر احمد رضا درستی عضو هیئت علمی دانشگاه بررسی وضعیت تغذیه فرد و جامعه را از ابزارهای مهم تعیین مشکلات تغذیه ای خواند و ضمن اشاره به عوارض سوء تغذیه در کودکان و نوجوانان، تاثیرات ناشی از کاهش دریافت مواد مغذی در بدن را شامل 4 دوره خواند.
وی ادامه داد: در ابتدای کاهش دریافت هر ماده مغذی، بدن از ذخایر موجود استفاده کرده تا از شرایط موقتی کمبود دریافت گذر کند ولی چنانچه دریافت ناکافی و نامناسب مواد غذایی ادامه یابد و ذخایر بدنی نیز کاهش یافته آنگاه تغییرات شیمیایی در ترکیبات بدن رخ می دهد که با انجام برخی آزماشیات می توان آنها تشخیص داد.
دکتر درستی افزود: چنانچه بازهم دریافت ناکافی ادامه یابد، علائم ظاهری مربوط به کمبود در فرد به وجود می آید که در طولانی مدت، این علائم به صورت کاهش رشد و نمو کودکان، کوتاهی قد و تغییر در شکل و حالت اندام ها بروز می کند.
وی در ادامه روش تن سنجی را یکی از بهترین های روش های ارزیابی وضعیت تغذیه در کودکان و نوجوانان خواند و تفسیر شاخص های مهم ارزشیابی وضعیت رشد کودکان و نوجوانان را  به تفکیک شاخص قد برای سن، وزن برای سن و نمایه توده بدنی تشریح کرد.
این کارگاه با سخنرانی فرید نوبخت و حسین فلاح کارشناسان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت متبوع پیرامون آموزش راهنمای استفاده از نرم افزار آنتروپلاس سازمان جهانی بهداشت جهت تن سنجی کودکان و نوجوانان پایان یافت.

خبر: خباز
عکس: اسماعیال استاجی
کلمات کلیدی
تهیه کننده: