برگزاری کارگاه توانمندسازی رابطان و فعالان فرهنگی مراکز تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران
به همت مدیریت آموزش و پژوهش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، کارگاه ارتقای توانمندی رابطان و فعالان فرهنگی مراکز تابعه دانشگاه با موضوعات «آسیبهای اجتماعی نوپدید در فضای مجازی» و «مبانی جذب در فعالیتهای فرهنگی از منظر قرآن و روایات» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، این کارگاه آموزشی یکروزه از ساعت 8 صبح روز یکشنبه 2 اسفند 94 با حضور قریب 90 نفر از فعالان و رابطین فرهنگی، با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران در سالن همایشهای امام خمینی (ره) مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) آغاز شد.
در ابتدای این برنامه حجتالاسلاموالمسلمین ملک محمدی، مسئول مرکز فرهنگی قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن خیرمقدم به حاضرین و تشکر از واحد پژوهش و آموزش نهاد بابت برگزاری این کارگاه، گفت: امیدوارم این برنامهها را بهصورت مستمر در سالهای آتی نیز داشته باشیم و بتوانیم نقش مبلغین فرهنگ و معارف قرآنی را در دانشگاهها به بهترین شکل ایفا کنیم.
در ادامه این دوره آموزشی که در قالب 2 کارگاه دوساعته برگزار شد و در کارگاه اول، مهندس هادی شریفی، کارشناس امور رسانه و عضو شورای نویسندگان خبرگزاری تسنیم، به ارائه نکاتی پیرامون آسیبهای فضای مجازی پرداخت.
مهندس شریفی مواردی از قبیل تبلیغات ضد دینی و القای شبهات در عقاید افراد، حیا زدایی، تهدید بنیانهای خانواده و نارضایتیهای خانوادگی، افزایش سن ازدواج و تجرد جوانان، افزایش طلاق، افزایش فرار از منزل، افزایش جرم و فحشا، سردی روابط زن و شوهر و سایر مسائل زناشویی، انزوا و دور ماندن از محیطهای واقعی اجتماع، نقض حریم خصوصی افراد، بحران هویت و اختلال شخصیتی در بین نوجوانان و جوانان، جرئت و جسارت ارتکاب به جرم به خاطر ناشناخته بودن در محیط سایبری، اعتیاد به اینترنت و چت، افسردگی و بیخوابی، تلف شدن وقت جوانان و فاصله گرفتن از واقعیت، فریب و بهرهکشی جنسی، دوستیهای بدون مرز و ضابطه، انتقال هنجارها و سبک زندگی غربی، آسیبهای جسمانی از قبیل فشار عصبی، شکلگیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب، تضعیف اعتقادات و گسترش شبهات فکری، روابط سطحینگری فکری، انحرافات و اختلالات جنسی، گسترش اباحه گری عملی را ازجمله مهمترین آسیبهای فضای مجازی برشمرد.
وی در پایان به معرفی چندین نمونه از کمپینهای ضد ارزشی در فضای مجازی و تأثیر مخرب این کمپینها را در اجتماع پرداخت.
در کارگاه آموزشی دوم که با عنوان «مبانی جذب در فعالیتهای فرهنگی از منظر قرآن و روایات» برگزارشده بود؛ حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عیسی زاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه به ارائه نکاتی در خصوص عوامل شکوفایی فرهنگی در بین مخاطبین و همچنین ارکان ارتباط و اصول کارهای فرهنگی در سطح مراکز آموزشی پرداخت.
مسئول نهاد در ابتدا به تعریف ارتباط فرهنگی پرداخت و گفت: ارتباط فرهنگی، ارتباطی هدفمند در حوزههای مختلف فرهنگی در اعتقادات و باورها، آداب و سنتها، رفتارها، گفتارها و نوشتارها است که برای کمک به نیل مخاطب به اهداف از پیش تعیینشده صورت میپذیرد.
وی ارکان ارتباط را «فرستنده پیام»، «مخاطب پیام»، «پیام»، «شیوه ارتباط» و «ابزار ارتباط» معرفی کرد و افزود: به اعتقاد من کار فرهنگی در صدر دشوارترین کارهاست، چون در کار فرهنگی، کار اصلی بر روی روح و روان مخاطب انجام میگیرد که فرآیند سخت و پیچیدهای است و ازاینروست که هر چه شیوهها و راهکارها درستتر باشد، تأثیر آن بر مخاطب بیشتر است.
عضو هیئتعلمی مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر این نکته که گام اول ارتباط، شناخت مخاطب است؛ گفت: در ابتدا باید مخاطب خود را بشناسیم و بدانیم چه ویژگیهایی دارد؛ سپس خودمان پیامی را که میخواهیم به مخاطب بدهیم درک کنیم.
وی افزود شیوه ارتباط در بحث فرهنگی خیلی مهم است؛ یعنی بدانیم با چه شیوهای میخواهیم به کار فرهنگی بپردازیم و در آخر بدانیم با چه ابزاری میخواهیم کار فرهنگی بکنیم.
مسئول نهاد در ادامه به معرفی ویژگیهای نسل جوان پرداخت و در پایان به تشریح اصول فعالیتهای فرهنگی برای شرکتکنندگان پرداخت.
در بخش پایانی این نشست، از تعدادی از فعالین فرهنگی نمونه تقدیر شد.
ارسال به دوستان