تازه های پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری پوکی استخوان در سمینار تازه های استئوپروز به بحث گذاشته شد

سمینار "تازه های استئوپروز" توسط مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با مشارکت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، شبکه تحقیقات استئوپروز کشور و انجمن استئوپروز ایران، پنجشنبه 4 آبان ماه 1402 در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

دکتر باقر لاریجانی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علم غدد و متابولیسم، دکتر افشین استوار رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در افتتاحیه این سمینار درباره میزان ابتلای زنان به پوکی استخوان گفت: یک پیمایش پوکی استخوان اخیراً در کشور انجام شده که نشان می‌دهد در سنین بالای 50 سال در ایران، حدود 37 درصد زنان دچار پوکی استخوان هستند و 80 درصد زنان بالای 75 سال مبتلا به این بیماری هستند به عبارت دیگر از هر 5 زن بالای 75 سال، 4 نفر مبتلا به پوکی استخوان هستند.
وی اعلام کرد: از هر 4 مرد بالای 50 سال نیز یک نفر پوکی استخوان دارد بنابراین این باور که برخی تصور می‌کنند پوکی استخوان یک بیماری مختص زنان است؛ صحیح نیست.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم  با اشاره به توزیع ناکافی و ناعادلانه دستگاه‌های سنجش تراکم استخوان در کشور، گفت: از مجموع دستگاه های موجود در کشور، 50 درصد آن ها در تهران و 25 درصد در مراکز استان ها قرار دارند.
وی همچنین به ضرورت ادغام خدمات غربالگری و تشخیص به موقع پوکی استخوان در نظام مراقبتهای اولیه بهداشتی کشور اشاره کرد و خواستار توجه ویژه به این مهم شد.دکتر استوار در پایان به طرح های مهمی که در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم برای پیشگیری ، مدیریت و درمان پوکی استخوان در حال برنامه ریزی و اجرا است همچون نظام ثبت استئوپروز، برنامه پیشگیری از ‌شکستگی‌های‌ ثانویه استئوپروتیک (استئوپاد)، مطالعه‌ی کشوری آیموس و مطالعه سلامت سالمندی بوشهر اشاره کرد.  
در بخش دیگری از افتتاحیه این سمینار، دکتر باقر لاریجانی عضو کمیته مشاوران علمی بنیاد بین المللی استئوپروز نیز  با بیان اینکه اهمیت استئوپروز در شکستگی ناشی از آن است، تصریح کرد: مرگ‌ومیر ناشی از شکستگیهای استئوپروتیک در کشورهای غربی بیش از مرگ و میر ناشی از سرطان پستان است. با افزایش امید به زندگی، تعداد افراد سالخورده و درنتیجه شیوع استئوپروز روبه افزایش است. درنتیجه انتظار می رود شیوع استئوپروز طی دهه‌های آینده شدیداً افزایش یابد.
دکتر لاریجانی عواقب وخیم شکستگی های استئوپروتیک را به سه گروه هزینه، بیماری زایی و مرگ و میر تقسیم کرد.
استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در تمام دنیا، رشد جمعیت در سنین بالا رو به افزایش است و متعاقب آن، میزان شکستگی در طول هر سال بالاتر خواهد رفت.
وی ادامه داد: از طرف دیگر این شکستگی ها بار اقتصادی زیادی را بر سیستم های بهداشتی همه کشورها از جمله کشور ما تحمیل خواهد کرد،  بطوریکه نتایج براوردهای اقتصادی پوکی استخوان نشان می‌دهد که سالانه بار اقتصادی این بیماری در کشور به حدود ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد به این معنا که پوکی استخوان رقمی حدود 7 هزار میلیارد تومان در سال به نظام سلامت و خانواده‌ها تحمیل می کند.
دکتر لاریجانی با توصیه به عموم مردم در خصوص دریافت مقدار کافی کلسیم، ویتامین دی و پروتئین تصریح کرد: بافت استخوان از کلسیم و مواد معدنی تشکیل شده است. بنابراین کلسیم و ویتامین-د برای داشتن استخوانهای قوی از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
وی از توسعه تکنولوژی های جدید همچون امیکس، متابولومیکس، پروتئومیکس و ... برای تشخیص دقیق پوکی استخوان نیز خبر داد . 
این برنامه  با سخنرانی های علمی در خصوص ابعاد مختلف بیماری پوکی استخوان در قالب دو پنل با عناوین مدیریت استئوپروز در کشور: شواهد و مستندات و مدیریت شکستگی های استئوپروتیک توسط اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور ادامه یافت. 


 
 
 
فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور

تصاویر

سمینار تازه های استئوپروز سمینار تازه های استئوپروز سمینار تازه های استئوپروز سمینار تازه های استئوپروز سمینار تازه های استئوپروز سمینار تازه های استئوپروز سمینار تازه های استئوپروز سمینار تازه های استئوپروز سمینار تازه های استئوپروز سمینار تازه های استئوپروز سمینار تازه های استئوپروز سمینار تازه های استئوپروز سمینار تازه های استئوپروز سمینار تازه های استئوپروز سمینار تازه های استئوپروز سمینار تازه های استئوپروز سمینار تازه های استئوپروز سمینار تازه های استئوپروز

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *