• تاریخ انتشار : 1399/07/15 - 16:06
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1250
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

بیستمین جلسه برندسازی دانشگاه

دکتر ترابی: علم‌گرایی و عمل‌گرایی باید به‌صورت همزمان وجود داشته باشد

مدیر روابط عمومی دانشگاه در بیستمين جلسه خوش‌نامی دانشگاه علوم پزشکی تهران، هفت ویژگی کلیدی برای طراحی و راه اندزی پویش در برندینگ را برشمرد و تاکید کرد: راه اندازی پویش‌ها یکی از رسالت‌های جدی در روابط عمومی است و باید زيرساخت های لازم برای آن پایه‌گذاری و پیگیری شود.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي تهران، دکتر ماشاءاله ترابی سه‌شنبه 15 مهر 99 در سالن شورای طبقه هشتم ستاد مرکزی دانشگاه گفت: شرط توسعه برند ايجاد آهنگ مناسب و وحدتی است که حاصل جمع ارکستری دلنواز و گوش‌نواز باشد و حال افراد را خوب می‌کند. برای اینکه بتوانیم این نواخت را به وجود بیاوریم باید در برندینگ در پی توسعه پویش‌ها باشیم. کمپین‌ها برای این است که در نمای کلی يکپارچه دانشگاه موج های بلند متناسب با تغييرات برنامه ريزی شده؛ ايجاد و شرايط لازم برای مشارکت و نشاط علمی در دانشگاه فراهم شود.

مدیر روابط عمومي دانشگاه با بیان اینکه پویش‌ها (کمپین‌ها) یکی از رسالت‌های جدی در روابط عمومی است و باید زيرساخت های لازم برای آن پایه‌گذاری و پیگیری شود گفت: پویش باید ویژگی‌هایی برای تقويت  برنامه های مهم  دانشگاه به وجود بیاورد و بتواند با بهره‌گیری مناسب از منابع و تخصص‌های مرتبط و متناسب، شورآفرينی کند.

وی با اشاره به اینکه در کمیته سرآمدی روی این ویژگی‌ها کار شده است گفت: در این کمیته سندی را با عنوان «شهروند دانشگاهی» تعریف کردیم که اصولاً مخاطبان دانشگاهچه «طیفی» و چه «تنوعی» دارند زیرا وقتی‌که یک مخاطب وارد دانشگاه می‌شود دانشگاه وظایفی در قبال ورودش دارد. شهروند دانشگاهی می‌تواند دانشجو، بیمار، کارمند و یا هر کسی دیگر باشد که وارد دانشگاه می‌شود.

دکتر ترابی افزود: شهروند فعال دانشگاهی فردی است که با وظايف خود کاملا آشنا بوده و آن را با کيفيت مناسب انجام می دهد. شهروند مسئول دانشگاهی هم فردی است که وظايف خود را فراتر از شرح وظايف و در راستای مسئوليت اجتماعی به انجام  می رساند. شهروند فداکار دانشگاهی فردی است که با خلاقيت های فردی و تيمی فراتر از شرح وظايف؛ الگوی جديدی در ارائه خدمت عرضه می کند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه با بیان هفت ویژگی کلیدی پویش‌ها در برندینگ گفت: یکی از ویژگی‌ها این است که همه‌جانبه، جامع یا Holistic باشد به این معنا که جامعیت لازم را داشته باشد و مانع هیچ حرکتی نشود. درواقع در بخش نرم پیام باید 360 درجه باشد. پیامی که تولید می‌کنیم «تصویری»، «کلامی» و «مفهومی» است. در طراحی هر پويش باید برای این سه حوزه فکر و این فکر را کامل کرده باشد وگرنه تصویر مناسب، آهنگ گوش‌نواز و مفهوم مناسبی که در ضمیر ناخودآگاه بنشیند را به وجود نمی‌آورد. برخی کمپین‌ها با سرعت نور حرکت می‌کنند چون این سه ویژگی را دارند. اگر خوب طراحی شده باشد با سرعت زیاد توسعه يافته و در بعضی موارد جهانی می‌شود. این ویژگی یک بخش سخت هم دارد که همان «ابزار» است هرچقدر ابزارها عمومی‌تر باشد قاعدتاً بهتر روی خط قرار می‌گیرد و می‌تواند حتی بالای خط پرواز کند وگرنه همیشه زیرخط است. به‌طور مثال تعداد بازدیدها از شبکه اجتماعی دانشگاه و پست اینستاگرام دانشگاه به ما نشان می‌دهد که چقدر پیام موردتوجه واقع  شده است.

دکتر ترابی ویژگی کلیدی دیگر در پویش‌ها را یکپارچگی یا Integrated  بودن عنوان کرد و با تأکید بر اینکه یکپارچگی با یکنواختی تفاوت دارد گفت: یکپارچگی به معنای در کنار هم قرار گرفتن متعادل است. چون هر قطعه‌ای ویژگی خودش را دارد. در یکپارچگی هیچ‌چیزی یک‌جور نیست و هر چیزی در هارمونی با کلیت ماجرا قرار دارد؛ يکی از عوارض مديريت ناقص و غيريکپارچه برند، اسکیزوفرنی برند يا «چند شخصیتی» شدن برند است که در آن برند دچار گسختگی شده و ارزش های ويژه آن فراموش می شود در حال حاضر با مشارکت همکاران در سطح دانشگاه در پي طراحی یک شخصیت واحد از دانشگاه هستيم و تلاش می کنيم تا نمادهای مناسب برای نمايش اين اتحاد را در قالب ايجاد تنوع مناسب در رنگ‌ها، مدل‌ها و نحوه استفاده از آرم‌ دانشگاه را فراهم کنيم.

وی ویژگی بعدی را کاربردی و به‌روز بودن یا همان Practical بودن پویش در برندینگ عنوان کرد و گفت: نسخه‌های آماده خارجی، کپی شده، صرفاً آکادمیک، قدیمی و... وجود دارند که بايد مورد بررسی قرار گيرند و  دانشگاه بايد نسخه کاربردی خاص خود را داشته باشد.
دکتر ترابی ادامه داد: متناسب با شرایط محیطی بودن یا Context Oriented بودن ویژگی کلیدی دیگر در پویش‌هاست. باید محیط و اجزای محیطی را به‌خوبی در نظر گرفت تا هارمونی مناسب را با کاری در محیط به وجود آورد.
وی افزود: پویش باید Exclusive یا اختصاصی هم باشد و حتی کاری که خودش کرده را هم تکرار نکند و توجه کنیم که پویش حتماً نو باشد. همچنین باید professional یعنی فوق‌العاده حرفه‌ای، تخصصی و حرفه‌ای باشد. در این ویژگی هم علم‌گرایی و هم عمل‌گرایی باید به‌صورت همزمان وجود داشته باشد تا بتواند نمایش زيبا و اثرگذاری از ارزش های  دانشگاه ارائه کند و درنهایت Team Based یا تیمی باشد زیرا پویش غیرتیمی، پویش نیست. پویش‌ها می‌تواند به‌صورت فردی تدوین شود اما اگر «گروهی» تدوین شود کیفیت متفاوتی را به وجود می‌آورد هر چیز موفقی در جهان در قالب «ترکیب» است. کمیت افراد مهم نیست؛ کیفیت افراد مهم نیست؛ ترکیب افراد است که مهم است.
توضیح اینکه جلسات برندسازی سه‌شنبه‌های هر هفته برگزار می‌شود.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,ستاد مرکزی روابط عمومی,گروه خبری RSS
  • کد خبر : 162321
کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *