کنفرانس دستاوردها و نوآوری ها در مدیریت و درمان حملات و آسیب های شیمیایی

دکتر قناعتی: آمادگی کشور برابر تهدیدات سبب افزایش مقاومت، تاب آوری و قدرت کشور می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در کنفرانس آخرین دستاوردها و نوآوری ها در مدیریت و درمان حملات و آسیب های شیمیایی گفت: آمادگی کشور در برابر تهدیدات سبب افزایش مقاومت، تاب آوری و قدرت کشور می شود.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، کنفرانس آخرین دستاوردها و نوآوری ها در مدیریت و درمان حملات و آسیب های شیمیایی با محوریت بررسی تاریخ جنگ شیمیایی، فناوری های نوین در حوزه تشخیص، پیشگیری و درمان حملات شیمیایی و بررسی آسیب های پوستی، ریوی و چشمی عوامل شیمیایی 26 بهمن 1402 برگزار شد.

 دکتر قناعتی با قدردانی از برگزار کنندگان این کنفرانس، برنامه ریزی چنین نشست هایی را برای آمادگی کشور در برابر تهدیدات موثر دانست و گفت: کشورمان از زمان تشکیل جمهوری اسلامی همواره در معرض تهدیدهای گوناگون قرار داشته و برگزاری این نشست ها برای آمادگی دربرابر هر احتمالی مفید است و مانع غافلگیری در مواجه با هر تهدیدی می شود.رئیس دانشگاه با بیان اینکه در دنیای امروز حد و مرزی برای خشونت و بی رحمی وجود ندارد گفت: برگزاری این کنفرانس به دشمنان این آب و خاک نشان می دهد که ما آماده هستیم و این آمادگی سبب افزایش مقاومت، تاب آوری و قدرت کشور می شود.

 دکتر قناعتی با اشاره به پیشینه استفاده از سلاح های شیمیایی گفت: برای نخستین بار در جنگ جهانی اول و پس از جنگ جهانی اول و دوم، در حمله عراق به صورت گسترده در کشورمان مورد استفاده قرار گرفت.

 رئیس دانشگاه در توضیح آثار سوء حملات شیمیایی گفت: استفاده از این سلاح سرنوشت بسیاری از جبهه ها را تغییر می دهد. در برابر ترکش خمپاره می توان به سنگر پناه برد اما تشخیص حملات شیمیایی کار پیچده و سختی است و پس از تشخیص به موقع آن باید از ابزارهای دفاعی با کیفیت و قیمت مناسب استفاده کرد. کسانی که مجروح شیمیایی می شوند دچار عوارض خونی، عصبی، تاولی و ریوی شده و باید تحت درمان خاصی قرار بگیرند.

 دکتر قناعتی با تاکید بر آمادگی در برابر تهدیدهای بیولوژیک گفت: مقالاتی، همه گیری کرونا را به جنگ بیولوژیک نسبت داده اند و هنوز هم اما و اگرهای بسیاری در این زمینه وجود دارد و اگر این فرضیات درست باشد حدود ۱۰ میلیون نفر در جهان معادل یک جنگ جهانی کشته شده اند. درصورت تکرار این حوادث باید روش های مقابله با تهدیدهای بیولوژیک، هسته ای و شیمیایی را به صورت گسترده آموزش دهیم.

 رئیس دانشگاه، آمادگی جامعه در برابر تهدیدهای احتمالی را ضروری دانست و گفت: نیروهای نظامی در معرض آموزش مداوم قرار دارد اما در جنگ های نامتقارن و برای دفاع مردمی لازم است به صورت گسترده این آموزش ها به جامعه ارایه شود.

شرح فعالیتهای مرکز تحقیقات آسیب دیدگان جنگ
 
دکتر محمد تقی بیگ محمدی رئیس مرکز تحقیقات آسیب دیدگان جنگ، فعالیت های این مرکز تشریح کرد و گفت: با پیگیری های بسیار سرانجام پس از گذشت 10 سال، در 29 آذر 1399 مرکز تحقیقات آسیب دیدگان جنگی موافقت اصولی دریافت کرد و تاکنون حدود 60 مقاله در این مرکز منتشر شده است.
 
دکتر بیگ محمدی با اشاره به عضویت چهار تن از 2 درصد پر استنادترین دانشمندان دانشگاه در  شورای پژوهشی مرکز تحقیقات آسیب دیدگان جنگ، دستاوردهای این مرکز در مدت کوتاه فعالیت آن را بیان کرد و گفت: دو مقاله مرکز در راستای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل در کمک به رفع بعضی چالش های جهانی در حیطه سلامت موفق به کسب گواهی انتشار الزویر شده و دستگاه رباتیک توانبخشی زانو با بکارگیری در محیط واقعیت مجازی ثبت اختراع شده است.
 
رئیس مرکز تحقیقات آسیب دیدگان جنگ، با اشاره به اجرای 16 طرح مصوب در این مرکز گفت: دو طرح مصوب مرکز در سال 1402 در رنک چهارم دانشگاه قرار گرفته و جز طرح های اثرگذار معرفی شده است. 
نقش دانشگاه در دوران دفاع مقدس 
سردار نصرالله فتحیان مسئول بهداری رزمی دفاع مقدس با اشاره به نقش آفرینی بسیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در دفاع مقدس گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران که از بزرگترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور است و جایگاه علمی بالایی در منطقه دارد  لازم است در عرصه تحقیقات مهم دوران دفاع مقدس به صورت گسترده فعالیت کند.
سردار فتحیان با اشاره به تاریخچه حملات شیمیایی به کشورمان گفت: درست یک سال پس از پیروزی رزمندگان اسلام در سال های 60 و 61 در عملیات های بزرگ ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس، صدام با حمایت قدرت های غربی و شرقی و سکوت سازمان های بین المللی از سال 1361 تا 1367 به مدت 6 سال از سلاح های شیمیایی استفاده کرد. 
وی افزود: ایران بعداز جنگ جهانی دوم بزرگترین قربانی سلاحهای شیمیایی است و هم اکنون تعدادی ازجانبازان شیمیایی بسختی نفس می‌کشند و هرچند ماه مرتب شهید می‌شوند.
مسئول بهداری رزمی دفاع مقدس با اشاره به اقدامات مهمی که در برابر حملات شیمیایی صورت گرفت گفت: برای آمادگی رزمندگان آموزش عمومی و فراگیر در برابر مقابله با سلاح شیمیایی به صورت فشرده از سال 1362 آغاز شد و ماسک و کیف کمک های اولیه همراه با آمپول آتروپین تهیه شد. 
سردار فتحیان با اشاره به ایجاد شبکه مستقل امداد و درمان برای مصدومان شیمیایی و احداث اورژانس عملیاتی و بیمارستان صحرایی خاص مصدومان شمیایی گفت:  برای کادر درمان و بخصوص پرستاران و پزشکان عمومی آموزش تخصصی و  برای متخصصان داخلی، ریه، چشم و پوست از سال 62 تا پایان دفاع مقدس دستورالعمل درمانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین و به روز رسانی شد.
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر