نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر قناعتی: اطلاع‌رسانی یکی از ارکان موثر همراهی اعضای هیئت علمی و ارتقای رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران است

دکتر قناعتی در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران، پس از بررسی برنامه ارتقای رتبه‌‌ دانشگاه در رتبه‌بندی‌های مرجع بین‌المللی گفت: اطلاع‌رسانی یکی از ارکان موثر همراهی اعضای هیئت علمی و ارتقای رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

 نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست ۲۶ شهریور ۱۴۰۲، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به نتایج اقدامات موثر‌ معاونت‌های توسعه و درمان در عملکرد بیمارستان‌ها، گفت: در جلسه‌ای که با رئیس بیمارستان سینا داشتم، نمود این اقدامات در عملکرد این بیمارستان مشهود بود؛ به‌طوری که بیش از ۲۰ درصد کارایی بیمارستان و درنتیجه درآمد آن افزایش یافته و بدهی بیمارستان کاهش چشمگیری پیدا کرده است.
دکتر قناعتی با تاکید بر تدوین برنامه جامع بازسازی فضاهای فیزیکی و تجهیزاتی گفت: با وجود این برنامه، بودجه به صورت هدفمند صرف امور مورد نیاز می‌شود.
رئیس دانشگاه با اشاره به تدوین گزارش ۲ سالانه دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مدت نسبت به دانشگاه‌های دیگر عملکرد بهتری داشته و با تهیه این گزارش، پیشرفت‌های دانشگاه منتشر و در اختیار دانشگاهیان قرار می‌گیرد.
دکتر قناعتی در بخش دیگری از سخنان خود برنامه ریزی به منظور ارتقا رتبه بین المللی دانشگاه را ضروری دانست و گفت: باید به‌گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که افراد به سمت شاخص‌های تاثیرگذار در ارتقا رتبه دانشگاه حرکت کنند.
رئیس دانشگاه بر اجرای راهبردهای موثر در ارتقا رتبه دانشگاه تاکید کرد و افزود: کارگروهی از معاونت‌های آموزشی، پژوهشی، بین الملل، توسعه، روابط‌عمومی و ای تی تشکیل دهید که تصمیمات کمیته رتبه‌بندی دانشگاه را تسهیل کنند.
دکتر قناعتی اطلاع‌رسانی را یکی از ارکان موثر ارتقای رتبه دانشگاه دانست و گفت: نتایج کارگروه و شاخص‌های تاثیرگذار در رتبه بندی دانشگاه را در گروه‌های آموزشی و بین اعضای هیئت علمی منتشر کنید؛ این امر در همراهی اساتید، تاثیر بسزایی دارد.

تحلیل وضعیت دانشگاه در نظام‌های رتبه بندی بین المللی
دکتر محمد حسین آیتی معاون بین الملل دانشگاه، وضعیت دانشگاه علوم پزشکی تهران را در رتبه بندی های بین المللی تشریح و برای ارتقا رتبه دانشگاه راهبردهایی را پیشنهاد داد و گفت: کیو اس، تایمز و شانگهای از نظر تعداد مراجعه ماهانه و جایگاه این سایت ها، مهمترین نظام های رتبه بندی در جهان محسوب می شوند و لازم است دانشگاه براساس شاخص های مورد توجه این نظام های رتبه بندی سیاستگذاری و برنامه ریزی کند.
دکتر آیتی با تشریح شاخص های تاثیرگذار در هریک از نظام های رتبه بندی گفت: در نظام رتبه بندی شانگهای شاخص های مربوط به فارغ التحصیلان و پژوهشگران دارای جایزه نوبل و فیلدز، پژوهشگران پراستناد، انتشار مقاله در نیچر و ساینس، میزان انتشارات و سرانه عملکرد از اهمیت بسزایی برخوردار است.
معاون بین الملل دانشگاه مهمترین چالش دانشگاه در رتبه بندی شانگهای را انتشار مقاله در مجلات ESCI بیان کرد و گفت: ISI سه زیرمجموعه SCI ، SSCI و ESCI  دارد که در این بین SSCI اهمیت بیشتری دارد و ESCI مربوط به مجلاتی است که درحال بررسی ISI است هرچه سهم انتشار در مجلات ESCI بیشتر باشد امتیاز کمتری به دانشگاه تعلق می گیرد. بنابراین لازم است سرمایه گذاری بیشتری در زمینه انتشار در مجلات SCI، SSCI، و نیچر و ساینس صورت گیرد و افزون براین پژوهشگران پراستناد تربیت شوند.
وی با اشاره به رتبه دانشگاه در نظام موضوعی کیو اس و مهمترین شاخص های مورد توجه در این نظام رتبه بندی  گفت: در رتبه بندی کلی کیو اس هیچیک از دانشگاه های علوم پزشکی کشور حضور ندارند به دلیل اینکه دانشگاه های جامع را دربر می گیرد. اما در بخش موضوعی در رشته های اناتومی و فیزیولوژی، علوم زیستی و پزشکی در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور رتبه نخست و در داروسازی و فارماکولوژی رتبه دوم کشوری را داریم. دراین شاخص افزایش استنادها و شهرت دانشگاه، توسعه تعاملات بین المللی پایدار و رضایت کارفرمایان از فارغ التحصیلان اهمیت بسزایی دارد و  از جمله مواردی است که باید برای آن برنامه ریزی کنیم.
دکتر آیتی در توضیح رتبه دانشگاه در تایمز گفت: در این نظام رتبه بندی، متوسط استنادهای دانشگاه به تعداد اعضای هیئت علمی باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون بین الملل دانشگاه با اشاره به راهبردهای ارتقا رتبه دانشگاه براساس شاخص های مشترک هر سه نظام رتبه بندی شانگهای، تایمز و کیواس گفت: این راهبردها در محورهای استنادات، محل و حجم انتشار، حجم و اثرگذاری مقالات با مشارکت بین المللی، شهرت در زمینه های آموزشی، پژوهشی، آکادمیک و... همچنین در عرصه آموزش شامل نسبت استاد به دانشجو، نسبت دکتری به کارشناسی، نسبت فارغ التحصیلان دکتری به اساتید و... در عرصه درآمد شامل درآمد موسسه، درآمد پژوهشی و درآمد صنعتی و در نهایت در عرصه جوایز شامل جوایز نوبل، فیلدز و... تدوین شده که لازم به اطلاع اعضای علمی رسانده شود.

قدردانی مقامات عراقی از عملکرد ستاد اربعین دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر مهدی ابراهیمی دبیر ستاد اربعین دانشگاه علوم پزشکی اقدامات صورت گرفته در ستاد اربعین را شرح داد و گفت: بیش از  ۶۰۰ نخبه دانشگاه علوم پزشکی تهران تحت قالب کادر درمان و کاروان زیارتی در اربعین امسال شرکت داشتند و درمانگاه راه ‌شفا دست بالای علم و توان پزشکی ایرانی را به بیش از 20 کشور نشان داد.
معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اعلام این موضوع که استقبال دانشجویان و اساتید بی سابقه بوده است بیان داشت: همراه با کاروان درمانی توانستیم کاروان زیارتی متشکل از250 دانشجوی نخبه در رشته های علوم پزشکی و همچنین  135 نفر از اساتید تراز و کارمندان فرهیخته را تحت غالب سفر نور به عتبات مقدس راهی سازیم.
دکتر ابراهیمی رغبت حضور دانشجویان بین الملل در بزرگترین رویداد فرهنگی این دانشگاه را وصف ناشدنی دانست و اعلام کرد: 85 دانشجوی رشته های مختلف علوم پزشکی از بیش از 15 کشور حضور داشتند که با شوق و ذوق در مسیر راهپیمایی، پرچم دانشگاه را به دوش کشیده و بر افراشته نگه داشتند.
 دبیر ستاد اربعین اظهار داشت: بر اساس همکاری مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئولین دولت عراق و عتبات مقدسه بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه در کشور عراق، مواکب درمانی و بهداشتی این دانشگاه در چهار مکان در شهرهای سامراء، مسیر پیاده روی نجف کربلا، امام زاده عون بن علی و شهر کربلا حدودا به مدت ۱۰ روز خدمت رسانی داشت و خدمات موکب درمانی شهر سامرا تا شهادت امام حسن عسگری هم چنان برقرار و در حال خدمت رسانی به زوار محترم است.
مسئول بسیج جامعه پزشکی و اساتید دانشگاه ادامه داد: همکاری با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) جهت فعال سازی و راه اندازی بزرگترین بیمارستان صحرایی غرب آسیا با ۹۹ تخت بستری و اتاق عمل و تخت ICU در عمود 989 نشان همدلی و همیاری جامعه فرهیخته پزشکی بوده است که سبب شد بار دیگر توان علمی و پزشکی ایران به جهانیان نشان داده شود.
این متخصص طب اورژانس با بیان این نکته که، تمام تلاش خود را برای حفظ آبروی و اعتلای نام پزشکی ایران عزیز به کار بستیم  اذعان داشت: درمانگاه راه شفا از لحاظ کیفیت و تجهیزات و خدمات ارائه شده مورد قبول و رضایت و قدردانی مقامات عراقی و همچنین مقامات کشور ایران بخصوص وزیر محترم بهداشت و زوار عزیز واقع شد.
وی افزود: در نتیجه اقدامات بی نظیر همکاران دانشگاه علوم پزشکی تهران و اقدامات موثر و به موقع و عالمانه باوجود حجم بالای بیماران و وضعیت بد برخی از بیماران امسال هیچ مورد فوتی در بین زائرین ایرانی نداشته باشیم.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ضمن قدردانی مجدد از حمایتهای همه جانبه رئیس محترم دانشگاه و معاونین ایشان تلاش های شبانه روزی همکاران در مواکب درمانی را ستودنی دانست و مجددا اعلام کرد: بر اساس تفاهم نامه دانشگاه با عتبه امامین عسکریین تا شهادت امام حسن عسکری در شهر سامرا به ارائه خدمت خواهیم پرداخت.

پیش از دستور
حجت الاسلام و المسلمین میر مجید سید قریشی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ادامه نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر را در رعایت حقوق مساکین و نیازمندان و از کار افتادگان تفسیر کرد و گفت: خداوند حقی را برایشان قرارداده که باید رعایت شود.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر

 نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران  نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران  نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران  نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران  نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران  نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران  نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران  نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران  نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران  نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران  نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران  نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *