دومین کارگاه ملی توانمندسازی مراکز تحقیقاتی در حوزه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

دکتر قناعتی: در تحقق عدالت در سلامت، نقش حکمرانی نظام سلامت و مشارکت نهادهای مرتبط بسیار موثر است

در دومین کارگاه ملی توانمندسازی مراکز تحقیقاتی در حوزه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، پنج اصل شفافیت، قانون مداری، شایسته سالاری، تعارض منافع و فسادگریزی را مقدمه توسعه دانست و تاکید کرد در تحقق عدالت در سلامت، نقش حکمرانی نظام سلامت و مشارکت نهادهای مرتبط بسیار موثر است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در کارگاه، 20 تیر 1402، دکتر قناعتی با تببین عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، نقش توسعه سیاسی را در توسعه اجتماعی موثر دانست و  با تاکید بر شایسته سالاری گفت: هریک از مدیران باید به اصول مدیریت و حرفه خود آشنا باشند و اگر مسئولی چنین دانشی نداشته باشد به مجموعه خود و در نهایت به کشور صدمه می زند.
دکتر قناعتی قانون مداری را رکن دیگر عدالت در سلامت بیان کرد و افزود: باید در اجرای قانون و برخورد با متخلفان اقتدار وجود داشته باشد این امری است که در کشورهای دیگر نیز مورد توجه قرار می گیرد.
رئیس دانشگاه با تاکید بر اصل شفافیت گفت: خوشبختانه فضای مجازی به ایجاد شفافیت کمک کرده است. باوجود اینکه فضای مجازی کشورمان دچار اینفودمی (انبوه اطلاعات درست یا نادرست) است اما بازهم  این فضای پرچالش موجب شفافیت شده است. برای نمونه مطرح شده بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بعضی از استادان دانشگاه را اخراج کرده است درحالی که من به جای  استادی که به مدت دو سال ترک خدمت کرده و طبق قانون بالای سه ماه غیبت حکم اخراج دارد ؛ افراد دیگری را جذب کردم تا کار دانشگاه متوقف نشود و ادامه پیدا کند.
دکتر قناعتی تعارض منافع و فساد گریزی را از ارکان دیگر برقراری عدالت در سلامت بیان کرد و گفت: گاهی تعارض منافع باعث بروز فساد می شود و من در زمینه مبارزه فساد کاملا جدی برخورد می کنم و تا جاییکه بتوانم گذشت نمی کنم.  برای مثال در زمان کرونا، بخش قابل توجهی از بودجه نظام سلامت صرف سه قلم دارو می شد که مرکز ملی تحقیقات سلامت گزارش کرده بود این داروها اثری بر درمان این بیماری ندارند.
رئیس دانشگاه، پنج اصل شفافیت، قانون مداری، شایسته سالاری، تعارض منافع و فسادگریزی را مقدمه توسعه دانست و گفت: دو صد گفته چو نیم کردار نیست. با صحبت کردن درباره این موضوعات نمی توان به توسعه رسید. باید در هریک از این زمینه ها،  وارد عرصه عملیاتی شد و کار اساسی کرد.
دکتر قناعتی فقر، سوء تغذیه، محیط زیست سالم، مسائل ترافیکی و فرآیند سالمندی و معلولیت را از دیگر مولفه های اجتماع موثر بر سلامت بیان کرد و با تاکید بر توجه به عرصه بهداشت به عنوان یکی از اولویت های اصلی دانشگاه گفت: بودجه های بهداشت دانشگاه بیش از 2 برابر سنوات گذشته شده و از حمایت های خیرین نیز در این زمینه استفاده می کنیم تا نیاز مردمی که تحت پوشش دانشگاه تامین شود.  یکی از این اقدامات در زمینه تغذیه خانم های باردار و کودکان است که در یکسال مبلغ قابل توجهی به این امراختصاص پیدا کرده است.
رئیس دانشگاه با اشاره به ایجاد بانک اطلاعاتی جمعیت تحت پوشش دانشگاه و برگزاری پویش شنبه های نیکوکاری افزود: اطلاعات مربوط به 700 هزار خانوار از یک میلیون خانوار تحت پوشش دانشگاه جمع آوری و مسائل مهم آنان شناسایی و احصا شده است و در شنبه های نیکوکاری وارد عرصه عملیاتی برای کمک به این خانوارها شده ایم و یکی از اقدامات درحال انجام نیز، تهیه سمعک، عینک و مواد غذایی و... برای افراد شناسایی شده است.
دکتر قناعتی با نقدی بر آنچه نسل امروز را نسل بی تفاوت می داند گفت: معتقدم نسل امروز بسیار باهوش و دقیق است و دربرابر بی عدالتی سرخم نمی کند. این نسل ویژگی هایی دارد که اگر به درستی شناخته شود می توان از ظرفیت آنها برای همراهی در برنامه ها و پویش های مختلف استفاده کرد.
رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود با اشاره به آثار مثبت نظام سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در تحقق عدالت در سلامت، نقش حکمرانی نظام سلامت و مشارکت نهادهای مرتبط بسیار موثر است. در این راستا عوامل مخدوش کننده ای مانند تورم، تحریم، و... وجود دارد که عملکرد مدیریت را دچار اختلال می کند اما با این وجود نباید از پای نشست و باید کار کرد.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *