رونمایی از سامانه علمی سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر قناعتی: سینا رسانه جام جهان نمای دانشگاه علوم پزشکی تهران است

با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و در نخستین نشست رسانه ای مدیران حوزه بهداشت، از سینا رسانه به عنوان رسانه علمی در تراز جهانی، رونمایی شد. دکتر قناعتی گفت: سینا رسانه جام جهان نمای دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

کلیپ سینا رسانه را ببینیم
به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست 4 دی 1402، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، حوزه بهداشت را اولویت اصلی دانشگاه دانست و گفت: اینکه در این دوره مدیریتی،  بهداشت در اولویت فعالیت ها و برنامه های دانشگاه قرار دارد یک پز مدیریتی و ژست ژورنالیستی نیست بلکه واقعیتی است که برای تحقق آن تلاش می شود.  یکی از مهمترین اصول مدیریتی، مدیریت بهره وری و استفاده بهینه از منابع برای رسیدن به بیشترین اثربخشی است و این امر با حوزه بهداشت در نظام سلامت محقق می شود.
دکتر قناعتی با اشاره به مصادیق اثربخشی حوزه بهداشت در نظام سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: در زمینه بیماری های واگیر مانند همه گیری کووید 19 عملکرد حوزه بهداشت در واکسیناسیون موجب نجات جان بسیاری از انسان ها شد. در زمینه بیماری های غیرواگیر نیز  اقداماتی مانند اجرای پویش غربالگری فشار خون و دیابت می تواند  از بخش قابل توجهی از 300 هزار مرگ و میر ناشی از این بیماری ها پیشگیری کند.  
رئیس دانشگاه بر بهینه سازی فعالیت های حوزه بهداشت و به روزسانی فعالیت های این حوزه متناسب با پیشرفت های علمی جهان تاکید کرد و گفت: همکاران عرصه بهداشت باید هرروز ساختار شبکه و دیگر عملکرد این حوزه را با دقت بررسی کنند که آیا اقدامات این حوزه متناسب با پیشرفت علم روز جهان و نیاز جامعه است.
دکتر قناعتی با اشاره به تاثیر رسانه در افکار عمومی، گفت: رسانه در تغییر نگرش افراد نقش مهمی دارد. بنابراین باید اطلاعات کامل و درست در اختیار جامعه قرار گیرد.  
رئیس دانشگاه، افزایش آگاهی مردم را در ارتقا سطح سلامت جامعه موثر دانست و گفت: روابط عمومی دانشگاه می تواند در آموزش و اطلاع رسانی حوزه سلامت نقش موثری ایفا و به ارتقا رتبه بین المللی دانشگاه در رسانه ای شدن علم کمک کند.  
دکتر قناعتی رشد متوازن علمی و اخلاقی را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و گفت: بهداشت و رسانه به استقرار عدالت در جامعه کمک می کنند. افزایش سطح دسترسی به بهداشت و سلامت، منجر به رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در نتیجه توسعه یافتگی جوامع می شود.
دکتر قناعتی در یادداشت یادبودی که بر تخته رونمایی سینا رسانه درج کرد نوشت: سینا رسانه جام جهان نمای دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

روابط عمومی و معاونت بهداشت را یک مجموعه می دانیم
دکتر علیرضا اولیایی منش معاون بهداشت دانشگاه، برگزاری این جلسه را فرصت خوبی برای بهره مندی از ظرفیت سینا رسانه و روابط عمومی بیان کرد و گفت: روابط عمومی دانشگاه یکی از همراه ترین حوزه های دانشگاه با معاونت بهداشت است و باید قدر این فرصت را برای معرفی گستره فعالیت های حوزه بهداشت بدانیم.
دکتر اولیایی منش، با بیان اینکه همکاران حوزه بهداشت با اعتقاد و علاقمندی کامل و عرق و تعهد سازمانی به وظایف خود عمل می کنند به دلایل این علاقمندی اشاره کرد و گفت: فعالیت در این عرصه بسیار اثربخش تر از حوزه های دیگر است و از مردم مانند سد در برابر سیل ویرانگر بیماری ها و خطرات ناشی از آن محافظت می کند.
معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه سالانه 15 میلیون خدمت در حوزه بهداشت انجام می شود گفت: دانشگاه همچون حوزه آموزش و پژوهش در اغلب موارد در حوزه بهداشت سرآمد است.
دکتر اولیایی منش با اشاره به گستره فعالیت های حوزه بهداشت گفت: خدمات این معاونت در قالب 200 برنامه و 600 مداخله در 300 مرکز جامع سلامت، خانه و پایگاه بهداشتی به مردم ارایه می شود.
معاون بهداشت دانشگاه، بر انعکاس رسانه ای گستره فعالیت های حوزه بهداشت تاکید کرد و گفت: نتیجه همکاری حوزه بهداشت و رسانه دستاوردهای بسیاری به همراه دارد و موجب افزایش حمایت طلبی از این حوزه و ارتقا سطح سواد سلامت جامعه می شود.  
 دکتر اولیایی منش با بیان اینکه هریک از همکاران حوزه بهداشت باید رسانه ای برای انعکاس فعالیت های این حوزه باشند گفت: روابط عمومی و معاونت بهداشت را یک مجموعه بدانیم و از ظرفیت سینا رسانه عنوان سرمایه ای برای انعکاس فعالیت های حوزه بهداشت استفاده کنیم.

نهضت تولید محتوا در دانشگاه برپا شده
دکتر ماشاءاله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه، روابط عمومی را هنر هشتم دانست و گفت: باتوجه به گسترش فناوری ها، شاهد پدیده جهانی شدن و پخش مویرگی رسانه هستیم به طوری که رسانه دیگر مختص به افراد حرفه ای شاغل در آن نیست و فعالان شبکه های اجتماعی، رسانه را تحت تاثیر قرار داده اند.
دکتر ترابی جلب اعتماد مخاطبان به فعالیت های نظام سلامت را امری مهم دانست و گفت: وحدت و یک صدایی در معرفی فعالیت هاست که می تواند اعتماد مخاطبان را جلب کند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه با تاکید بر برنامه محوری در انعکاس رسانه ای فعالیت ها و دستاوردهای مختلف دانشگاه گفت: در هیچ دوره ای ضرورت رسانه ای شدن فعالیت ها مانند این دوره احساس نمی شد و این فرصتی است که رسانه، تقاضای القایی که در عرصه سلامت وجود دارد را مدیریت کند. به عنوان مثال سبک زندگی سالم باید به تقاضای عمومی تبدیل شود تا مردم را با خود همراه کند. در غیراین صورت هرچه برای ارتقا سلامت جامعه تلاش کنیم نتیجه مطلوب حاصل نمی شود.
دکتر ترابی با اشاره به مطالعه فراوان برای طراحی سینا رسانه گفت: رسانه های سازمان های بزرگ جهان را بررسی و در نهایت براساس الگوی بومی، سینا رسانه را طراحی کرده ایم که حداکثر کارایی را داشته باشد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه با بیان اینکه 20 برنامه تامز به منظور معرفی فعالیت ها و دستاوردهای حوزه های مختلف طراحی شده است افزود: این برنامه ها به منظور تولید محتوای هدفمند، برنامه ریزی شده اند.
دکتر ترابی با اشاره به ایجاد زیرساخت لازم در تولید محتوای هدفمند گفت: برای گسترش فعالیت های روابط عمومی با کمک مدیریت IT دانشگاه، یکپارچگی حوزه وب سایت ها صورت گرفت که این به بهبود رتبه دانشگاه در نظام رتبه بندی وبومتریک کمک می کند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه در بیان مزایای یکپارچه سازی وب سایت های دانشگاه گفت: با این اقدام استخری از داده ها را خواهیم داشت که به نام هریک از واحدها ثبت می شود و به جای عقد قراردادهای مختلف و هزینه کرد بسیار با بستن یک قرارداد و مدیریت هزینه، خدمات یکپارچگی وب سایت ها ارایه می شود.
دکتر ترابی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران نخستین دانشگاهی است که در صفحه نخست آپارات رسانه دارد گفت: با استفاده از ظرفیت آپارات می توان آموزش ها و اطلاعات سلامت را در اختیار مخاطبان در اقصی نقاط کشور قرار داد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به سازماندهی جدید ساختار روابط عمومی گفت: با حمایت رئیس دانشگاه و کمک معاونت توسعه ساختاری طراحی شده که فعالان حوزه روابط عمومی از مزایای شغلی خود بهره مند شوند.
دکتر ترابی، ورود به هنگام به عرصه هوش مصنوعی را جزو تکالیف روابط عمومی دانست و گفت: باتوجه به اهمیت هوش مصنوعی در تحولات آینده و نقش دانشگاه در به کارگیری این امکان، هریک از مراکز باید برنامه خود را در این حوزه تدوین کنند و پیش از آنکه مردم دچار تله های هوش مصنوعی شوند، گفتمان سازی درباره مزایا و مضرات آن آغاز شود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه در پایان سخنان خود با بیان اینکه می خواهیم نهضت تولید محتوا در دانشگاه برپا کنیم گفت: معاونت بهداشت می تواند با معرفی خدماتی که مردم به آن نیاز دارند پربازدیدترین صفحات را به خود اختصاص دهد.
 

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی