هشتمین همایش تجلیل از خیرین سلامت

دکتر قناعتی: عرصه نیکوکاری بیکران و توفیق کار خیر موهبتی از جانب خداوند است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در هشتمین همایش تجلیل از خیرین سلامت گفت: عرصه نیکوکاری بیکران و توفیق کار خیر موهبتی از جانب خداوند است. در این همایش از ۵۳ خیر سلامت قدردانی و از سامانه مدیریت فعالیت های خیرین به منظور اعلام نیازهای دانشگاه و دریافت کمک‌های خیرین، رونمایی شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در همایش ۳۰ بهمن ۱۴۰۲، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه نگاه انسان به زندگی، سبک و سیاق زندگی او را می‌سازد گفت: کسانی که بنده دنیا هستند سقف پرواز مشخصی دارند اما‌ برخی دیگر بالاتر می‌پرند و از مالشان، می‌گذرند و برخی دیگر از این فراتر رفته و از جانشان می‌گذرند و عده ای هم در اوج‌ پرواز از آبرویشان می‌گذرند و به مقام رندی که گذشتن از مال و جان و آبرو است می‌رسند. 
دکتر قناعتی با بیان اینکه مقام معنوی انسان درجات متفاوتی دارد گفت: کسب بالای این مقام از توفیقات خداوند است. همانند امام حسین (ع) که به مقام رضا رسیدند و  راضی به رضای خداوند بودند و در زمان شهادت خود با وجود آن همه مصائب  فرمودند «الهی رضاً بقضائک و تسْلیماً لامْرک و لا معْبود سواک یا غیاث الْمستغیثین» این جمله حضرت سیدالشهدا راهگشای انسان به سوی خیر مطلق است و شاه بیت حرکت هر انسانی است.
رئیس دانشگاه توفیق کار خیر را موهبتی از جانب خداوند دانست و گفت: خدمت به مردم را صرفا از آن خود ندانید بلکه توفیق خداوند و ثمره نسلی بدانید که از آن متولد شده‌اید و از خدا بخواهید در کار خیر توفیق روزافزون یابید.
دکتر قناعتی نیکوکاری و فداکاری را بی‌انتها دانست و گفت: عرصه نیکوکاری بیکران است و انسان‌ هرچه بیشتر فداکاری کند بازهم جای کار بیشتری وجود دارد. 
رئیس دانشگاه  با اشاره به شناسایی و احصا نیازهای یک میلیون خانوار تحت پوشش دانشگاه گفت: به همت معاونت بهداشت مشکلات سلامت و آسیب‌های اجتماعی خانوارهای منطقه جنوب تهران شناسایی شده‌اند و خیرین می‌توانند در این زمینه کمک کنند. 
دکتر قناعتی با اعلام‌حمایت دانشگاه از کودکان کار گفت: در همکاری که با کمیته آسیب‌های اجتماعی تهران داریم، کودکان کار  مورد توجه قرار گرفته‌اند  و در نظر داریم مرکز جامع سلامت و مدرسه بهیاری کودکان کار را ایجاد کنیم. این کودکان دچار آسیب‌های جسمی و روحی روانی بسیاری هستند که وظیفه ما را در قبال آنها سنگین تر می‌کند.
 رئیس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توانایی دانشگاه فراتر از ماموریت کنونی آن است افزود: رشد علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درحدی است که لازم است ماموریت آن نسبت به دانشگاه‌های دیگر متفاوت باشد و به این منظور نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتیم و درخواست کردیم ماموریت دانشگاه در سطح بالاتری تعریف شود. 
دکتر قناعتی، راه‌اندازی دانشگاه سبطین به عنوان بزرگترین پروژه بین‌المللی آموزشی و پژوهشی کشور را نمونه‌ای از توانایی‌های فراماموریتی دانشگاه برشمرد  و گفت: به همت اعضای هیئت علمی ظرف مدت یکسال، ۶۰۰ دانشجو در این دانشگاه پذیرش شدند و الگوی نظام مراقبت سلامت دانشگاه به صورت پایلوت در  کربلای معلی به اجرا درآمد و پس از استقبال وزیر بهداشت عراق به مدل بهبود سلامت مردم عراق تبدیل خواهد شد. 
رئیس دانشگاه با معرفی امکانات پیشرفته آموزشی دانشگاه سبطین و ایجاد بیمارستان مجازی برای آموزش بهتر دانشجویان گفت: امیدواریم با حمایت خیرین از ساخت پروژه دانشکده پزشکی این امکانات برای آموزش بهتر دانشجویان کشورمان نیز فراهم شود. 
رئیس دانشگاه، با اعلام پیشرفت‌های علمی دانشگاه  گفت: باوجود تحریم‌ها و در شرایطی که مقالات دانشمندانمان به سختی پذیرفته می‌شود، در تولیدات علمی بین المللی ۲۰ درصد رشد داشتیم.
دکتر قناعتی تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی و خودکفایی ۴۳ درصدی در این زمینه و همچنین تولید فراورده‌های دارویی جدید را از دیگر توانمندی‌های دانشگاه برشمرد و گفت: در زمینه آموزش نیز ۲۰ درصد از دانشجویان خارجی کل کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران تربیت می‌شوند. 
رئیس دانشگاه،با تاکید بر اینکه باید علممان را به جهان صادر کنیم گفت: در نظر داریم کلاس آموزشی اساتید برجسته دانشگاه به صورت آنلاین در اختیار کشورهای علاقه مند قرار گیرد و در دیدار با سفیر کشور کنیا، قرار شد در طراحی و پشتیبانی مرکز سرطان همکاری کنیم. 
دکتر قناعتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران از زمان تاسیس آن به دستور امیرکبیر را دارای پشتوانه غنی علمی دانست و افزود: در طول این سال‌ها اساتید بسیاری برای رشد دانشگاه تلاش کردند و از جوانی خود برای خدمت به مردم گذشتند؛ اکنون وظیفه ماست که برای اعتلای دانشگاه همت کنیم.

تاثیر حمایت خیرین در تداوم فعالیت هایی که دانشگاه طلیعه دار آن است
در ادامه دکتر رامین رحیم نیا معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه با قدردانی از کمک های خیرین که طی سال گذشته و امسال همراه دانشگاه بودند گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران با پیشینه درخشان خود همواره در مرز دانش حرکت  کرده و افزون بر علوم پزشکی، عرصه خدمات آن نیز مبتنی بر دانشگاه نسل 3 و 4 و با رویکرد مسئولیت اجتماعی و همراهی بیمار تا پایان مراحل درمان است.
دکتر رحیم نیا با اشاره به نقش ملی خدمات درمانی دانشگاه گفت: باوجود استقرار ۴ تا۵ درصد زیرساخت های نظام درمانی کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۷ تا۸ درصد خدمات درمانی کشور در این دانشگاه ارایه می شود ودر برخی بیمارستانهای بزرگ دانشگاه  بالغ بر 60 درصد بیماران مراجعه کننده  از شهرستان های بقیه استانهای  کشور هستند.
معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، فعالیت های پژوهشی دانشگاه را منجر به کسب رتبه نخست با فاصله بسیار از دانشگاه رتبه دوم بیان کرد و گفت: رویکرد دانشگاه در عرصه پژوهش تولید فناوری های پیشرفته و مورد نیاز کشور است.
دکتر رحیم نیا با اشاره به دستاوردهای آموزشی دانشگاه گفت: 75 درصد رتبه های زیر 100 کنکو سراسری این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب می کنند.
معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، جایگاه بین المللی دانشگاه را در رتبه 300 جهانی بیان کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها دانشگاه کشور است که شعبه بین المللی را در کشور دیگر ایجاد کرده است.
دکتر رحیم نیا با اشاره به چالش های حوزه های سلامت و محدودیت منابع دولتی در پاسخ به این چالش ها گفت: فعالیت های دانشگاه در کشور منحصر به فرد است و اساتید مجرب و نیروی کارآزموده دانشگاه با قبول خطر آن، اولین ها را ارایه می دهند.
معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه حوزه بهداشت را باوجود جمعیت تحت پوشش آن نیازمند حمایت خیرین دانست و گفت: اولویت دانشگاه ارایه خدمات بهداشتی و برنامه ریزی در عرصه پیشگیری از بیماری هاست اما در این حوزه با محدودیت بسیاری از جمله 250 مرکز استیجاری مواجه است. بنابراین حوزه بهداشت یکی از حوزه هایی است که نیاز به توجه جدی خیرین دارد.
دکتر رحیم نیا  دانشگاه علوم پزشکی تهران را با وجود 6 هزار و 500 تخت بیمارستانی، بزرگترین مرکز ارایه خدمات درمانی کشور دانست و گفت: خدماتی که در این بیمارستان ها ارایه می شود در کشور منحصر به فرد است. انستیوکانسر یکی از مراکزی است که خدمات آن نه تنها در کشور بلکه در منطقه بی نظیر است و پروژه 610 تخت این مرکز در آینده نزدیک تکمیل می شود و ما امیدواریم فرآیند بهره برداری از آن با تاخیر در تامین تجهیزات مواجه نشود.
وی حمایت خیرین از تجهیز پروژه انستیوکانسر را خواستار شد  و گفت: طبق برآوردهای انجام شده بالغ بر یک هزار وپانصد میلیارد تومان هزینه تجهیز این مرکز است که امیدواریم  کمک خیرین در این مورد به ماکمک کند .
دکتر رحیم نیا با تاکید بر نقش خیرین در حمایت از پروژه دانشکده پزشکی افزود: دانشکده پزشکی دانشگاه قدیمی ترین دانشکده  کشور است و باتوجه به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو شایسته نیست که فضای کافی در اختیار تحصیل نخبگان کشور نباشد به همین دلیل با مجوز سازمان برنامه و بودجه فضایی به مساحت 36 هزار مترمربع را برای ساخت دانشکده جدید در نظر گرفته ایم و امیدواریم از کمک های خیرین در این پروژه نیز بهره مند شویم.
معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، عرصه پژوهش و پارک علم و فناوری شهید سلیمانی و همچنین تامین تجهیزات پیشرفته درمانی را از دیگر حوزه های مورد نیاز توجه خیرین برشمرد و گفت: محدودیت منابع هیچ وقت باعث توقف فعالیت های دانشگاه نشده است و امیدوارم با کمک خیرین کارهایی که دانشگاه طلیعه دار آن بوده همچنان ادامه پیدا کند.

رونمایی از سامانه کمک های خیرین
در ادامه دکتر سید احمد رضایی مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، سامانه مدیریت فعالیتهای خیرین دانشگاه را تشریح کرد و گفت: این سامانه به منظور معرفی نیازهای دانشگاه و سهولت دریافت کمک های خیرین طراحی شده است.
دکتر رضایی با اشاره به گستره فعالیت های دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران، به عنوان دانشگاه مادر و باوجود فعالیت حدود هزار و 900 عضو هیئت علمی، 13 هزار دانشجو، حدود 3 هزار دانشجوی بین الملل که در 10 دانشکده مشغول تحصیل هستند و همچنین 120 هزار ویزیت در درمانگاه حدود 100 هزار ویزیت اورژانسی در هر ماه و سه برابر این تعداد بستری بر روی 8 هزار تخت بیمارستانی بیشترین حجم خدمات آموزشی و درمانی را ارایه می دهد.
در حیطه بهداشت هم جمعیت بالای ٣ میلیون نفر که بعضاً از محروم ترین نقاط تهران هستند خدمات پیشگیری و بهداشتی را دریافت می کنند.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات حمایت خیرین از پروژه های دانشگاه را در ارایه خدمات بهتر به مردم موثر دانست و گفت: سامانه خیرین دانشگاه در حوزه تجهیزات پزشکی، عملیات عمرانی، مشارکت در فعالیت های آموزشی و همچنین در قالب قلک مهربانی امکان مشارکت خیرین را به سهل الوصول ترین روش و با راحتی هرچه تمام تر فراهم کرده است.

اهمیت کار خیر به موقع
در این نشست دکتر ابطحی دانش آموخته و از نیکوکاران دانشگاه به نمایندگی از خیرین، بر نقش کمک به موقع خیرین در حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: باتوجه به اینکه حوزه فعالیت دانشگاه علوم پزشکی تهران با سلامت مردم در ارتباط است، کمک رسانی به موقع به این مجموعه موجب نجات جان های بسیاری می شود.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی