مراسم تشییع پیکر استاد فرزانه دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر قناعتی: مرحوم استاد امین انسانی فرهیخته، بااخلاق و تبلور فردی اثرگذار در جامعه بودند

مراسم تشییع پیکر دکتر غلامرضا امین عضو هیئت‌علمی دانشکده داروسازی با حضور دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران جمعی از مسئولان، کارکنان، شاگردان و ارادتمندان ایشان در دانشکده داروسازی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این مراسم که روز سه‌شنبه 24 خرداد 1401 برگزار شد، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه با اشاره به کلام مبارکه «إنّا للّه وإنّا إلیْه راجعون» و اینکه حقیقتاً به‌عنوان رئیس دانشگاه خیلی سخت است که در محضر اساتید بزرگواری که در این مراسم حضور دارند در خصوص استاد مرحوم امین صحبت کنم؛ گفت: اما دلم می‌خواهد قسمتی از پیام ایشان را به دوستداران استاد منتقل کنم و ادای دینی کرده باشم؛ به‌عنوان فردی که در خارج از ایران تحصیل‌کرده‌ام و دو فلوشیپ گذرانده‌ام، به‌صراحت عرض کنم که آنچه که در دانشگاه علوم پزشکی تهران از جمله؛ «اساتید، امکانات و جریان علمی» وجود دارد بی‌نظیر است، البته از نگاه استاد امین گیاهان دارویی که (بیش از 8 هزار گونه گیاهی) در ایران داریم هم بی‌نظیر است.
وی افزود: ایران قبل از اسلام نیز مهد اخلاق و انسانیت بوده اگر به تاریخ بنگریم، بعد از تلفیق فرهنگ ااسلام و ایران به اوج رسیده و مهد علم بوده هر گوشه‌ای از علم دنیا را بنگرید تقریباً بدون اغراق ریشه و سهم بزرگی از ایران را مشاهده می‌کنید از ابوعلی سینا گرفته تا علم ریاضیات، ستاره‌شناسی و هر علم دیگر، این افتخار ریشه‌دار است.  مرحوم شهید امیرکبیر این راه را بازکرده (دارالفنون که تبدیل به دانشگاه تهران و بعد هم دانشگاه علوم پزشکی تهران) شده است البته که این امر مهم رسالت ما را دوچندان می‌کند.
دکتر قناعتی در ادامه یادآور شد: باید کاری کنیم که این زنجیره حرکت امتداد پیدا کند، معلم فقط فردی نیست که بیاید آموزش ارائه دهد، معلم دورسالت مهم و اصلی دارد؛ ایجاد انگیزه علمی، اخلاق، انسانیت و تبلور یک موجودی که بتواند برای جامعه اثرگذار باشد که مرحوم استاد امین از این لحاظ کامل بودند.
رئیس دانشگاه تصریح کرد: نکته بعدی اینکه ایجاد جرقه در ذهن دانشجو که ادامه راه را چطور ادامه دهد چرا که خیلی مهم است، به قول سخنان اساتید «ستایش گرمعلمی  هستم که به من روش کسب علم را یاد بدهد نه اینکه به من علم بیاموزد ». باتوجه‌به صحبت‌‌های بقیه اساتید و دوستان و شرح حالی که من از زندگینامه استاد امین مطالعه کردم، ایشان این صفات را کامل داشتند.
وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز امید جوانان ما را مورد هدف قرار داده‌اند؛ خاطرنشان کرد: ایران اسلامی چه کرده است که 180 برابر نرم دنیا در فضای مجازی شاخص مسمومیت اطلاعاتی علیه ایران وجود دارد.
دکتر قناعتی ادامه داد: رسالت ما به‌عنوان معلم این است که نگذاریم امید در بین دانشجویان از بین برود،  باید کاری کنیم که اخلاقیات، منش و رفتار انسانی که خاصه دانشگاه است مورد توجه قرار گیرد. ان‌شاءالله با کمک همدیگر بتوانیم این کشور را بسازیم فردی از بیرون برای ساخت کشور نخواهد آمد این مسیر باید باعزت ادامه داشته باشد.  
رئیس دانشگاه در پایان  گفت: اانسان های عاشق با راهبری، منتوری، هدایت، اقتدار، عزتمندی، باورداشتن خود، اعتقاد و ایمان داشتن می‌توانند حرکت‌های ماندگاری را ثبت کنند. خیلی مهم است که استاد امین همه این موارد را داشتند. روح استاد شاد باشد و برای خانواده محترمشان صبر و اجر از خداوند متعال خواستارم، این مسیری است که همه ما خواهیم رفت، امر الهی است. امیدوارم وقتی به این نقطه می‌رسیم شادمان به‌سوی خداوند و جهان آخرت حرکت کنیم.

در ادامه دکتر محسن امینی رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه استاد مرحوم امین (آموزگار بود و قلب مهربانی داشت)؛ گفت: همه داغدار این مصیبت هستیم. به خانواده ایشان تسلیت می‌گویم ما را در غم جان‌گداز دکتر امین شریک بدانید. 
وی ادامه داد: کارهایی که دکتر در این دانشکده انجام داده‌اند در تاریخ دانشکده ماندگار است؛ تأسیس موزه نفیس گیاهان دارویی کشور که خیلی ارزشمند در سطح ملی و بین‌المللی است و حساسیت و مسئولیتی که در جمع‌آوری این گیاهان داشتند. به یاد دارم در کلاس‌هایی که تدریس می‌کردند وقتی به نحوه جمع‌آوری گیاهان دارویی می‌پرداختند تاکید داشتند که نمونه‌های وحشی که در طبیعت وجود دارد این‌ها گنجینه‌های ارزشمندی است که هدیه خداوند به زمین است، حفظ طبیعت و حیات این گنجینه‌ها بسیار واجب است. 
 دکتر امینی یادآور شد: چیزی که این مصیبت عظیم را کمی تسلی می‌دهد یادگاری است که دکتر امین برای دانشکده ما گذاشتند؛ دکتر محسن امینی عزیز که با همان ویژگی، متانت، ادب، شخصیت و ... به یادگار برای ما مانده است. امیدوارم که وجود ایشان و کارهای شایسته و ارزشمندی که دکتر در طول حیات حرفه‌ای خودشان برای دانشکده انجام دادند همواره چراغ روشن دانشجویان عزیزمان باشد. 
سپس حجت‌الاسلام والمسلمین میر مجید سید قریشی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، ضمن عرض تسلیت مصیبت وارده به خانواده عزیز دکتر امین و همکاران دانشگاه؛ گفت: درگذشت نابهنگام استادی اندیشمند از میان اساتید حقیقتاً به‌راحتی قابل‌جبران نیست. باید سال‌ها بگذرد تا استادی به مقام استادی امین تبدیل شود. 
وی یادآور شد: البته ما به لحاظ باوری که داریم ایشان را ازدست‌رفته نمی‌دانیم. یکی از دستاوردهای مهم ادیان الهی و انبیا برای ما این بود که ما مرگ نداریم مرگ گودال ما نیست معبر ماست. در قرآن آمده است که شما همگی مرگ را می‌چشید و این برای انسان بسیار دلگرم‌کننده است. روزی به دنیا آمده‌ایم و برای ابدیت قرار است که بمانیم. «اما امین بمانیم یا غیر امین بمانیم» . 
وی با اشاره به اینکه از دکتر امین به نیکی یاد می‌شود؛ تصریح کرد: وقتی ایشان گیاهان را جمع‌آوری می‌کردند می‌فرمودند که این‌ها هدیه خداوند برای ما هستند. خود دکتر امین هم یکی از هدیه‌های بزرگ خلقت برای همه ما و نیکان روزگار بود. گیاهان از بین می‌رود اما امین‌ها و انسان‌ها باقی می‌مانند. خوشا آنانی که از این دنیا با دست پر و نیکی تمام می‌روند.  
پس از آن، دکتر سید حمید خوئی، رئیس مرکز رشد فناوری‌ فراورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به آیه مبارکه 155 سوره بقره «ولنبْلونّکمْ بشیْءٍ من الْخوْف والْجوع ونقْصٍ من الْأمْوال والْأنْفس والثّمرات ۗ وبشّر الصّابرین» به‌یقین همه‌ی شما را با امورى همچون ترس، گرسنگى و کاهش در مال‌ها و جان‌ها و میوه‌ها‌ آزمایش مى‌کنیم؛ ‌ و بشارت‌ده به صابران؛ گفت: عزیزان دکتر امین ما هم رفت. دیری نگذشته در همین مکانی که پیکر استاد امین حضور دارد، پیکر اساتید پیش‌کسوت و فرزانه دیگری هم دیدیم و تشییع کردیم و معلوم نیست نوبت بعدی کیست؟. 
وی افزود: امروز فردی را تشییع کردیم که به معنای واقعی مرد و انسان
 بود. ایشان انسان و مرد ادب، وقار، اخلاق، شرف، حیا، عزت‌نفس، علم بودند.  
مرد علم بود مردی که هم علم او را در جای خوب نشانده بود و هم او علمش را در جای خوب نشانده بود.  
دکتر خوئی با اشاره به اینکه پیکر استاد امین به سه دلیل «انسان، عالم و علم» قابل‌احترام است؛ تصریح کرد: در این مراسم دریایی از علم را داریم تشییع می‌کنیم خدا کند که به‌زودی این علم جایگزین شود و در خاک نماند.  
دکتر امین یکی از برندهای شاخص  و از سرمایه‌های معنوی و اساسی دانشکده داروسازی و فارماکوگنوزی ایران بود. مراکز علمی بیش از اینکه با ابزارهای تکنولوژیک یا سرمایه‌های مادی قیمت‌گذاری شوند، باارزش‌ها و سرمایه‌های معنوی تعیین و تألیف می‌شوند. یکی از نگرانی‌های من این است که  این سرمایه‌های معنوی که از دست می‌روند به‌راحتی و آسانی جایگزین نشوند؛ اعتبار معنوی این فضای آموزشی کهن و دیرینه خدایی نکرده رو به کاستی برود.  
وی خاطرنشان کرد: از توفیقات الهی بود که نصیب استاد امین شد که همگی از ایشان به نیکی یاد می‌کنند بعید می‌دانم فردی از ایشان بدی دیده باشد. 
توضیح اینکه پیکر استاد فرزانه دکتر غلامرضا امین پس از قرائت نماز به امامت حجت‌الاسلام میر مجید سید قریشی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، از مقابل دانشکده داروسازی تا درب اصلی دانشگاه تهران بر روی دوش شاگردان و دوستداران آن استاد فقید تشییع و برای مراسم تدفین، راهی بهشت‌زهرا (س) شد. 
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

فیلم بردار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *