نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان‌ها

دکتر قناعتی: موفقیت امروز، برای فردا کافی نیست

دکتر قناعتی در نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان‌ها ضمن بررسی الزامات مربوط به اعتباربخشی بیمارستان‌ها و اعتباربخشی موسسه‌ای دانشگاه و همچنین چالش‌های بیمارستان‌ها تاکید کرد: موفقیت امروز، برای فردا کافی نیست.

نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست ۲۱ آبان ۱۴۰۲، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، از تلاش‌های روسای بیمارستان‌ها قدردانی کرد و گفت: به روسای بیمارستان‌ها که با وجود کمبود نیروی انسانی و امکانات عملکرد، درخشانی دارند خداقوت می‌گویم.
دکتر قناعتی مدیریت بیمارستان را پیچیده‌ترین سطح مدیریت سازمان دانست و افزود: مدیریت بیمارستان به دلیل سرعت در تصمیم‌گیری، مدیریت نیروی انسانی و تجهیزات پیشرفته و… فرایند پیچیده‌ای است که خوشبختانه بیمارستا‌های دانشگاه در این زمینه عملکرد موفقی دارند.
رئیس دانشگاه باقدردانی از تلاش‌های معاونت درمان دانشگاه، بر اجرای رویکرد شاخص محوری در عملکرد بیمارستان‌ها گفت:  براساس این اقدامات عملکرد تک‌تک افراد در بیمارستان‌ها مشخص است و کارنامه عملکرد بیمارستان‌ها تدوین شده است.
دکتر قناعتی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بهبود عملکرد بیمارستان‌ها افزود: به همت دکتر رضایی در حوزه IT دانشگاه، سیستم پکس و نرم افزار مدیریت بیمارستان‌ها یکپارچه شده است.
رئیس دانشگاه مطالبه دانشگاه را از یکی از سازمان‌های بیمه‌گر حدود هزار و هفتصد میلیاردتومان برشمرد و گفت: دکتر رحیم‌نیا معاون توسعه دانشگاه باوجود تنگناهای مالی، برنامه‌ریزی خوبی در پشتیبانی از عملکرد مراکز دارند.  
دکتر قناعتی از اقدامات بیمارستان‌ها در عرصه پیشگیری و بهداشت قدردانی کرد و افزود: بیمارستان‌ها ‌همکاری خوبی را با برنامه کلان دانشگاه در حوزه بهداشت دارند.  امروزه این سوال جدی مطرح است که آیا روش‌های دستیابی به سلامت و حال خوش، فقط از طریق افزایش تخت و بیمارستان سازی حاصل می‌شود یا لازم است روش‌های دیگری به کار گرفته شوند.
رئیس دانشگاه، با اشاره به اهمیت ارتقای رتبه بین‌المللی دانشگاه گفت: دکتر ترابی مدیر روابط‌عمومی، برای دیده شدن دانشگاه در نمایه‌های بین‌المللی برنامه‌ریزی کردند و لازم است روابط‌عمومی بیمارستان‌ها نیز در این زمینه همکاری تنگاتنگی داشته باشند.
دکتر قناعتی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران به همت اساتید برجسته آن، در شاخص‌های مختلف جزو برترین‌هاست افزود: در مدیریت تله‌های مختلفی از جمله تله سرعت و موفقیت وجود دارد و باید توجه داشته باشیم موفقیت امروز، برای فردا کافی نیست و چه بسا موفقیت‌های بزرگی که به دلیل نداشتن درک صحیح مدیریتی از شرایط، به شکست منجر شدند. در عرصه ارتقا رتبه دانشگاه هم باید حواسمان باشد شاخص‌های کمی، کیفیت را تحت تاثیر قرار ندهد.
رئیس دانشگاه، برشناسایی تله‌های مربوط به نظام سلامت تاکید کرد و گفت: در شرایطی که بسیاری از عوامل در اختیار نظام سلامت نیست؛ آموزش نیروی انسانی اهمیت بسزایی دارد. اینکه شرح وظایف همه افراد مشخص باشد و آنان نسبت به شرح وظایف خود اشراف کامل داشته باشند؛ همچنین کادر درمان بدانند که با یک مراجعه کننده عصبانی چگونه برخورد کنند از جمله مصادیقی است که از طریق اموزش مستمر محقق می‌شود.
دکتر قناعتی در پایان سخنان خود بر پیگیری چالش‌های بیمارستان‌ها تاکید کرد و گفت: به منظور بازسازی و تامین تجهیزات و نیروی انسانی بیمارستان‌ها برنامه‌ریزی و پیگیری جدی صورت گیرد.

بررسی دستور جلسه
در ادامه نشست دکتر سید فرشاد علامه معاون آموزشی دانشگاه و دکتر محبوبه مافی نژاد مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه، موضوع اعتباربخشی موسسه ای دانشگاه را مطرح کردند. این دومین دوره اعتبار بخشی دانشگاه است که در روزهای شنبه و یکشنبه 27 و 28 آبان صورت می گیرد و درصورت کسب امتیاز کامل به دانشگاه اعتبار 5 ساله داده می شود. دور اول اعتباربخشی در سال های 1394-1395 صورت گرفت و دانشگاه امتیاز کامل را کسب کرد.
سپس دکتر علیرضا اولیایی منش معاون بهداشت دانشگاه، با اشاره به آغاز پویش ملی غربالگری فشار خون و دیابت که از 20 آبان تا 20 دی ماه گفت: این غربالگری که به زودی دستورالعمل آن صادر می شود در 70 درصد از جمعیت  بالای 18 سال کشور صورت می گیرد و لازم است در منطقه تحت پوشش دانشگاه نیز اورژانس بیمارستان ها فعالانه عمل کنند.
در ادامه دکتر سعید ناطقی معاون درمان دانشگاه و سارا صالحی رئیس اداره کیفیت و اعتباربخشی معاونت درمان نتایج مرحله اول، پنجمین دوره اعتباربخشی بیمارستان ها و همچنین چالش های مطرح شده از سوی بیمارستان ها  را مورد بررسی قرار دادند.
سپس دکتر رامین رحیم نیا معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه با اشاره به چالش های مالی بیمارستان ها گفت: چالش نیازهای نامحدود و منابع محدود همواره وجود داشته و اصل بودجه نویسی نیز برمبنای بکارگیری منابع محدود برای تامین نیازهای نامحدود بوجود آمده است. در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز فرم شماره 5 تدوین شده که بیمارستان ها، نیازهای خود در حوزه های مختلف اولویت بندی کنند و براساس این اولویت ها بودجه مورد نیاز تامین شود.
در ادامه نشست هریک از روسای بیمارستان ها مسائل و نقطه نظرات خود را بیان کرد.
پیش از دستور
حجت الاسلام و المسلمین میرمجید سید قریشی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه، در سخنان پیش از دستور، انس بیشتر با قرآن را یادآور شد و با تفسیر آیه هایی از سوره نساء بر حمایت از مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر

نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان ها