در افتتاحیه دومین همایش ملی التهاب

دکتر مصطفی معین: بهترین نوع نگاه برای مدیریت بحران کرونا، نگاه علمی، عمیق و آینده نگر است

دومین همایش ملی التهاب با موضوع التهاب شدید در بیماری COVID-19 از 23 تا 27 آذر از ساعت 11 تا 14 به صورت مجازی و در قالب 5 وبینار جداگانه در فضای اسکای روم دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال برگزاری است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی، در ابتدای مراسم  افتتاحیه دومین  همایش ملی التهاب  کلیپ مدافعان سلامت برای قدردانی از مدافعان سلامت پخش شد، سپس دکتر نوری زاده دبیر اجرایی همایش ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان گفت:   هدف از برگزاری این همایش همان طور که درلوگوی  آن به نمایش در آمده است  ایجاد پل ارتباطی بین محققان  علوم پایه و بالین است که این هدف در نخستین همایش ملی التهاب  که در اسفند ۹۷ برگزار شد، به خوبی و با موفقیت به  انجام  رسید و هم اکنون در دومین همایش ملی التهاب با  محوریت رویکرد التهاب شدید در بیماری COVID-19  از برخی صاحبنظران در  تشخیص و درمان  دعوت شده است تا با ارائه سخنرانی و بحث و تبادل نظر  در مباحث مختلفی که تعیین شده است، این هدف همایش را محقق سازند.
دکتر نوری زاده گفت: از یک سال قبل کمیته اجرایی و علمی همایش تشکیل شد و  به دلیل همه گیری کرونا و دغدغه اقشار جامعه، فرهیختگان و استادان و پژوهشگران در این خصوص، محور همایش التهاب شدید  کووید ۱۹ تعیین  و مقرر شد که به شکل ۵ وبینار برگزار شود، هم اکنون با اولین وبینار در خدمتتان هستیم و امیدوارم از مباحث علمی این همایش با حضور اساتید برجسته رشته‌های مختلف بهره ببرید.

سپس دکتر مصطفی معین، رئیس همایش و رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی از تلاش کمیته علمی و شورای راهبردی  دومین همایش ملی التهاب، مرکز تحقیقات ایمونولوژی آسم و آلرژی، بیمارستان مرکز طبی کودکان و دانشکده مجازی  دانشگاه علوم پزشکی تهران برای  برگزاری همایش به خوبی، قدردانی کرد، سپس به سخنرانی  با موضوع  مدیریت علمی بحران کرونا در ایران و جهان مبتنی بر پژوهش‌های علوم پایه و بالینی پرداخت.
رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی گفت: دو سال قبل  که ما اولین  همایش التهاب را داشتیم تصور نمی‌کردیم که دو سال بعد با غولی به نام پاندمی کرونا روبه رو شویم که پاتوژنز اصلیش  التهاب شدید است که ابعاد جهانی پیدا کرده و متاسفانه در کشور ما تلفات زیادی داشته است.
وی به بیان آمار میزان  مبتلایان و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در سطح جهان و ایران پرداخت و  سه ویژگی مهم این پاندمی را  سرعت و گسترش انتشار بیماری، شدت بیماری، ایجاد اختلال جدیدی در شرایط اجتماعی و اقتصادی در جوامع درگیر با بیماری  دانست و گفت: با توجه به اینکه هم اکنون بیش از ۲۱۵ کشور با این پاندمی درگیر هستند، سازمان بهداشت جهانی با استفاده از کارشناسان ارشد خود راهبردهایی را تدوین کرده و ۵ راهبرد جهانی برای کنترل کووید 19  را به کشورها ابلاغ کرده است.
او ادامه داد: اولین راهبرد این است که همه کشورها (بدون استثنا) و همه بخش های آن کشورها مشارکت  کنند تا این مصیبت عمومی را  به کمک هم کنترل کنند، ما به  یک هم افزایی جهانی نیاز داریم. دومین راهبرد این است که خیلی سریع از فرصتهای طلایی، در روزهای اول استفاده شود تا موارد ابتلا موردی به    ابتلا خوشه‌ایو سپس به  اپیدمی ملی  تبدیل نشود. این از طریق  تشخیص موارد جدید، ایزوله کردن، تحت درمان قراردادن  پیگیری کردن موارد مرتبط با بیمار، قرنطینه و مراقبت درمانی انجام می‌شود.
سومین راهبرد  محدود و سرکوب کردن اپیدمی  است که از طریق  فاصله گذاری اجتماعی، ایجاد محدودیتهای مختلف، تامین وسایل ایمنی شخصی برای همه مردم است (حتی به صورت رایگان اگر کشوری بتواند).
چهارمین راهبرد اینکه، هرچه سریع‌تر زیرساختها و امکانات درمانی (بیمارستانها، اورژانسها، آی سیوها) را  آماده کنیم تا  بتوان به وضعیت بیماران وخیم رسیدگی کرد، تا از  میزان مرگ و میر جلوگیری شود یا حداقل  کاهش پیدا بکند.
پنجمین راهبرد این است که پژوهشگران،   هرچه سریع تر  با اجرای پروژه‌هاییتلاش کنند  داروهای جدید  به صورت اختصاصی و موثر و واکسن‌ها را بسازند یا کشف کنند تا  در اختیار مردم قرار بدهند که  خوشبختانه برای اولین بار  دنیا بیش از ده‌ها پروژه واکسیناسیون  در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه مثل ایران در دست انجام است و برخی خوشبختانه به نتیجه نهایی رسیده است.

دکتر معین گفت: سازمان بهداشت جهانی در سطح ملی نیز  ۵ راهبرد ملی را برای کشورها به صورت خاص  تجویر کرده  است،
که این راهبردها شامل:   مشارکت  بخشها و دستگاه‌ها به صورت هماهنگ در مدیریت بحران (چه بخش دولتی و خصوصی و چه NGO ها)، جلب مشارکت عمومی (البته از خرافات و شبه علم جلوگیری شود)، به کار بردن  همه مداخلات بهداشت عمومی (تا از انتقال ویروس جلوگیری شود)، آمادگی امکانات درمانی (دستگاه وینتیلاتور، داروهای موارد فوریت،   پرسنل کارآمد و متعهد)   و زیر پوشش قرار گرفتن سایر خدمات عمومی توسط دولت، می‌شود.
رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: در جدیدترین شماره مجله Nature،   در یک مطالعه ای  عنوان شده که مداخلات غیر دارویی (NPI) یعنی پیشیگیری را مقدم بر درمان دانستن، در  ۷۱ کشور مورد بررسی قرار گرفته تا مشخص شود  پیشگیریها چقدر در کاهش سرعت  انتقال ویروس از بیمار  به دیگران تاثیر داشته است و  چه مداخلاتی سرعت انتقال را کم می‌کند.   جالب این است که مهترین مسئله این است که  دورهمی‌ها کم شود یعنی دید و بازدیدها کم شود. یعنی همین  شب یلدایی که ما  در پیش  داریم، بیشترین انتقال در دورهمی‌ها است. دومین مسئله بستن مدارس و دانشگاه‌ها است. سومین مسئله این است که تک تک افراد در ایزوله کردن خود مشارکت کنند (مثل دورکاری). چهارمی تعطیلی عمومی و همچنین جلوگیری از تجمعات است و موارد دیگر که در این مجله  به آن اشاره شده است.
وی سپس کشور ترکیه و ایران را از نظر میزان موارد ابتلا و مرگ و میر و غربالگری مقایسه کرد و غربالگری را مورد بسیار مهم دانست و گفت برای مدیریت بحران بهترین نوع نگاه، نگاه علمی عمیق و همراه با آینده نگری است.


پس از آن دکتر طوبی غضنفری دبیر علمی همایش فوق گفت: خدا را شاکرم که در این شرایط سخت توفیق  برگزاری چنین همایشی را به ما داد که شاید این تبادلات علمی بتواند گره مشکلی از درمانی عزیزی بگشاید، و از همه اساتید متخصصان و دانشجویان، اعضای پانلها و سخنرانها که در این مدت با همراه بودند و همچنین تیم اجرایی و خانم دکتر نوری زاده دبیر محترم اجرایی تشکر می‌کنم، وی سپس  سخنرانی با موضوع جایگاه مطالعات ایمونولوژیک در پیشگیری، تشخیص و درمان  COVID-19  پرداخت  و گفت: در بیماری کووید ۱۹ در ابتدای بیماری یک التهاب ایجاد می‌شود که این التهاب یک جور پاسخ ایمنی غیراختصاصی  یا پاسخ ایمنی ذاتی است. یعنی هر فردی در مواجه با عفونت، این التهاب در بدنش ایجاد می‌شود که یک پاسخ مقاومتی سیستم بدن در مقابل آن عفونت است و منجربه حذف آن عفونت می‌شود، این پدیده به طور طبیعی ایجاد می‌شود. افراد در مقابل این بیماری یا دچار همین حالت می‌شوند که خیلی زود خوب می‌شوند و می‌گوییم بیماری خفیف گرفتند که اکثریت افراد به این صورت هستند. یعنی نزدیک به  ۸۰ درصد در مقابل این بیماری،     اگر سیستم ایمنی افراد  سالم باشد، از بیماری عبور می‌کنند. اما اگر  سیستم ایمنی فرد پاسخ خوبی ندهد که می‌تواند به دلایل مختلفی باشداز جمله: بیماریهای زمینه‌ایمثل دیابت، چاقی،   بیماریهای قلبی و عروقی و سایر بیماریها و همچنین افراد با سن بالا و  بیماریهایی که در آنها سیستم ایمنی عملکرد طبیعی را نداشته باشد، باعث می‌شود این التهاب که به طور طبیعی می‌تواند  باعث حذف عفونت شود، متاسفانه کنترل  نشود و تبدیل می‌شود به حالت پاتولوژیکی، یعنی تشدید بیماری ایجاد می‌شود و نه تنها عفونت، بلکه خود این التهاب سبب ایجاد یک مشکل برای فرد می‌شود که در ابتدا در بافت ریه و بعد هم  متاسفانه  این فاکتورهای التهابی می‌توانند در بدن منتشر شود و در سایر ارگانها مشکلات دیگری به وجود بیاورد.


استاد دانشگاه علوم پزشکی شاهد ادامه داد: ما چه در ابتدای این بیماری و چه در زمانی که این بیماری شدید شده یا برای اینکه بفهمیم که آیا بدن ما در آینده در مقابل این بیماری مقاومت می‌کند یا خاطره ایمونولوژیک ایجاد شده و ایمن شدیم واینکه آیا واکسن در بدن ما جواب می‌دهد،   همه اینها بستگی  به شناخت سیستم دفاعی بدن در مقابل این بیماری دارد. شناخت سیستم دفاعی یعنی شناخت پاسخهای  ایمنی در هر فرد و در هر گروه کوچکی  که دچار این بیماری می‌شود،   باید به طور اختصاصی بررسی شود. پس بررسی وضعیت  سیستم ایمنی در بدن افراد و وضعیت این التهاب که در ابتدا یک پاسخ خوب و ضد عفونت است خیلی مهم و از جایگاه خاصی برخوردار است  و می‌تواند کمک بکند به متخصصان در تشخیص وضعیت بیمار و در نهایت در چگونگی درمان آن و می‌توانیم در ابتدای بیماری با بررسی فاکتورهای التهابی (که بیشترشان از فاکتورهای روتین هستند) بفهمیم که وضعیت بیمار به چه سمتی پیش خواهد رفت که پیشاپیش تدارک لازم را برای درمان فرد ببینیم.
در ادامه میزگرد اول این همایش با عنوان: اپیدمیولوژی، ژنتیک و عوامل خطر در COVID-19 با حضور  و سخنرانی دکتر مسعود یونسیان، دکتری  تخصصی اپیدمیولوژی، دکتر منوچهر خان نخجوانی، فوق تخصص غدد و متابولیسم، دکتر محمدرضا فضل الهی، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی، دکتر غلامعلی کاردر، دکتری تخصصی ژنتیک مولکولی، دکتر مسعود هوشمند، دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی، دکتر زهرا علیزاده، دکترای تخصصی زیست پزشکی و دکتر کرامتی پور، دکترای ژنتیک، برگزار شد.
این همایش تا ۲۷ آذر به صورت مجازی و هر روز با یک عنوان وبینار مرتبط با بیماری کووید ۱۹، از ساعت ۱۱ تا ۱۴ در  فضای اسکای روم دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال برگزاری است، علاقه مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

الناز واحدي
تهیه کننده:

الناز واحدي

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *