افتتاح همراه سرای عماد با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهردار تهران

دکتر کریمی: سعی کنیم عمرمان با برکت و قدم، زبان و نگاهمان پی خیر باشد

همراه‌سرای عماد، خانه ای دور از خانه، مکانی برای اسکان کودکان در فرآیند پیوند مغز استخوان و خانواده های آنان با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهردار تهران به بهره برداري رسيد.

دکتر عباسعلي کریمی روز پنجشنبه 8 آبان 99 در مراسم افتتاح اين همراه سرا در  خیابان ارومیه در منطقه ۱۱ با ابراز خرسندی از افتتاح مجموعه عماد و قدرداني از دست اندرکاران سازنده این همراه سرا گفت: پیرو صحبت با خانم شهیدی مادربزرگ عماد نکاتی را از خاطرات ایشان بیان می کنم. مادر بزرگ عماد گفتند: وقتی عماد کوچولو متولد شد، در لحظات اولیه به علت بیماری که بیماری خیلی سختی هم بود، خوشحال نبودند و یا مسئله ای در ذهنشان داشتند، ولی گویا مادر بچه از تولد یک بچه بیمار خیلی اظهار خوشحالی می کند و باعث تعجب ایشان می شود تا زمان می گذرد و بچه یکسال و چهار روز عمر می کند و در آن مدت اتفاقاتی می افتد و بچه فوت می کند. ایشان گفت: من بعداً متوجه خوشحالی دخترم شدم. اما من عرض دیگری دارم هم به مادربزرگ بچه هم به خودم و هم به این جمع حاضر، گاهی آدم هایی در دنیا 70 یا 80 سال عمر می کنند و ما نمی دانیم از این مدت عمر چه حاصل می شود ولی عماد کوچولوی ما یک سال و 4 روز عمر کرده ولی می بینید چه راه خیری برای خانواده و خیلی های دیگری باز کرده و من مطمئن هستم که با منش و روشی که عمل کردند و با نوع نگاهشان به مسئله، راه خیری بازشده، سعی کنیم قدم، زبان و نگاهمان پی خیر باشد و این اولین نتیجه ای بود که من امروز گرفتم.
 
رئيس دانشگاه در ادامه در خصوص همکاری دانشگاه با شهرداری افزود: ما سال های زیادی است که در دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم و همواره ارتباط خوبی با دیگر سازمان ها داشته ایم اما یکی از روشن ترین، بهترین و زیباترین دوره ها برای خودم همکاری با شهرداری است که ارتباط با دکتر حناچی به عنوان شهردار تهران و شهرداران دیگر مناطق باعث این رابطه شده است. شهرداری، مسئولیت اجتماعی خود را به بهترین نحو اجرا و همکاری خود را با دانشگاه در حد توانش انجام داده است. 
وی افزود: خوشبختانه نگاه مثبت دکتر حناچی و ارتباط خیلی خوب و حضور ایشان در محیط و دیدن مشکلات از نزدیک خیلی کمک کننده است. ما در منطقه ۱۸ در حال ساخت بیمارستان مرکز طبی ۲ با همکاری همه جانبه شهرداری هستیم، همچنین در منطقه ۲۲ بیمارستان شریعتی ۲ را داریم و علاوه بر آن در منطقه ۶ به دلیل وجود بیمارستان های متعدد، ارتباط کاری خوبی با شهرداری داریم.
دکتر کریمی در ادامه گفت: خوشحالم و به آقای دکتر حناچی به دلیل به بار نشستن نتایج نگرششان تبریک می گویم. ان شاءالله به زودی بیمارستان مرکز طبی 2 را با مدیریت دکتر بدو و تیم همکارشان و دکتر حمیدیه و دوستان دیگر با حضور خود دکتر و افراد دیگر افتتاح خواهیم کرد. همچنین برای پیش بینی همراه سرایی در منطقه 18 روبروی بیمارستان نيز همراهی و همکاری شهرداری تهران را می طلبیم. 
دکتر کریمی در اين مراسم از دکتر حناچی خواست از بیمارستان منطقه ۲۲ که حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از نتایج زحمات او در دوره معاونتش در وزارت مسکن بوده نیز بازدید جدیدی داشته باشند. 
 
تلاش کنیم دردی به دردهای خانواده هاي بيماران اضافه نشود
دکتر پيروز حناچی در این مراسم گفت: کاری که معمولا مردم و خیرین انجام می‌دهند، با اقدامات دولت و سایر نهادهای عمومی قابل مقایسه نیست؛ اگر ما در  امور خیر پشتوانه مردمی را داشته باشیم مطمئناً به گونه دیگری می‌توانیم به مردم خدمت‌رسانی کنیم.
امروز هم از یکی از مراکزی که با نیت خیر و به یاد عماد پایه‌گذاری شده است، بازدید کردیم که نشان می‌دهد مردم فهیم و خیری داریم که اگر مطمئن باشند کسانی بدون سوءاستفاده و با یک نیت خیر کار می‌کنند، در این امر شریک می‌شوند و ما نیز از این حرکت‌ها استقبال می‌کنیم.
حناچی ادامه داد: بیمارستان امام خمینی (ره) مانند بسیاری از بیمارستان‌های مادر، مرکز مراجعه کسانی است که به طور طبیعی و عادی در زندگی تحت فشارند و تلاش ما این است در چند محور به بیمارستان‌های مادر کمک کنیم. 
وی تصریح کرد: یکی از این موارد بحث همراه سراها برای کسانی است که مجبور می‌شوند طی مدت‌های طولانی در بیمارستان‌ها حضور داشته باشند و نیاز به همراه دارند. برای آنان همان درد مریضی کافی است و تمام تلاش این است که دردی به دردهایشان اضافه نشود.
شهردار تهران با بیان اینکه خداوند به تلاش های خیر برکت می‌دهد، عنوان کرد: چون این تلاش‌ها با نیت خیر است، هر قدمی که برداشته می‌شود قدم‌های دیگری را پشت سر خود خواهد داشت؛ در واقع  در رفتار خیرخواهانه برکت نهفته است و اگر مردم ببینند که بدون چشم داشت مادی، افرادی این کار را انجام می‌دهند مطمئناً این کار را تعقیب می‌کنند.
 
وی در خصوص ترغیب مشارکت خیرین سلامت بیان داشت: در این زمینه از تجربه دیگر کشورها نیز می‌توان استفاده کرد، سازماندهی درست و سلامت در این امور بهترین تبلیغ برای گسترش این کارهاست و نمونه‌های این موارد نیز کم نیست؛ زنده یاد فیروزآبادی که بیمارستان ری را بنیان گذاشت تا کهریزک‌ها و موارد مشابه و خیریه‌هایی که به آلام مردم می‌پردازند، نشان می‌دهد که کارهای خیر توسط مردم حمایت می‌شود.
حناچی همچنین درباره حمایت و همکاری شهرداری با دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاکید کرد: نه‌تنها در مورد دانشگاه علوم پزشکی تهران بلکه در رابطه با همه دانشگاه های علوم پزشکی که بیمارستان‌های مادر دولتی را تحت پوشش دارند به شهرداران سفارش کرده‌ایم که حمایت‌ها را قطع نکنند و به هر شکل ممکن به کمک کادر درمان بیایند و تلاش کنند که بخشی از این بار را بردارند.
در مراسم افتتاح همراه‌سرای عماد دکتر محمود بیگلر معاون توسعه، آزاده چترروز مدیر امور مالی دانشگاه، دکتر ماشاءاله ترابي مدير روابط عمومي دانشگاه،  دکتر شروين بدو رئیس بیمارستان مرکز طبی کودکان، دکتر خسرو صادق نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، دکتر حمیدیه رئیس مرکز سلول های بنیادی دانشگاه و افسانه قوام شهیدی، مدیر خانه عماد حضور داشتند. 
توضيح اينکه خانه عماد موسسه‌ای است با هدف حمایت از کودکان بیمار و خانواده‌های آن‌ها که به یاد و خاطره عماد آرمان شامخی شکل گرفته‌است.
انگیزه‌ تاسیس خانه عماد تجربه‌ای است که والدین عماد در دوران بستری او در بیمارستان‌های مختلف تجربه کرده‌اند. عماد در اردیبهشت ۱۳۹۵ در شهر استیت کالج پنسیلوانیا به دنیا آمد. بعد از تولد مشخص شد عماد مبتلا به سندروم داون و یک بیماری قلبی نادر است. عماد در مجموع بیشتر از ۷ ماه در بیمارستان‌های کودکان در شهرهای هرشی، اورلاندو و فیلادلفیا بستری بود و ۴ روز بعد از تولد یک سالگی‌اش از دنیا رفت.
در دوران درمان عماد با وجود اینکه بیمارستان‌ها همگی در فاصله‌ زیادی از شهر محل زندگی خانواده او قرار داشتند، در اطراف همه‌ این بیمارستان‌ها مجموعه‌هایی توسط یک خیریه‌ زنجیره‌ای برای اقامت خانواده‌های بیماران تاسیس شده‌بود و این مراکز خدمات رایگان و یا با هزینه بسیار اندک در اختیار خانواده‌های کودکان بیمار قرار می‌داند.
این تجربه‌ مثبت دوران درمان عماد برای پدر و مادر او انگیزه‌ای شد تا موسسه‌ای برای ایجاد اقامتگاه‌های مناسب برای بهبود شرایط خانواده‌های بیماران و به خصوص بیماران خردسال در ایران تاسیس کنند.
ماموریت خانه عماد این است که در حد ظرفیت خود شرایطی را فراهم کند تا بیماران و خانواده‌هایشان در طول زمان پرفراز و نشیب درمان دغدغه‌ای جز بیماری نداشته باشند و در این مسیر سخت با روحیه‌ای بهتر، با انرژی و پر توان قدم بردارند و حضوری پر معنا‌تر برای فرزندانشان بیافرینند.
مشارکت دانشگاه با همراه سرای خانه عماد
دکتر کریمی در حاشیه این مراسم به خبرنگار روابط عمومی دانشگاه گفت: خوشبختانه امروز در بهترین شرایط همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهرداری هستیم. با نظر مثبت دکتر حناچی ارتباط خوبی با شهرداری داریم، به دلیل داشتن مراکز و بیمارستان‌های متعدد در جاهای مختلف شهر به‌خصوص در منطقه ۶ و استفاده از امکانات شهرداری، ازجمله زمین شهرداری و ساخت‌وسازها این همکاری شکل گرفته است.
وی افزود: در منطقه ۲۲ بیمارستان شریعتی ۲ و در منطقه ۱۸ با کمک و همکاری همه‌جانبه شهرداری در حال ساخت بیمارستان مرکز طبی ۲ هستیم. امروز هم صحبت کردیم ساخت همراه سرایی نزدیک آن بیمارستان از هم‌اکنون آغاز شود. به نظر من شهرداری مسئولیت اجتماعی و وظایفی که بر عهده دارد را به بهترین نحو اجرا و همکاری خود را با دانشگاه در حد توانشان انجام داده است. در این همراه سراها، خانه عماد یکی از بهترین نمونه همکاری‌ها است، امیدواریم بتوانیم ارتباط خوبی بین همراه سراها و بیمارستان‌هایی که نزدیک هستند برقرار کنیم. در بین بیماران، شرایط کودکان و بیماری‌شان سخت‌تر است و نیاز به کمک و مساعدت بیشتری دارند. این همراه سرا به بیمارانی که در مرکز طبی کودکان، پیوند مغز استخوان می‌شوند اختصاص دارد. دوره درمان و اقامت آنها قبل و بعد از عمل چند ماه طول می‌کشد و هزینه‌ها خیلی بالا است. همکاری خوبی برای مدیریت این همراه سرا از طرف خانواده عماد و شهرداری برای ساخت و تجهیز شکل گرفته است.

ضرورت احداث این نوع مراکز
دکتر حمیدیه رئیس بخش پیوند مغز استخوان مرکز طبی کودکان گفت: ابتدا از کمک شهرداری به دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان برند پزشکی کشور، تشکر می‌کنم. پیوند مغز استخوان، پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که اولین بار در سال 1369 توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. این درمان 15 سال است که در این دانشگاه برای کودکان نیز انجام می‌شود. در سال 1300 پیوند سلول‌های مغز استخوان کودکان در 18 مرکز در کشور انجام می‌شود که 6 مرکز آن در تهران است. بزرگ‌ترین مرکز پیوند کودکان، مرکز طبی کودکان است ولی چون پیوند در بالغین بیشتر است سالی 300 پیوند در کودکان و یک هزار پیوند در بزرگسالان انجام می‌شود و عمده پیوندها در تهران انجام می‌شود.
وی افزود: نیاز به همراه سراها برای کودکانی که پیوند مغز استخوان می‌شوند، به دلیل طولانی بودن دوره درمان و اقامت 6 یا 7 ماهه سال‌ها حس می‌شد. در سال‌های اخیر با اصول، درایت و کارهای عاقلانه‌ای که ریاست محترم دانشگاه و تیم همراهشان دکتر بیگلر، خانم چترروز و دکتر اعتمادیان انجام دادند و همچنین خدمات دکتر بدو و دکتر رهنما در مرکز طبی کودکان، سبب اتصال این گروه‌ها (دانشگاه و خانه عماد) می‌شود. مطمئنم خانواده شهیدی چند خانه دیگر نیز برای ما احداث خواهند کرد.
برند و لوگوی دانشگاه تهران در قلب همه ما هست و بیماران نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز یکی از مشکلاتشان همراه سراست و نیاز است در حوزه‌های دیگر به‌خصوص تجهیز و راه‌اندازی مراکز مدرن دیگر درمان هم همکاری شود و دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌تنهایی از پس آن بر‌نمی‌آید و کمک دولت و شهرداری را می‌طلبد. به شما قول می‌دهم دانشگاه علوم پزشکی تهران دانش فنی‌اش را دارد. اگر شهرداری در حوزه فناوری دانش سلول‌های بنیادی هم به دانشگاه کمک کند، درمان‌های گران‌قیمتی که در حال حاضر برای هر بیمار 500 تا 600 هزار دلار در خارج از کشور هزینه‌بردار است را نیز می‌توانیم در داخل کشور انجام دهیم.
وی در حاشیه مراسم نیز بیان کرد: وجود همه ما در دانشگاه علوم پزشکی به خاطر بیماران عزیزمان است. مسئولین دانشگاه، اساتید، دانشجویان و پرستاران همه زحمت می‌کشند ولی بعضی از بیماری‌ها پیچیده و مزمن است و دوره درمان آن طولانی است. امروز با راه‌اندازی این همراه سرا یکی از آرزوهای من به‌عنوان پزشک کودکان محقق شده امیدوارم دومی و سومی آن هم راه‌اندازی شود. هر چه در بیرون بیمارستان از این بیماران حمایت بیشتری شود خدمات پزشکی هم به نقطه بهتری می‌رسد.
برای جذب و مشارکت خیرین باید از برند دانشگاه علوم پزشکی تهران که قلب پزشکی کشور و در سراسر دنیا شناخته شده است استفاده کنیم. دانشگاه مثل مدرسه، مقدس است و اگر مدرسه‌سازی کار خیر محسوب می‌شود، کمک به گسترش پژوهشکده‌ها، فناوری‌ها و خدمات به دانشگاه‌ها هم باید جای خود را پیدا کند.

سعی کردیم یار و یاور باشیم
دکتر بدو رئیس مرکز طبی کودکان گفت: بیمارستان مرکز طبی کودکان بزرگ‌ترین بیمارستان اطفال کشور، دارای 345 تخت است که در همه رشته‌های فوق تخصص بیمار می‌پذیرد. در بحث پیوند فقط 300 پیوند سلول بنیادی انجام داده است. در بیمارستان ما، پیوند کلیه اطفال انجام می‌شود و پیوند کبد را هم مشترک با بیمارستان امام خمینی (ره) انجام می‌دهیم. پیوند قلب را هم برنامه‌ریزی کردیم که ان‌شاءالله انجام خواهد شد. در همه کارهای فوق تخصص کودکان سعی کردیم یار و یاور باشیم در تهران تقریباً پوشش بزرگی دادیم و پذیرش 60 درصد بیماران را ما بر عهده می‌گیریم و بالای 90 درصد هم ضریب اشغال تخت مان است.

دعوت از خیرین
دکتر جوادی یگانه معاون اجتماعی شهرداری تهران گفت: در حوزه‌های اجتماعی ما رقیب بخش‌هایی که کار اجتماعی می‌کنند نیستیم. اصولاً کارهایی که توسط مردم و برای خدمت از طریق خیریه‌ها، مساجد و هیئت‌ها انجام می‌شود بهترین است. ما باید زیرساخت و امکانات را در اختیار خیرین قرار دهیم؛ مانند این همراه سرا که زمین و بازسازی آن توسط شهرداری انجام شده و اداره آن با بیمارستان و خیریه است. اگر این اطمینان حاصل شود که شهرداری از این اقدامات بنای استفاده، بهره‌برداری و کار تبلیغاتی ندارد و قرار هم نیست این کار را خودش انجام دهد می‌تواند با کمک خیرین و در اختیار قرار دادن امکانات فعالیت‌های ماندگاری انجام دهد. خوشبختانه مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، این اجازه را می‌دهد که ما بتوانیم با اجازه شورا امکاناتی را در اختیار خیرین قرار دهیم. من همین‌جا از همه خیرین برای امور عام‌المنفعه دعوت به همکاری می‌کنم. ما در سطح شهر 6 همراه سرای دیگر هم داریم که 3 همراه سرای در حال ساخت است.

ماجرای نام‌گذاری همراه سرای عماد از زبان خانم شهیدی مادربزرگ عماد
عماد در اردیبهشت ۱۳۹۵ در شهر استیت کالج پنسیلوانیا به دنیا آمد. بعد از تولد مشخص شد عماد مبتلا به سندروم داون و یک بیماری قلبی نادر است. عماد حدود ۷ ماه در بیمارستان‌های کودکان بستری بود و ۴ روز بعد از تولد یک سالگی‌اش از دنیا رفت.
مادر بزرگ عماد گفت: وقتی عماد به دنیا آمد مادر عماد از تولد این بچه بیمار اظهار خوشحالی کرد که باعث تعجب من شد وقتی علت را جویا شدم، مادر عماد گفت: همیشه از خداوند می‌خواستم راه خوبی را به من نشان دهد و زمانی که عماد به دنیا آمد، احساس کردم پیامی است که خداوند برایم فرستاده است. پدر و مادر عماد با روحیه تمام و با امید تا آخرین روزهای زندگی همراه این بچه بودند تا اینکه از دنیا رفت.
وی در ادامه افزود: ما در حال حاضر دو همراه سرا به نام خانه آرمان عماد داریم. اتاق‌های این همراه سراها دارای آشپزخانه و دستشویی مجزا هستند. بیشتر امور مربوط به همراه سرا و تهیه غذای آن با کمک و مشارکت‌های مردمی انجام می‌شود؛ البته قبل از شیوع کرونا کمک‌ها و ظرفیت‌هایمان بیشتر بود.
دخترم 6 ماه در سطح کشور تلاش، جستجو و از راهنمایی‌های خیرین کسب تجربه کرد و به این نتیجه رسید که همراه سرا تأسیس کند و مسیر زندگی من را هم تغییر داد. الآن زندگی فوق‌العاده‌ای دارم؛ از زینب، عماد، یحیی و تمام بیماران ممنونم.

تجربه‌ مثبت دوران درمان عماد
زینب مادر عماد گفت:  تجربه‌ مثبت دوران درمان عماد برای ما انگیزه‌ای شد تا اقامتگاه‌هایی مناسب برای کودکان بیمار و خانواده‌های آنان در دوران بیماری احداث کنیم. همان‌طور که به ما در آن یک سال خدمت شد و آب در دلمان تکان نخورد، وظیفه خود دانستیم و از خداوند خواستیم کمک کند تا کاری هرچند کوچک انجام دهیم تا این کودکان به همراه خانواده‌هایشان با شادی به خانه‌هایشان بازگردند.
از دکتر اعتمادیان به ما لطف داشتند و با حسن نیت و حوصله بسیار پیگیر امور بودند تشکر می‌کنم و امیدوارم که اینجا برکت داشته باشد.
خبرنگار: محبوبه نوروزي 
عکاس: محمدرضا رنجبر 
 

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *