ششمین جلسه کمیته آموزش و پژوهش ایثارگران برگزار شد

اعضای کمیته پژوهشی ایثارگران در خصوص چگونگی برگزاری کنفرانس قربانیان سلاح های شیمیایی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش روابط عمومی دفترامورایثارگران دانشگاه در ششمین جلسه‌ی کمیته‌ی آموزش و پژوهش که با حضور اعضای کمیته متشکل از دکتر عمادی، دکتر رضایی، دکتر نوروزی، دکتر پور محمدیان، دکتر نخستین و دکتر حجازی در دفتر امور ایثارگران دانشگاه برگزار شد، دکتر مقیمی مدیر امور ایثارگران، ضمن خیرمقدم به اعضای جلسه از زحمات و تلاش‌های دکتر رضایی و دکتر نوروزی در مورد پیگیری مراحل اداری مرکز تحقیقات سلامت ایثارگران قدردانی کرد.
در ادامه دکتر رضایی تأکید کرد: برای مرکز تحقیقات سلامت درابتدا نقشه راه ضروری است. همچنین لازم است شورای پژوهشی تشکیل شود و چند طرح تدوین و پس از تصویب در وزارتخانه، موجودیت مرکز تحقیقات سلامت اعلام شود. همچنین بهتر است در سال 96 طرح‌های جامعی در مرکز تحقیقات سلامت داشته باشیم.
دکتر نوروزی از دیگر اعضای کمیته پژوهشی ایثارگران اظهار کرد: در مسیر ایجاد مرکز تحقیقات سلامت ایثارگران، آغاز اعلام موجودیت و سیاستگذاری اولیه، خود رمز موفقیت است.
در ادامه جلسه، مروری بر اقدامات پنج جلسه قبل شد و پس از بحث وتبادل‌نظر در خصوص چگونگی برگزاری کنفراس قربانیان سلاح‌های شیمیایی، پیش نویس اولیه سند راهبردی کنفرانس ارائه شد.
دکتر عمادی رئیس کمیته پژوهشی ایثارگران، گزارشی از سفر اخیر خود به پاکستان در خصوص کارگاه مقابله با سلاح‌های شیمایی ارائه داد و گفت: مبارزه با عوامل شیمیایی توسط نهاد بین‌المللی بنام OPCW مدیریت برگزار می‌ شود که مرکز آن در لاهه هلند می‌باشد. ایران نیز به‌عنوان یکی از قربانیان بزرگ سلاح‌های شیمیایی عضو این نهاد بین‌المللی است و هرساله ضمن پرداخت حق‌وحقوق عضویت خود، انتظار دارد تا کارشناسان و پزشکان ایرانی از آخرین دانش مبارزه با سلاح‌های شیمیایی مطلع شوند. اگرچه چنین دوره‌های آموزشی در کشورهای اروپایی برگزار می‌ شد، اما این بار کشور پاکستان درخواست میزبانی کرد.
وی افزود: در این دوره نکات مهمی بیان شد. از جمله این که چگونه خود را در مقابل عوامل شیمیایی مصون و محفوظ نگه‌داریم، چگونه مصدومین و بخصوص مردم بی‌گناه آسیب‌دیده را نجات دهیم، چگونه عامل شیمیایی منفجرشده را شناسایی کنیم، چگونه عامل انفجار را در محیط خنثی کنیم و چگونه مردم و دیگر افراد جامعه را از حمله احتمالی مطلع کنیم.
دکتر عمادی نکات مهم مطرح شده در این دوره از آموزش را یادآور دوران جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران دانست و گفت: رزیم بعثی عراق در این دوران با حمایت غرب بیش از یک‌صد هزار جانباز شیمیایی به خانواده‌های ایرانی و دولت ایران تحمیل کرد. جانبازانی که هنوز جسم و جانشان رنجور و متألم از تبعات شیمیایی دوران دفاع مقدس است.
رئیس کمیته پژوهشی ایثارگران افزود: روز آخر فرصتی بود تا هر عضو شرکت‌کننده از 30 کشور جهان دقایقی از کشورشان صحبت کنند. نوبت به این‌جانب رسید نزدیک به یک ساعت سخنرانی‌ام مملو بود از آه و ناله جانبازان شیمیایی، تصاویر سربازان ایرانی که بعد از سی سال از جنگ هنوز ریه‌ها، چشم‌ها و پوستشان زخمی آشکار داشتند. خانواده‌های سردشتی، روستاهای مریوان و کرمانشاه که هنوز آه و ناله‌هایشان از حمله شیمیایی به گوش ما می رسد. اگرچه فرصت هر کشور یک ربع بود، اما اجازه دادند یک ساعت از درد و آلامی که بر کشور حادث‌شده بود سخن بگویم. نمی‌دانم آیا شهدا جنگ و انقلاب از ما راضی خواهند بود؟ آن‌ها که بر خاک شلمچه افتادند و خردل ریه، چشم و پوست آنان را سوزاند تا ما ایستاده پیام‌آور روزهای دفاع ایشان باشیم.
توضیح آن که، ششمین جلسه‌ی کمیته‌ی آموزش و پژوهش روز سه‌شنبه 14 دی برگزار شد. جلسه آینده ساعت 13 روز سه شنبه 28 دی‌ماه در دفتر امور ایثارگران برگزار می‌شود.
خبر: اسماعیلی
عکس: گلمحمدی
 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

زهرا  اسمعيلي - عکس
تهیه کننده:

زهرا اسمعيلي - عکس