با تاکید بر فرهنگ سازی اهدای عضو در جامعه

مراسم گرامیداشت روز ملی اهدای عضو در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد

رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی در مراسم گرامیداشت روز ملی اهدای عضو گفت: پیوند عضو فقط یک ایثار نیست، یک فرهنگ‌سازی است که باید در جامعه رواج یابد تا مردم بدانند که می‌توانند با گذشتن از اعضای عزیزترین افراد زندگیشان به عزیزان خانواده‌ای دیگر، زندگی دوباره ببخشند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، به مناسبت بزرگداشت روز ملی اهدای عضو مراسمی با حضور دکتر مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، دکتر سید فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه، دکتر حمیدیه سرپرست مرکز تحقیقات و بانک فرآوری پیوندی، دکتر خسرو صادق نیت رئیس مجتمع، دکتر علی جعفریان رئیس بخش هپاتوبیلیاری مجتمع و جمعی از مسئولان، صاحبنظران و استادان حوزه اهدا و پیوند اعضا و خانواده های اهداکننده پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400 در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد.

در ابتدا دکتر حمیدیه ضمن تبریک روز ملی اهدای عضو تاریخچه ای از ساختمان دکتر میرخانی بنیان‌گذار بانک اعضا و فرآوری های پیوندی از سال1373 و همچنین گزارشی از فعالیت های شبکه فرآهم آوری اعضای پیوندی که شامل فعال سازی شبکه فرآهم آوری اعضا و نسوج پیوندی، راه اندازی HIA Typing و انتخاب آزمایشگاه، تأمین نیروی انسانی ، طراحی و تدوین برنامه ترمیم و اصلاح زیرساخت اتاق تمیز و آزمایشگاه اتاق عمل، توسعه و گسترش فناوری های نوین، توسعه تولید محصولات و خدمات حوزه پیوندی در سطح علمی و... را ارائه کرد.
سپس دکتر صادق نیت ضمن خوشامدگویی به میهمانان و مدعوین و برگزارکنندگان این مراسم گفت: برگزاری چنین مراسمی، ماه ها وقت و زحمت زیاد را می طلبد که باید تشکر ویژه ای داشته باشم از دکتر حمیدیه که با حضور خودشان جان تازه ای به مرکز تحقیقات و بانک فرآوری پیوندی دادند و همچنین از دکتر میرخانی که سال‌هایی از عمر ارزشمند خودشان را در توسعه مجتمع و توسعه پیوند قلب در کشور صرف کردند قدردانی می کنم.
در ادامه خسرو صادق نیت گفت: با اشاعه فرهنگ اهدای عضو می‌توان اعضای عزیزانمان را در بدن افراد دیگر زنده نگه داریم.
رئیس بیمارستان امام خمینی اظهار کرد: با بسیاری از بیماران مواجهیم که تنها راه و چاره‌ای که برای درمانشان وجود دارد دریافت عضو جدید است و علاوه بر شدت بیماریشان، باید نگرانی این موضوع را هم داشته باشند که عضوی دریافت میکنند یا نه.
او گفت: بعد از فوت دکتر میرخانی بنیان گذار مرکز اهدا عضو، تا مدتی شاهد کاهش آمار اهدا بودیم و شرایط خوبی را نداشتیم و کم کم با ورود ریاست جدید و اضافه شدن افراد مهم، توانستیم فعالیت‌های نوین و ارزشمندی در حوزه اهدای عضو داشته باشیم.
دکتر صادق نیت افزود: پیوند عضو فقط یک ایثار نیست، یک فرهنگ‌سازی است که باید در جامعه رواج یابد تا مردم بدانند که می‌توانند با گذشتن از اعضای عزیزترین افراد زندگیشان به عزیزان خانواده‌ای دیگر، زندگی دوباره ببخشند.
رئیس بیمارستان امام خمینی گفت: امید داریم تا با افزایش سطح کیفی بیمارستان امام خمینی و تجهیز فضا‌های مورد نیاز در حوزه  اهدای عضو گام موثری برداریم.
رئیس مجتمع افزود: با راه اندازی پروژه بزرگ مهدی کلینیک در آینده نزدیک و انجام خدمت در حوزه تروما در این مرکز که ارتباط نزدیکی با بحث پیوند دارد می توان فضای بهتری در این حوزه و اثرات مهمی در علم پزشکی و فرهنگ سازی پیوند عضو فراهم کرد.
دکتر شادنوش با ادای احترام به روح بلند همه عزیزانی که بنا به دلایل مختلف از جامعه ما رخت بربستند ولی با اعلام آمادگی شان در اهدای عضو و حضور  و تاثیر خودشان  را در عالم هستی پایدار کردند و همچنین خانواده بلنداندیششان که توانستند در سخت ترین شرایط زندگی با لطف خداوند یکی از سخترین تصمیمات زندگی را بگیرند و هم خودشان به یک آرامشی برسند و هم باقیات و صالحاتی را برای آن سفرکرده داشته باشند تشکر کرد.
 وی افزود:  تشکر ویژه ای دارم از مسئولان و دست اندرکاران و عزیزانی که واقعا ایثارگرانه آماده خدمت رسانی به مردم در این حوزه هستند.
دکتر شادنوش در ادامه سخنان خود گفت: مسئله پیوند و پیوند اعضا یک حوزه انتخابی در کنار سایر درمان ها نیست بلکه تنها راه ادامه حیات است و در ناامید ترین لحظات زندگی یک بیمار که تنها راه چاره آن پیوند است و عمل پیوند مستلزم عضو اهدایی است ونیازمند یک تیم فداکار و ایثارگری دارد که بدون در نظر گرفتن محاسبات دنیایی و مادی بتواند به طور دقیق و درست این کار گروهی را به خوبی  انجام دهد.
معاون درمان دانشگاه از اعضای تیم پیوند دانشگاه و اعضای  فرآهم آوری بافت و نسوج اعضای پیوندی قدردانی کرد.
دکتر علامه با اشاره به ظرفیت های دانشگاه گفت: ما در 5 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران (مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، بیمارستان سینا، بیمارستان شریعتی، بیمارستان فارابی  و مرکز طبی کودکان) بیشتر فعالیت پیوندی که در هر کدام از این بیمارستان ها و در قسمت های مختلف پیوند انجام می شود مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) به تنهایی همه پیوندهایی که ما می توانیم داشته باشیم را انجام می دهند.
معاون درمان دانشگاه با اشاره تعدادعمل پیوند در دانشگاه گفت: امسال با وجود بحران کرونا و ترس و نگران هایی که وجود داشت توانستیم 1300 عمل پیوند در دانشگاه انجام دهیم که مستلزم آن است که اعضای هیئت علمی و کارشناسان بتوانند بر مشکلات کرونا فائق آیند و جان بسیاری از هم وطنان را نجات دهند.

در پایان این مراسم از خانواده دکتر سید حبیب اله دشتی استاد فقید بخش پیوند کبد مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و خانواده دکتر غلامحسین نادری استاد پیشکسوت در عرصه پیوند بیماران کلیوی و همچنین از خانواده اهدا کننده عضو (مرضیه مردانی) و گیرندگان پیوند (فتحی ،لاله و حسینی) و نمایندگانی از تیم پیوند اعضای دانشگاه( دکتر طاهری از گروه پیوند کلیه  بیمارستان سینا ومجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، دکتر یحیی زاده از گروه پیوند کلیه بیمارستان شریعتی ، دکتر پیغمبرزاده  گروه پیوند قلب بیمارستان شریعتی ، دکتر بخشنده از گروه پیوند قلب مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، دکتر مکارم از گروه پیوند کبد مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با اهدای لوح و تندیس و گل تقدیر شد.

 

 

 

 

 

 

 

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *