مصاحبه با گیرنده هزارمین پیوند کبد مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)؛ اهدای عضو پیوند عضو نیست، پیوند انسان‌ها و اهدای زندگی است

اهدای عضو و نجات افراد اقدامی خداپسندانه محسوب می‌شود که به عده‌ای فرصت دوباره نفس کشیدن و زندگی کردن می‌دهد و بدون تردید این کار برای همیشه ماندگار است و تمرینی زیبا برای بخشندگی است.

به بهانه هزارمین جراحی پیوند کبد در دانشگاه (ره) با گیرنده هزارمین پیوند کبد مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گفت‌وگو کردیم، وی خانمی 51 ساله است.
 
چه مدت درگیر بیماری کبدی بوده‌اید؟
تقریباً حدود یک سال است که این بیماری رادارم. خیلی هم اذیت شدم و مشکل داشتم.
از مشکلات بیماری کبدی بفرمایید؟
این بیماری در ابتدا با خارش و بعد هم با زردی پوست و کم‌اشتهایی برای من همراه بود.
امیدوارم بعد از پیوند دیگر مشکلی برایم پیش نیآید منتظرم و امید دارم خوب شوم چون زندگی‌ام دچار مشکل شده است. از کادر درمانی این مرکز خیلی ممنونم و برای من زحمات زیادی کشیدند.
 
 
چه مدت در صف انتظار پیوند کبد هستید؟
سه ماه برای پیوند در انتظار بودم.
از اینکه می‌خواهید پیوند کبد شوید چه حسی دارید؟
خیلی خوشحالم و خیلی به زندگی امید دارم توکلم به خدا است.
چه توصیه‌ای دارید برای افرادی که تاکنون کارت اهدا عضو دریافت نکرده‌اند؟
فرزندان من بااینکه تحصیل‌کرده هستند کارت اهدا عضو را خیلی سال پیش دریافت کرده‌اند به دیگران هم توصیه می‌کنم این کار را انجام دهند. حقیقت من خوشحال نیستم از اینکه فردی از دنیا می‌رود ولی باید به خدا توکل کرد.
 
در ادامه به سراغ پسر این خانم که فردی تحصیل‌کرده است و خارج از کشور زندگی می‌کند و به خاطر بیماری و پیوند کبد مادرش به ایران سفرکرده است؛ رفتیم.
 
از اینکه مادر شما پیوند کبد می‌شود چه حسی دارید؟
از اول در جریان روند بیماری و درمان مادرم بودم. در سه ماه اخیر بیماری مادرم به حالت اورژانسی رسیده و ایشان احتیاج به پیوند پیدا کردند به خاطر همین موضوع تصمیم گرفتم به ایران سفر کنم. خدا را شاکرم که مادرم پیوند عضو می‌شود و می‌تواند دوباره زندگی خوبی را شروع کند.
درزمینهٔ پیوند کبد چقدر اطلاع دارد؟
در کشور ما درزمینهٔ پیوند کبد پیشرفت‌های خوبی شده است و با هزینه‌ای خیلی ناچیز و رایگان این پیوند انجام می‌شود.
از کادر درمانی تشکر ویژه دارم، کادر درمانی در ایران در سطح بالایی و با کمترین هزینه خدمات مناسبی ارائه می‌دهند این کار در دنیا بی‌نظیر است.
 
 
برای خانواده‌هایی که عزیزی را از دست می‌دهند و اعضای آن را اهدا می‌کنند چه صحبتی دارید؟
قدرشناس خانواده‌هایی که در آن فردی دچار مرگ مغزی شده و به‌راحتی با این موضوع کنار می‌آیند؛ هستم و برایشان سلامتی آرزو دارم.
درواقع پیوند عضو دوروی سکه است یک خانواده‌ای که عزیزی از دست می‌دهد و خیلی دردناک است و طرف مقابل فردی نگران که قرار است پیوند عضو شود، فردی که اهدای عضو می‌کند از جایگاه بزرگ اجتماعی دارد که این عمل انسان دوستانه را انجام می‌دهد کار هرکسی نیست.
باید تلاش کنیم در کشور اهدای عضو نهادینه شود، ان شاالله تا جایی که امکان دارد در کشور با تغییر سبک زندگی و ورزش کردن نیاز به پیوند عضو نباشد.
چه توصیه‌ای برای افرادی که تاکنون کارت اهدای عضو دریافت نکرده‌اند؛ دارید؟
خیلی خوشحالم که فرهنگ اهدای عضو در کشور ما به‌جایی رسیده که خیلی از هم‌وطنان عزیزمان کارت اهدای عضو دریافت کرده‌اند.
داشتن کارت برای خیلی‌ها که کارت اهدای عضو را هم دریافت کرده‌اند شاید تا آخر عمرشان نیاز پیدا نکنند تا عضوی را اهداء کنند؛ اما توصیه می‌کنم کسانی که حتی در سلامت کامل به سر می‌برند برای دریافت کارت اهدای عضو اقدام کنند چراکه درگاه انسان به زندگی تغییر می‌کند. اهدای عضو پیوند عضو نیست؛ پیوند انسان‌ها و خانواده‌ها با اهدای زندگی است.
 
سپس به سراغ دختر این خانواده که پزشک است رفتیم.
 
خانواده افرادی که بیماری کبدی دارند با چه مشکلاتی درگیر هستند و چه سختی‌هایی را تحمل می‌کنند؟
مادر من در شهرستان زندگی می‌کرد، ایشان فردی بسیار فعال در خانواده بود اما متأسفانه فکر هم نمی‌کردیم که یک روزی دچار بیماری مزمن کبدی و به سیروز کبدی مبتلا شود. تمام اتفاقاتی که برای ما افتاد خیلی ساده نبود مدتی درگیر بیماری بود و خیلی زود علائم خود این بیماری « بی‌اشتهایی، زردی و افزایش پیدا کردن آنزیم‌های کبدی» نشان داد. کم‌کم فعالیت‌هایی که روزانه انجام می‌داد را نمی‌توانست انجام دهد و عملکرد قبلی را نداشت و برای آسان‌ترین کارها هم نیاز به کمک داشت، بی‌اشتها شده بود همیشه ضعف و بی‌حالی داشت. خانواده درگیر این بیماری شد فضای زندگی‌مان متلاطم شد. به‌مرور خارش‌ها شدیدتر شد و با آزمایش و سونوگرافی متوجه بالا رفتن آنزیم‌های کبدی شدیم.
 
 
شما کارت اهدای عضو را سالیان خیلی پیش دریافت کردید؛ چرا؟ 
کارت اهدای عضو را در سن 18 سالگی دریافت کردم و در آن زمان این حس را کردم که نیاز است چراکه اگر روزی برای من مرگ مغزی اتفاق افتاد با اهدای عضوم زندگی دوباره به فرد دیگری ببخشم. اهدای عضو اهدای زندگی است، فرصت دوباره زندگی به خانواده و فرد دیگری می‌دهد. شما وقتی به یک‌نفری اهدای عضو می‌کنید فقط خودش را نجات نمی‌دهید بلکه تمام خانواده‌اش را نجات می‌دهید.
تشکر می‌کنم از شما که درزمینهٔ اشاعه و ترویج فرهنگ پیوند عضو در حال فعالیت هستید و به جامعه اطلاع‌رسانی می‌کنید.
خبرنگار: الهام علی
عکاس: وحید مزاجردی
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی