نخستین همایش پوشش حرفه ای در بالین

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران: پوشش حرفه‌ای مقوله‌ای فرا دانشگاهی و ملی و مورد توجه در عرصه جهانی است

دکتر مهدی ابراهیمی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نخستین همایش پوشش حرفه ای دربالین با عنوان «من یک حرفه ای هستم» تاکید کرد پوشش حرفه‌ای مقوله‌ای فرا دانشگاهی و ملی است و در مراکز بالینی و دانشگاهی جهان نیز مورد توجه قرار دارد.

فیلم راهنمای پوشش حرفه ای در دانشجویان و کادر درمان
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در همایش 19 مهر 1402،  دکتر ابراهیمی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه، با اشاره به پیشینه الزام پوشش حرفه ای در دانشگاه گفت: اولین آئین نامه پوشش حرفه ای در دانشگاه از سال 1393 ابلاغ شد و تجربه 9 ساله ای را در اجرا و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن داریم. پس از آن نیز دانشگاه های دیگر آئین نامه پوشش حرفه ای دانشگاه خود را تدوین کردند.
دکتر ابراهیمی در توضیح پخش کلیپ پوشش حرفه ای در همایش گفت: این کلیپ نتیجه مطالعه 6 ماهه در دانشگاه است که نشان می دهد پوشش حرفه ای در فضاهای دانشجویی و بیمارستانی دانشگاه های کشورهای دیگر چگونه است. این موضوعی فرا دانشگاهی و ملی است و  مراکز آموزشی جهان پیش از انکه ما وارد این عرصه شویم به آن پرداخته اند.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه، هدف از برگزاری این همایش را تبیین ضرورت رعایت پوشش حرفه ای در بالین و بحث و تبادل نظر و پاسخ به سوالات فراگیران بیان کرد و گفت: هرسال 15 شهریور با حضور دانشجویان نوورود، دانشگاه رنگ بوی تازه ای به خود می گرفت و امسال از چند روز آینده شاهد حضور آنان خواهیم بود و جمع بندی این همایش زمینه ساز سال تحصیلی بهتر خواهد بود.

تاثیر اخلاق و پوشش حرفه ای در جلب اعتماد بیمار و نتیجه بهتر در طبابت
در ادامه دکتر ناصر سیم فروش مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سخنانی با تاکید بر رعایت اخلاق و رفتار حرفه ای در بالین گفت: در  حرفه پزشکی افزون بر مطالعه حجم زیادی از مطالب تئوری و کسب مهارت های بالینی لازم است طرز رفتار و برخورد مناسب با بیمار را فراگرفت.
مشاور عالی وزیر بهداشت، با بیان اینکه فراگیران پزشکی نه تنها نماینده شخصیت خود بلکه نماینده دانشگاه و موسسه ای هستند که در آنجا مشغول تحصیلند افزود: رعایت اخلاق و پوشش حرفه ای در زمان معاینه بیمار حس اعتماد را در او تقویت می کند و باعث می شود با جدیت بیشتر دستورات پزشکی را انجام دهد. در مجموع احترام به بیمار و همراهان نتیجه بهتری در طبابت دارد.
دکتر سیم فروش بخشی از مطالب سخنرانی خود را برگرفته از تجربه دانشگاه های دیگر جهان بیان کرد و گفت: فراگیران باید بدانند در صورتیکه ظاهر حرفه ای نداشته باشند حق رئیس بخش و مسئول آموزشی است که از آنها بخواهد با ظاهر مناسب و حرفه ای به بیمارستان و کلاس بازگردند. پزشک باید روپوش سفید و تمیز و اتوکرده بر تن  و نام خود را بر آن نصب کند تا بیمار بداند با چه کسی صحبت می کند.
وی با بیان اینکه کادر درمان باید به این فکر کنند که در تماس با بیمار باید از جامه ای مناسب و حرفه استفاده کنند  افزود: فراگیران چه خانم و چه اقا باید از پوشیدن لباس های غیرحرفه ای در محیط کار مانند دمپایی، صندل، شلوار جین، تی شرت و کلاه یا لباس های تنگ خود داری کنند. بکار بردن عطر و ادکلن تند نیز می تواند باعث حمله آسم در بعضی بیماران شود و باید از آن پرهیز کنند. همچنین بوی نامطبوع بدن و دهان نیز موجب ازار بیماران می شود.
دکتر سیم فروش تاکید کرد: بسیار مهم است که فرق بین محیط کار آموزشی و پزشکی را از محیط های عادی در منزل و مکان های تفریحی در نظر بگیریم و راند را بالای سر بیمار نگذاریم.
مشاور عالی وزیر بهداشت رسیدن به درک و بلوغ حرفه پزشکی را مهم دانست و گفت: یکی از مهمترین مراحل آموزشی یک فراگیر، عبور از مرحله دانشجویی و رسیدن به مرحله بلوغ حرفه پزشکی است.
دکتر سیم فروش با بیان اینکه باید توجه داشت بستری شدن، یک حادثه پراضطراب برای بیمار و خانواده است تاکید کرد: کادر پزشکی نباید با رفتار غیرحرفه ای به ترس و اضطراب بیمار دامن بزند. باید فضای محیط کلاس و کار، حرفه ای باشد و از شوخی های نابه جا که موجب پرت شدن حواس خود و دیگران می شود پرهیز شود. همچنین باید به حساسیت های فرهنگی و دینی بیماران توجه کامل داشت و احترام آنان را جلب کرد تا همکاری بیشتری در فرایند درمان داشته باشند.
مشاور عالی وزیر بهداشت، در پایان سخنان خود تاکید کرد این اصول جز نکاتی است که من همواره در کلاس های خود به فراگیران آموزش می دهم و معتقدم یک پزشک در کنار حرکت در مرزهای دانش و کسب بهترین مهارت در حرفه خود باید بهترین اخلاق و رفتار  را با همکاران، دانشجویان و بیماران و همراهان داشته باشد.

ضرورت برگزاری همایش
در ادامه دکتر آرزو فهیمی دبیر اجرایی همایش با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش و محورهای مورد بررسی در آن گفت: باتوجه به ضرورت رعایت پوشش حرفه ای، جلسات متعددی با کارشناسان مختلف تشکیل و نتیجه آن منجر به برگزاری این همایش شد.
دکتر فهیمی با اشاره به تجربه رعایت پوشش حرفه ای در دوران کرونا گفت: در دوران کرونا تجربه کردیم که رعایت پوشش حرفه ای در حفاظت کادر درمان تاثیرگذار بود و در شرایط کنونی نیز رعایت این امر در محیط های بالینی، در حفاظت کادر درمان و رعایت بهداشت و امنیت آنان موثر است.
دبیر اجرایی همایش، با بیان سابقه فعالیت خود در دانشگاه و روند پیشرفت دانشگاه در این دوران گفت: نمایش کلیپ دستاوردهای دانشگاه در چند دقیقه یاداور روند پیشرفت هایی است که در این سال ها  از نزدیک شاهد آن بودم.

در ادامه همایش موضوعات مربوط به پوشش حرفه ای و آسیب های پاتولوژیک، منظر روانشانسی و ابعاد حقوقی، بایدها و نبایدهای پوشش حرفه ای در بالین و انطباق آن با موازین قانون اساسی بررسی شد و فراگیران سوالات خود را مطرح کردند و اساتید مدعو به آنان پاسخ دادند.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *