مهندس مکری: توسعه آینده دانشگاه، در قالب 3 پردیس بزرگ برنامه‌ریزی‌شده است

مدیر فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه، با تشریح پروژه‌های عمرانی دانشگاه در سال‌های 1399 و 1400 شمار این پروژه‌ها و درصد پیشرفت آن‌ها را باتوجه به شرایط موجود کشور بی‌نظیر دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مهندس بهزاد مکری مدیر دفتر فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی، با اشاره به شمار طرح‌های عمرانی دانشگاه در سال‌های 1399 و ابتدای  1400 گفت: 56 پروژه عمرانی با بیش از 680 هزار مترمربع زیربنا در دانشگاه علوم پزشکی تهران تکمیل و یا در مرحله اجرا است که در سطح کشور بی‌نظیر است.  

افزایش بیش از 4 هزار تخت بیمارستانی
وی بابیان اینکه حدود 4 هزار و 650 تخت بیمارستانی در قالب این پروژه‌های عمرانی به مجموعه دانشگاه افزوده می‌شود گفت: این پروژه‌ها، شامل خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشت چند صد متری تا پروژه‌های عمرانی بزرگ در سطح مهدی کلینیک با حدود 112 هزار مترمربع زیربنا است.

به سرانجام رسیدن 22 پروژه عمرانی
مدیر فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه، در معرفی پروژه‌هایی که سال 1399 به بهره‌برداری رسید گفت: 22 پروژه عمرانی با مساحت حدود 55 هزار مترمربع، در سال 99 به سرانجام رسید. ساختمان جدید بیمارستان رازی با 176 تخت بیمارستانی فعال شد.  در بیمارستان شریعتی نیز پروژه‌های متعددی شامل طرح توسعه اورژانس (ساختمان امید) که در افزایش ظرفیت این مرکز در پذیرش بیماران مبتلابه کووید مؤثر بود و همچنین بخش  PET scan، مرکز تولید رادیو دارو و بخش CSSD استاندارد به بهره‌برداری رسید. در بیمارستان آرش در شرق تهران  نیز 16 تخت شیمی‌درمانی راه‌اندازی شد.

ساخت مراکز جامع سلامت
وی در توضیح دیگر پروژه‌های تکمیل‌شده دانشگاه گفت: سال گذشته در حوزه بهداشت، 5 مرکز جامع سلامت در سه شبکه بهداشت ری، اسلامشهر و جنوب تهران راه‌اندازی شد که در زمینه تشخیص کرونا و توزیع و تزریق واکسیناسیون و... در حال حاضر فعالیت دارند.

ساخت خوابگاه و دیگر پروژه‌های دانشجویی
مهندس مکری با اشاره به پروژه‌های عمرانی دانشگاه در بخش دانشجویی گفت: در این مدت کارهای فوق‌العاده‌ای در این زمینه صورت گرفت. در کوی دانشگاه 2 خوابگاه با ظرفیت بالای 300 نفر دانشجو برای دختران و پسران ساخته شد. آشپزخانه مرکزی که فضای قدیمی داشت، طی سال گذشته با بازسازی اساسی، به آشپزخانه صنعتی با ظرفیت پخت حدود 10 هزار پرس در روز تبدیل شد. 2 سالن برای مطالعه دانشجویان و یک زمین چمن مصنوعی در کوی پسران راه‌اندازی شد. اقدام مهم دیگر استانداردسازی زیرساخت‌های IT و اصلاح سیستم شبکه برق کوی بود که به این منظور بیش از 500 متر طول حفاری و نزدیک به 4 کیلومتر کابل گذاری شد. خوشبختانه ما یک برنامه 10 ساله برای برق کوی طراحی کردیم که زیرساخت آن انجام‌شده است. البته همه این اقدامات با کمک همکاران معاونت محترم دانشجویی و کوی دانشگاه صورت گرفته است. 

پروژه‌های آموزشی 
مدیر دفتر فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه، در توضیح پروژه‌های آموزشی و کمک‌آموزشی دانشگاه گفت: فضاهای عمومی دانشکده پزشکی شامل لابی‌ها، سالن‌های برگزاری امتحانات و... بازسازی و سیستم سرمایش و گرمایش و برق راه‌اندازی شد. نمای دانشکده پزشکی نیز که هویت اصلی دانشگاه علوم پزشکی تهران است؛ پس از 50 سال بازسازی اساسی شد.

بهره‌برداری از 6 اتاق تمیز 
مهندس مکری بابیان پروژه‌های عمرانی دانشگاه در بخش پژوهش گفت: مجموعه clean room آزمایشگاه جامع دانشگاه با بیش از 6 اتاق تمیز در مرحله بهره‌برداری است. همه این اقدامات با حمایت معاونت محترم توسعه و همکاری سایر معاونت‌ها به ثمر رسیده است. 

26 پروژه عمرانی در دست اجرا
مهندس مکری در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه‌های در دست اجرای دانشگاه و درصد پیشرفت آن‌ها اشاره کرد و گفت: امسال 26 پروژه عمرانی با متراژ بالغ‌بر 550 هزار مترمربع زیربنا، درحال ساخت داریم. 9 پروژه فعال با حدود 480 هزار مترمربع، در بخش بیمارستانی است که با تکمیل آن بیش از4 هزار تخت بیمارستانی به مجموعه دانشگاه اضافه می‌شود. 

پایان کار بیمارستان مهدی کلینیک و  ساخت بیمارستان دکتر شریعتی 2 
مدیر دفتر فنی دانشگاه با اشاره به پیشرفت فیزیکی 95 درصدی بیمارستان مهدی کلینیک و ساخت بیمارستان دکتر شریعتی 2 گفت: این مرکز با 112 هزار مترمربع زیربنا، روزهای پایانی مراحل ساخت را طی می‌کند. بیمارستان شریعتی 2 نیز با 108 هزار مترمربع زیربنا و حدود 900 تخت بیمارستانی و پیشرفت فیزیکی حدوداً 70 درصدی درحال ساخت است.

از افتتاح بیمارستان مرکز طبی کودکان 2 تا دیگر پروژه‌های درمانی 
مهندس مکری درخصوص دیگر پروژه‌های درمانی دانشگاه گفت: بیمارستان مرکز طبی کودکان 2 واقع در یافت‌آباد در منطقه جنوب غربی تهران، که به همت خیرین درحال ساخت است؛ تا اواخر تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد. این مرکز با حدود 30 هزار مترمربع زیربنا، ظرفیت 270 تخت بیمارستانی دارد. بیمارستان فارابی با 44 هزار مترمربع زیربنا و ظرفیت 176 تخت بیمارستانی درحال ساخت است. این مرکز به‌عنوان طرح توسعه بیمارستان فارابی و با نسل جدید بخش‌های چشم‌پزشکی ساخته می‌شود. مرکز ام‌اس در مجموعه بیمارستانی سینا با 7 هزار مترمربع زیربنا و 40 تخت بیمارستانی به همت خیرین با بیش از  پنجاه‌درصد پیشرفت فیزیکی درحال ساخت است.  همچنین مراحل ساخت بیمارستان انستیتوکانسر نیز با 50 هزار مترمربع زیربنا و 540 تخت، با کمک خیرین درحال انجام است.
وی در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود: 3 پروژه بیمارستانی دیگر در منطقه تحت پوشش دانشگاه درحال ساخت است که مدیریت فنی نظارت عالیه بر آن را برعهده دارد. بیمارستان نیک‌اندیش الهام در قالب تفاهم‌نامه با آقای دکتر هاشمی (مجموعه نیک‌اندیش الهام)، به‌عنوان خیر سلامت، در منطقه کهریزیک و با 50 درصد پیشرفت فیزیکی درحال ساخت است. تمامی کارهای این پروژه را مجموعه نیک‌اندیش الهام برعهده دارد. بیمارستان دیگری با عنوان زنجیره امید نیز درحال ساخت است. همچنین ساخت بیمارستانی در اسلامشهر که مجری آن شرکت مادر تخصصی توسعه و تجهیز مراکز درمانی وزارت بهداشت است با 65 درصد پیشرفت فیزیکی ادامه دارد.   

ساخت بیمارستان 330 تختخوابی بهارلو 
مهندس مکری از ساخت بیمارستان جدید 330 تختخوابی بهارلو خبر داد و گفت: ساخت این مرکز به مساحت 33 هزارمترمربع واقع در بخش شمالی بیمارستان بهارلو که شرکت نفت در اختیار دانشگاه قرار دهد؛ به‌زودی آغاز می‌شود. طراحی آن انجام‌شده و وزارت بهداشت نقشه‌ها را  تائید کرده و امیدواریم تا قبل از 6 ماه دوم امسال، این پروژه بیمارستانی هم آغاز شود.

افتتاح کلینیک ویژه بیمارستان دکتر شریعتی و طرح توسعه اورژانس بیمارستان مرکز طبی کودکان
وی افزود: دانشگاه در سال 1400 پروژه‌های درمانی دیگری نیز دارد.  کلینیک ویژه بیمارستان شریعتی با حدود 6 هزار مترمربع، پیشرفت مناسبی دارد و امیدواریم ظرف یک ماه آینده به ظرفیت بیمارستان شریعتی اضافه شود. توسعه اورژانس مرکز طبی کودکان نیز به‌منظور ساماندهی اورژانس این مرکز در حال آماده‌سازی و تجهیز است. 

طرح تجمیع آزمایشگاه‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)
مدیر دفتر فنی با اشاره به طرح ساماندهی آزمایشگاه‌های بیمارستان امام خمینی گفت: ساختمانی در بیمارستان امام خمینی در چند سال گذشته کاربری‌های متعددی داشت و با توجه به اینکه طرح جامع این مرکز به‌خوبی پیشرفته، در این ساختمان که حدود 1،800 مترمربع زیربنا دارد؛ تمامی آزمایشگاه‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تجمیع می‌شود. کار این آزمایشگاه با کمک خیرین درحال انجام است و  حدود 65 درصد نیز پیشرفت دارد. 

خدمات درمان سرطان در بیمارستان یاس
 مهندس مکری از ساخت سازه 2 بونکر شتاب‌دهنده خطی در مجتمع بیمارستانی یاس خبر داد و گفت:  این پروژه به‌سرعت در حال اجرا است و قرار است 2 دستگاه شتاب‌دهنده، داخل بونکرها مستقر و خدمات درمان بیماری سرطان ارائه شود.
پارک علم و فناوری و دیگر پروژه‌های پژوهشی
وی درتوضیح پروژه‌های تحقیقاتی امسال گفت: مجموعه کلین روم‌های بخش پیوند اعضا مجتمع بیمارستانی امام خمینی که درگذشته ایراداتی داشت؛ آغازشده و قرار است در فضای 400 مترمربع، 4کلین روم به بهره‌برداری برسد.
مهندس مکری با اشاره به دیگر پروژه‌های عمرانی دانشگاه در حوزه تحقیقات گفت: بازسازی ساختمان مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی از سال گذشته باکیفیت مناسب آغازشده و تا اواخر تیرماه تحویل مجموعه داده می‌شود. پروژه دیگر ساختمان مرکز رشد طب ایرانی در حاشیه دانشگاه است که به همت همکاران مرکز رشد و دانشکده طب ایرانی در حال انجام است و قرار است تمامی مراکز رشد این حوزه، در آن مستقر شوند. 
وی از راه‌اندازی پارک علم و فناوری خبر داد و گفت: پارک علم و فناوری، یک پروژه برنامه‌ریزی‌شده است که طراحی آن انجام و قطعات آن آماده واگذاری است. این پارک در منطقه 18 تهران و در فضای 6.5 هکتار قرار دارد و باهماهنگی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، نزدیک به 100 شرکت دانش‌بنیان در آن مستقر می‌شود. 
مهندس مکری با اشاره به اجرای 4 پروژه فرهنگی و رفاهی گفت: موزه تاریخ علوم پزشکی دانشگاه، دو سالن کوچک داشت که باهم تجمیع و به یک سالن بزرگ 100 نفر آمفی‌تئاتر تبدیل شد. در کنار آن، فضاهای امن و انبارهای خاص موزه را ایجاد کردیم و فضای پشتیبانی بازسازی و سیستم تأسیسات بهسازی شد. افزون بر این یک سالن کنفرانس مانند سالن دارالفنون طبقه نهم ستاد با معماری داخلی سنتی طراحی‌شده است؛ این مجموعه نیز بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ظرفیت پارک هزار خودرو 
 مهندس مکری با اشاره به راه‌اندازی بخشی از پارکینگ طبقاتی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گفت: پارکینگ طبقاتی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در فضای 36 هزار مترمربع ساخته‌شده که حدود 12 هزار مترمربع آن در سه‌طبقه  اواخر سال گذشته افتتاح شد و تا آخر امسال مابقی آن نیز راه‌اندازی می‌شود. این پارکینگ ظرفیت پارک هزار خودرو را دارد. 

روند پیشرفت پروژه‌های بیمارستان روزبه
وی درخصوص پروژه‌های بیمارستان روزبه گفت:  فضای پاویون رزیدنت‌ها و سلف‌سرویس کارکنان و همچنین مرکز تحقیقات بیماری‌های روانی با سرعت زیاد و به کمک اعتباری که از طریق خیرین جذب‌شده در حال انجام است و امیدواریم تا تیرماه این پروژه به اتمام برسد. 

پروژه‌های آموزشی و ساخت دانشکده توان‌بخشی در پردیس یافت‌آباد
مدیر دفتر فنی با اشاره به پروژه‌های آموزشی و کمک‌آموزشی مصوب دانشگاه گفت:  دریکی دو سال گذشته، تلاش کردیم پروژه‌های دانشکده توان‌بخشی و دانشکده پزشکی را در اراضی توسعه دانشگاه تهران پیش ببریم که متأسفانه مشکلاتی در کمیسیون ماده پنج بوجود آمد و نتوانستیم کار را ادامه دهیم. درنهایت تصمیم براین شد؛ پروژه دانشکده توان‌بخشی، به پردیس شماره دو دانشگاه، در منطقه 18 منتقل شود که خوشبختانه این پروژه با پیشرفت مناسبی در حال برنامه‌ریزی و اجرا است. این مجموعه قابلیت این را دارد که یک یا دو دانشکده دیگر نیز به آنجا منتقل شود. افزون بر این پروژه مرکز آزمون باهمکاری معاونت آموزشی دانشگاه در ساختمان قدیمی دانشکده دندانپزشکی در حال اجرا است.  پروژه دیگری به‌عنوان دانشکده طب ایرانی و تغذیه در محل قدیم ساختمان مرکز رشد استعدادهای درخشان، در خیابان ایتالیا در مراحل اولیه قرار دارد و پیگیر مجوزهای آن هستیم و امیدواریم به انجام برسد.

پروژه‌های دانشجویی ساخت دو خوابگاه دیگر
مهندس مکری در توضیح پروژه‌های دانشجویی گفت: امسال 2 پروژه دانشجویی فرهنگی در محدوده کوی دانشگاه در حال اجرا داریم. دو خوابگاه، هریک با ظرفیت 350 دانشجو با مجموع 11 هزار مترمربع زیربنا با سرعت و کیفیت مناسب درحال ساخت است و یکی از این خوابگاه‌ها تا آخر تابستان به بهره‌برداری می‌رسد. 

اجرای پروژه‌های بخش بهداشت
مدیر دفتر فنی با اشاره به پروژه‌های حوزه بهداشت گفت:  دو پروژه در حوزه بهداشت، در منطقه شهرری و جنوب تهران درحال اجراست و یکی دو پروژه بهداشت دیگر نیز با کمک خیرین در طول امسال اجرا می‌شود. 

ساخت انبار دارویی استاندارد در پردیس یافت‌آباد 
مهندس مکری در توضیح پروژه انبار دارویی گفت: باتوجه به اینکه بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران گسترده است، انبار دارویی موجود، که در محدوده خیابان امیرآباد شمالی واقع‌شده؛ فضای محدود و کوچکی دارد؛ ازاین‌رو  به همت مدیریت داروخانه‌های دانشگاه، یک انبار دارویی در پردیس شماره دو دانشگاه در منطقه یافت‌آباد به‌تازگی با حضور رئیس محترم دانشگاه کلنگ زنی شد که این انبار دارویی با تغییر شیوه سنتی به روش استاندارد و اتوماتیک، در10 هزار مترمربع زیربنا و باقابلیت تردد ماشین داخل انبار، برنامه‌ریزی‌شده است که به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

توسعه آینده دانشگاه در سه پردیس بزرگ
مدیر دفتر فنی دانشگاه در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود گفت:  به‌طورکلی در  قالب 3 سایت، برای آینده دانشگاه برنامه‌ریزی‌شده؛ یکی از سایت‌ها، در پردیس یافت‌آباد است که مجموعه‌های بیمارستانی، پشتیبانی، انبار دارویی، آموزشی و پارک علم و فناوری در آن طراحی‌شده است. سایت دیگر مجموعه‌ای در غرب تهران در کنار بیمارستان شریعتی 2 واقع‌شده که برای آن نیز کاربری‌های مختلف، آموزشی، پژوهشی و مراکز سرطان در نظر  گرفته‌شده. سومین سایت  در اراضی بلوار فردوس است که با کمک معاونت‌های بین‌الملل و دانشجویی فرهنگی، خوابگاه‌هایی برای متأهلین و دانشجویان ایرانی و خارجی و همچنین مراکز رفاهی برای دانشجویان ساخته می‌شود.  

نظارت دقیق دفتر فنی بر پروژه‌های عمرانی 
مهندس مکری با اشاره به نقش دفتر فنی در هدایت و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه گفت:  دفتر فنی با توجه به هریک از پروژه‌ها، کارهای مختلفی را برعهده  دارد. در بسیاری از پروژه‌ها، به‌عنوان مجری، یا عامل مجری طرح و یا مدیر طرح، به‌طور مستقیم فعالیت دارد و در برخی پروژه‌ها مانند بیمارستان مهدی کلینیک یا بیمارستان اسلامشهر و  پروژه‌هایی که توسط خیرین انجام می‌شود، دفتر فنی نظارت بر اجرا دارد. به‌طورکلی بنده و همکارانم در دفتر فنی تمام‌قد و با جدیت بر پروژه‌هایی که مسئولیت آن بر عهده ماست نظارت داریم. از مرحله کنترل نقشه‌ها و آغاز عملیات اجرایی تا مراحل اجرای پروژه، نظارت دقیق  انجام می‌شود. همچنین در طرح‌هایی که با تأخیر طولانی‌مدت مواجه‌اند، به‌منظور تأمین منابع و پیشبرد مناسب پروژه، مهندسی ارزشی نیز صورت می‌گیرد.  
مدیر دفتر فنی دانشگاه در پایان سخنان خود از حمایت‌های رئیس دانشگاه و معاونت توسعه و همچنین همکاری سایر معاونت‌ها و مدیران حوزه توسعه تشکر و قدردانی کرد و گفت: به‌عنوان مدیر فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه، تمامی موارد یادشده حاصل کار تیمی و یکدلی در میان تمامی همکاران دفتر فنی دانشگاه است.
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *