سلسله نشستهای هماندیشی ویژه ماه مبارک رمضان
نشست هماندیشی استادان با موضوع تفسیر قرآن در دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد
به همت مدیریت هماندیشی استادان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران، نشست هماندیشی استادان با موضوع تفسیر قرآن در دانشکده پرستاری برگزار شد.
گالری عکس
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، این نشست، ساعت 13:30 روز دوشنبه، 22 خرداد 96 با حضور حجتالاسلاموالمسلمین دکتر غضنفری، معاون پژوهشی دانشکده علوم و فنون قرآن کریم تهران برگزار شد.
در ابتدای نشست، حجتالاسلاموالمسلمین دکتر غضنفری، با اشاره به روایتی از امام صادق (علیهالسلام) که میفرماید: إِنْ كَانَ كُلُّ شَيْ ءٍ بِقَضَاءِ وَ قَدَرٍ فَالْحُزْنُ لِمَاذَا – وقتیکه همهچیز به قضا و قدر است چرا غصه؟ چرا افسردگی؟
وی در ادامه اظهار داشت: خدا اصلاً در دنیا خوشی خلق نکرده. انسان دنبال خوشی نیامده است. دنیای معمولیای است که گذاشتهاند انسان کارهایش را انجام دهد. آن جهان سرمدی و جاویدی که حدومرز ندارد وقت دیگر است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در تبیین آیات قرآنی اظهار داشت: کلمات و الفاظ در بستر معنا میشود و هر واژهای در یک بستر معنا میشود. اگر بستر را از آن بگیریم ممکن است آن معنایی که میخواهیم نداشته باشد و درواقع قرآن کریم یک رابطهای بین خدا و پیامبر و در مرحله بعدی بین پیامبر و مردم است.
وی افزود: نمیدانیم وقتی پیامبر این مطالب را بیان میکرد اخم داشت، سؤال کرد و یا حالت دیگر درحالیکه همه این حالات در معنا تأثیرگذار است.
ایشان با اشاره به آیه 158 سوره بقره که میفرماید: «إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ - در حقيقت صفا و مروه از شعاير خداست [كه يادآور اوست] پس هر كه خانه [خدا] را حج كند يا عمره گزارد بر او باکی نيست كه ميان آن دو سعى بهجای آورد و هر كه افزون بر فريضه كار نيكى كند خدا حقشناس و داناست» بیان داشت: باکی نیست یعنی چه؟ یعنی جایز است. ولی هیچ اندیشمند اسلامی قائل به جواز نشده و میگویند واجب است. داستانی دارد، پیامبر بعد از جنگهای متمادی با مکیان سال هفتم وارد مکه شدند که 3 روز مهلت داشتند اعمال را انجام دهند. روی صفا و مروه 2 بت گذاشته بودند وقتی طواف میکردند دستی به این بتها میکشیدند تبرک میجستند. پیامبر دستور داد بتها را کنار گذاشتند و اعمال را انجام دادند. وقتی تمام شد یکی از مسلمانان که دیر رسیده بود نزد پیامبر آمد و گفت: بتها را سر جایش گذاشتهاند، من چه کنم بین بتها سعی کنم؟ اینجا آیه نازل شد که اشکالی ندارد. اشکالی ندارد در اینجا یعنی در هر شرایطی واجب است.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر غضنفری در بخش دیگری از سخنان خود به تفسیر سوره زمر پرداخت و با اشاره به آیه 7 این سوره گفت: «إِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنْكُمْ وَلَا يَرْضَى لِعِبَادِهِ الْكُفْرَ وَإِنْ تَشْكُرُوا يَرْضَهُ لَكُمْ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ - گر كفر ورزيد خدا از شما سخت بینیاز است و براى بندگانش كفران را خوش نمیدارد و اگر سپاسدارید آن را براى شما میپسندد و هيچ بردارنده اى بار [گناه] ديگرى را برنمیدارد آنگاه بازگشت شما بهسوی پروردگارتان است و شما را به آنچه میکردید خبر خواهد داد كه او به راز دلها داناست» در آيهى قبل، نعمتهاى خداوند در آفرينش انسان و رزق مادى او مطرح شد، در اين آيه سخن از وظيفهى انسان در شكرگزارى از اين نعمتهاست. مراد از كفر در اين آيه، كفران نعمت است، به دليل آنکه در مقابل آن، از تشكّر سخن به ميان آمده است.
وی افزود: خداوند ما را بيش از خودمان دوست دارد، او كفران و ناسپاسى را براى ما نمىپسندد ولى ما براى خود مىپسنديم. چون در آيه مطرحشده كه هر كس مسئول كار خويش است و محل رسيدگى به امور قيامت است. روزه نمیگیرند، روزه برای صحت و سلامتی بدن است. خداوند ما را ساخته است و چیزی که برایمان خوب بوده واجبش کرده، کمتر خوب بوده مستحبش کرده، برایمان بد بوده حرامش کرده و کمتر بد بوده مکروهش کرده است.
ارسال به دوستان