هشتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی ایران در تهران برگزار می‌شود

هشتمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران به دنبال سیر دوسالانه گردهمایی‌های پیشین باهدف «رویکرد جامع به پیشگیری چاقی در سطوح مختلف پیشگیری و ارائه تازه‌های علمی مرتبط از یک‌سو و نیز ارائه پیشنهادهای عملی مبتنی بر شواهد جهت برون‌رفت از تنگنای همه‌گیری چاقی از سوی دیگر» برگزار می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، هشتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی ایران با مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور 28 تا 30 دی 1401 در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد. 
شیوع جهانی چاقی ظرف 40 سال گذشته 3 برابر شده است و هیچ کشوری از آن مصون نمانده است، حتی در حال حاضر بعضی از کشورهای افریقایی قحطی‌زده از دوگانه کم وزنی و چاقی رنج می‌برند. کشور ما نیز از این موج جهانی در امان نبوده است طوریکه 13 میلیون نفر از جمعیت افراد بالغ مبتلا به چاقی و حدود 27 میلیون نفر دچار اضافه‌وزن هستند. 
حتی شیوع فزاینده چاقی در کودکان نیز قابل‌مشاهده است و از هر 6 کودک ایرانی یک نفر دچار اضافه‌وزن یا چاقی است. 
امروزه باتوجه‌به اینکه چاقی عوارض متعددی دارد و به‌خودی‌خود نیز موجب کاهش کیفیت زندگی فردی و بهره‌وری اجتماعی می‌شود بسیاری از کشورها آن را به‌عنوان یک بیماری قلمداد می‌کنند.
تلقی چاقی به‌عنوان یک بیماری این مزیت را دارد که نقش حکومت‌ها و دولت‌ها را در پیشگیری و درمان آن برجسته می‌سازد؛ بنابراین برای پیشگیری و درمان این معضل فقط معطوف به افراد و آموزش آنها نیست. هشتمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی این فرصت را فراهم کرده که علاوه بر بحث پیرامون جنبه‌های فردی و اپیدمیولوژیکی چاقی، عوارض و درمان‌های آن به سیاست‌ها و عملکردها در سطوح کشوری و منطقه‌ای برای ایجاد محیطی مناسب برای کنترل چاقی پرداخته شود. دراین‌رابطه از کارشناسان و مسئولین وزارتخانه‌ها، سازمان‌های مرتبط، شهرداری و رسانه‌ها نیز برای بحث دعوت به‌عمل‌آمده و امیدواریم این کنگره مانند جرقه‌ای موجب  انجام و اجرای برنامه‌ریزی منسجم برای اقدامات مؤثر شود. 
علوم پایه، اپیدمیولوژی، تغذیه، فعالیت بدنی، مؤلفه‌های رفتاری - روانی، چاقی در کودکان و نوجوانان، چاقی در دوران پیش و حین بارداری، عوارض چاقی
چاقی و مؤلفه‌های اجتماعی، چاقی، تبلیغات و رسانه‌های عمومی، چاقی و کیفیت زندگی، مدیریت شهری و پیشگیری از چاقی، چاقی و ارتقای سلامت، پیامدهای اقتصادی چاقی، پیشگیری از چاقی، چاقی: سیاست‌گذاری و مداخلات، دارودرمانی در چاقی، درمان‌های جراحی چاقی، آینده‌نگاری و سناریوی ملی آینده چاقی و عوارض آن در کشور و ... از جمله محورهای هشتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی است. 
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *