• تاریخ: 1398/11/25 - 13:09
  • بازدید : 2572
  • زمان : 2 دقیقه

ترجمان بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی

کارگاه خودارزیابی استانداردهای ملی اعتباربخشی موسسه‌ای برگزار شد

در راستای ترجمان بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، کارگاه خودارزیابی استانداردهای ملی اعتباربخشی موسسه‌ای برگزار شد.

گالری عکس
در این کارگاه که با حضور دکتر امینی مشاور عالی رییس دانشگاه، معاونان و نمایندگان حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، بین‌الملل، توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع 16 خرداد 95 در سالن G6 برگزار شد، استانداردهای اعتباربخشی هر حوزه تبیین، نقاط قوت و ضعف شناسایی و میزان  انطباق با استانداردها مشخص شد.
در حاشیه این نشست دکتر جلیلی معاون آموزشی دانشگاه در توضیح اعتباربخشی مؤسسات آموزشی گفت: از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استانداردها و شاخص‌های جامعی در زمینه اعتباربخشی مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌ها تبیین شده که حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و توسعه را در بر می‌گیرد.
وی افزود: به راین اساس از دانشگاه‌ها خواسته‌شده برای شاخص‌های ذیل هر استاندارد، نقاط قوت و ضعف، راهکارهای پیشنهادی و میزان انطباق خود با استانداردها را ذکر کنند و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز این کارگاه را تشکیل داده تا به جمع‌بندی نتایج جلسات کارشناسی هر یک از حوزه‌های ستادی بپردازد و نتیجه نهایی  را به وزارت متبوع اعلام نماید.
دکتر جلیلی با اشاره به اهمیت اعتباربخشی مؤسسات آموزشی گفت: مؤسسات آموزش عالی که راه‌اندازی شده و یا خواهند شد باید استانداردهایی را داشته باشند تا به‌عنوان مرکز آموزشی شناخته شوند لذا مجموعه این استانداردها در جلسات کارشناسی وزارت بهداشت تدوین‌شده و هریک از مؤسسات آموزشی ملزم شدند میزان انطباق خود با این استانداردها را مشخص کنند.
معاون آموزشی دانشگاه تصریح کرد: اکنون دانشگاه‌ها در فاز خودارزیابی هستند و گزارش خودارزیابی از میزان انطباق با استانداردها را به وزارت بهداشت اعلام می‌کنند.
دکتر میرزازاده مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی نیز به تشریح استانداردهای ابلاغی پرداخت و گفت: استانداردها در زمینه رسالت و اهداف، امکانات و منابع، خدمات دانشجویی، آموزش و پژوهش تدوین‌شده است.
وی استانداردهای موسسه‌ای را از نوع زیرساختی و فرآیندی در سطح کلان دانشگاه‌ها دانست و افزود: به‌عنوان مثال استاندارد رسالت و اهداف، موسسه را ملزم می‌کند رسالت، اهداف و برنامه مشخصی داشته و نحوه تحقق آن را اعلام کند در واقع تاکید می‌کند که مؤسسات آموزشی رسالت مدار و برنامه محور باشند. همچنین استاندارد حوزه آموزش صرف‌نظر از برنامه‌های مربوط به یک دانشکده و دانشجو در مقطعی خاص، برنامه‌های کلان در راستای ساماندهی و ارتقای کیفیت آموزش را مورد توجه قرار می‌دهد.
دکتر میرزازاده با بیان اینکه اعتباربخشی مؤسسات و بیمارستان‌های آموزشی به‌عنوان دهمین بسته طرح تحول آموزش علوم پزشکی در دانشگاه موردتوجه قرار گرفته است افزود: بسته اعتباربخشی مؤسسات و بیمارستان‌های آموزشی از چهار زیرمجموعه اعتباربخشی موسسه‌ای، اعتباربخشی بیمارستان‌های آموزشی، اعتباربخشی برنامه‌ای و استانداردسازی تشکیل‌شده و این کارگاه در راستای ترجمان بسته اعتباربخشی موسسه‌ای تشکیل‌شده است تا تصویر کاملی از دانشگاه در مقایسه با استانداردهای ابلاغ‌شده را ارائه نماید تا مبنایی برای اقدامات اصلاحی  آینده قرار گیرد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: مهدی کیهان

  • کد خبر : 60694
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی