معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشنواره شمس

گفت و گو با صاحب افتخار آموزگار برتر و نشان سجادی از سیزدهمین جشنواره شمس

دکتر محمد مهدی پرورش، برگزیده سیزدهمین جشنواره شمس: آن چیزی که در طول زندگی برای انسان ارزش و سرمایه است، نه مادیات و مقام ، بلکه عمل به وظایف انسانی بدون منت و ذره ای چشم داشت است.

دکتر محمدمهدی پرورش

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، با برگزاری سیزدهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس در روز پنج شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹، برگزیدگان دسته‌های رقابتی و غیر رقابتی این دوره معرفی و از آنان تقدیر شد. به منظور آشنائی بیشتر مخاطبان با برگزیدگان این جشنواره گفتگو شده است که به مرور منتشر خواهد شد.  
دکتر محمد مهدی پرورش، استاد پیشکسوت گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سیزدهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینائی شمس افتخار آموزگار برتر و نشان سجادی را دریافت کرد.
  لطفاً خودتان را بیشتر معرفی فرمایید؟
من دکتر محمد مهدی پرورش، فلوشیپ ویتره و رتین، استاد بازنشسته گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران هستم. سال ۱۳۳۵ در زرین شهر اصفهان بدنیا آمدم و پس از اتمام تحصیلات متوسطه  در سال ۱۳۵۳وارد دانشکده پزشکی اصفهان شدم. پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۳۶۰ به مدت دو سال  دوران سربازی خود را در جبهه‌های جنوب خدمت کردم و در اکثر عملیات دفاع مقدس شرکت داشتم.
  دوره سربازی که تمام شد، برای گذراندن طرح نیروی انسانی به شهرکرد رفتم و تا سال ۱۳۶۴ در این شهر مشغول خدمت بودم. سپس دستیار چشم پزشکی شدم. در سال ۱۳۶۷ در رشته چشم پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فارغ التحصل و  همان سال در آژمون بورد رتبه اول را کسب کردم. مجددا برای گذراندن طرح نیروی انسانی متخصص به شهرکرد رفته و یکسال در این شهر خدمت کردم.
سال ۱۳۶۸ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران شدم. دوره فلوشیپ ویتره و رتین را در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) و سه دوره کوتاه مدت ویتره و رتین و الکتروفیزیولوژی چشم را در آلمان و امریکا گذراندم.  
همسرم استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران است و دو فرزند دختر نیز دارم که هردو مشغول تحصیل هستند.  
مسئولیت‌های اجرائی هم داشته اید؟  
بنده سه دوره  طی سال‌های ۶۷ تا ۸۴ و یک دوره هم از سال ۹۴ تا ۹۸ مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده ام. علاوه برآن مدت ۷ سال در هیئت ممتحنه بورد چشم پزشکی عضویت داشتم  و همچنین به عنوان عضو کمیته برنامه ریزی، در تدوین برنامه‌های آموزش چشم پزشکی شرکت داشتم.
از فعالیت‌های علمی و آموزشی تان بفرمایید؟
یکی از افتخارات من این است که به عنوان معلم در تربیت تعداد زیادی رزیدنت و فلوشیپ چشم پزشکی  که برخی از آنان از چهره‌های شاخص چشم پزشکی هستند، نقش داشته ام. در تالیف کتاب چشم پزشکی عمومی که درسنامه دانشجویان چشم پزشکی  است با دکتر جوادی همکاری کرده ام. به اتفاق عده‌ایاز همکاران مجله بینا را منتشر کردیم، عضو هیئت تحریریه مجله انجمن چشم پزشکی هستم و بیش از ۱۰۰ سخنرانی علمی چشم پزشکی داشته ام.
الان مشغول چه کاری هستید؟
  در حال حاضر بازنشسته شده ام. وقتم را صرف مطالعه و رسیدگی به کارهای شخصی می‌کنم. البته در برنامه‌های بازآموزی گروه چشم پزشکی دانشگاه هم شرکت می‌کنم و تجربیاتی که طی سی سال  به ویژه در زمینه بیماری‌های ویتره و رتین بدست آورده‌امرا با سایر همکاران به اشتراک می‌گذارم.  
درباره جشنواره شمس چه نظری دارید؟
جشنواره شمس تنها جشنواره چشم پزشکی کشور است. البته جشنواره‌هاییمانند رازی هم برگزار می‌شوند ولی کل رشته‌ها را در برمی گیرندو اینکه چشم پزشکان جشنواره‌ایمختص خودشان داشته باشند نقطه قوتی است که قطعا تاثیر بسزائی نه تنها در جامعه چشم پزشکی بلکه در کل جامعه پزشکی خواهد گذاشت.  
یکی از تاثیرات برگزاری جشنواره ارائه الگو برای جوانان است. وقتی جوان افراد موفق در حیطه‌های آموزشی، پژوهشی و غیره را می‌بیند الگو برداری می‌کند و این الگو برداری به عنوان بهترین راهنما برای آینده است.  
چه توصیه‌ایبه ویژه برای جوانان دارید؟
اولین توصیه‌ایکه همیشه و در طول دوران کار حرفه‌ایام، به همکاران جوان داشته‌اماین است که باید پزشکی را به عنوان یک خدمت صادقانه به بیماران و کمک به همنوعان در نظر بگیریم و  همه سعی و کوششمان باید بر این باشد که ضمن رعایت اصول اخلاق پزشکی و با حس نوعدوستی و کمک به بیماران کار کنیم.  
به عنوان کسی که مدت ۳۱ سال در امر آموزش و تربیت چشم پزشکان کارکرده است، آن چیزی که برای انسان در طول زندگی به عنوان ارزش و سرمایه مطرح می‌شود، نه مادیات است، نه مقام  بلکه عمل به وظایف انسانی بدون منت و ذره‌ایچشم داشت است. مهمترین مسئله این است که انسان هرکاری که انجام می‌دهد به نحو صحیح انجام دهد، همیشه احساس راحتی وجدان کند و مدیون نباشد.
  من تا روزی که بازنشسته شدم به اتاق عمل می‌رفتم و سعی کرده‌امبه عنوان چشم پزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه، هیچگاه مدیون دانشجویان، رزیدنت‌ها و فلو‌ها و در مرحله بعد مدیون بیماران نباشم و به عنوان معلم افتخار می‌کنم که تعداد زیادی از افرادی که در مرکز ما تربیت شده اند، جزء چشم پزشکان مطرح در سطح ایران و جهان هستند.  
نکته دیگری اگر باقی مانده بفرمایید؟
در زمان برگزاری جشنواره، یاد مرحوم استاد دکتر ضیاء الدین یزدیان افتادم. خداوند اورا رحمت کند. ما در زمینه تدوین برنامه آموزش چشم پزشکی جلسات متعددی را در خدمت ایشان بودیم و نام نیکشان به عنوان پیشکسوت چشم پزشکی همیشه در خاطره‌ها می‌ماند.  
خبرنگار: حمیده امیدوار
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *