پایان نامه های محصول محور: گام بلند دانشگاه در حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم
دکتر حسین قنبری، مسئول دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار مدیریت توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه، هدف اصلی از تدوین و چگونگی اجرای پایلوت دستورالعمل پایان نامه های محصول محور تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی مدیریت توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه، در پی اجرای آزمایشی دستورالعمل ارزش گذاری دستاوردهای حاصل از پایان نامه های محصول محور در دانشکده فناوری های نوین پزشکی و داروسازی، این دستورالعمل در دومین نشست دوره پنجم شورای دانشگاه بازنگری و اصلاح شد.
دانشگاه علوم پزشکی تهران برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ با هدف تسهیل و ترغیب تحقیقات کاربردی، نسبت به تدوین و اجرای آزمایشی دستورالعمل ارزش گذاری دستاوردهای حاصل از پایان نامه های محصول محور اقدام کرد. اکنون پس از اجرای آزمایشی و بازنگری و اصلاح آن، زمینه اجرای آن در همه دانشکده های دانشگاه فراهم شده است.
مسئول دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار مدیریت توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه، چگونگی تدوین و اجرای پایلوت دستورالعمل پایان نامه های محصول محور تشریح نموده و هدف اصلی از تدوین این دستورالعمل را جهت دهی به تحقیقات دانشگاه به ویژه پایان نامه های دانشجویان به سمت پژوهش های کاربردی و محصول محور که منتهی به خلق ارزش و توسعه اقتصاد دانش بنیان حوزه سلامت می شود، عنوان کرد.
وی با اشاره به اجرای پایلوت این دستورالعمل در دو دانشکده، گزارش دانشکده های مجری و تجربیات به دست آمده در این خصوص را زمینه ساز اصلاح و بازنگری این دستورالعمل دانست و گفت: در طول بیش از دو سال از اجرای این دستورالعمل، بازخوردهای ارزشمندی از دو دانشکده در خصوص نقاط قوت و ضعف این دستورالعمل به معاونت آموزشی دانشگاه ارسال شد. سپس معاون محترم آموزشی دانشگاه مورد را برای بررسی کارشناسی به دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی دانشگاه ارجاع داد و دبیرخانه مسئول شد که با تشکیل یک کارگروه تخصصی ضمن بررسی گزارش دانشکده ها و تحلیل نتایج به دست آمده، پیشنهادات اصلاحی خود را در مورد بازنگری دستورالعمل ارائه کند. همچنین با توجه به این که دانشکده های دیگر نیز درخواست اجرای دستورالعمل پایان نامه های محصول محور را داشتند، می بایست اقتضائات و الزامات این امر نیز لحاظ می شد.
دکتر قنبری مهم ترین موارد بازنگری شده دستورالعمل پایان نامه های محصول محور را، تسهیل فرآیندهای طرح، تصویب و اجرای این گونه پایان نامه و همچنین تعدیل شرایط ارزش گذاری محصولات و خروجی های مورد انتظار عنوان کرد و ضمن تاکید بر اهمیت سوق دادن تحقیقات دانشجویی به سمت پژوهش های کاربردی کردن و مسئله محور، اجرای این پایان نامه ها را زمینه ساز توسعه فناوری و تولید محصولات مورد نیاز حوزه سلامت دانست.
وی یکی از چالش های اصلی اجرای پایان نامه های محصول محور را نبود انگیزه و مشوق های کافی برای اساتید و دانشجویان فعال در این زمینه دانست و تاکید کرد: باید مکانیسم های انگیزشی و تشویقی لازم در فرآیندهای آموزشی دانشگاه جهت حمایت از تحقیقات کاربردی دیده شود تا محققین علاقمند بتوانند با آرامش خاطر بیشتر و انگیزه مضاعف برای رفع نیازهای واقعی حوزه سلامت تلاش کنند. همچنین حمایت و پشتیبانی مناسب و تامین منابع لازم برای انجام این دسته از پایان نامه ها می تواند نقش موثری در رفع نیازهای واقعی حوزه سلامت ایفا کند.
دکتر قنبری همچنین بر اهمیت توسعه زیرساخت های آموزشی دانشگاه برای ارائه مناسب آموزش های عملی - مهارتی لازم به دانشجویان و محققین دانشگاه تاکید نمود و طراحی و اجرای برنامه های آموزشی تربیت فناور را در تسهیل انجام پژوهش های کاربردی و محصول محور ضروری دانست.
مسئول دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی دانشگاه با اشاره بر لزوم هماهنگی بین معاونت آموزشی و تحقیقات و فناوری دانشگاه در اجرای بهتر پایان نامه های محصول محور، از حمایت های ویژه ریاست دانشگاه، معاونت آموزشی و اعضای هیات رئیسه دانشگاه در این خصوص قدردانی نمود. وی با اشاره به شرایط ویژه ی حاکم بر کشور، انجام پژوهش های کاربردی و محصول محور را بیش از پیش ضروری دانست.
وی درپایان به برنامه ریزی های کلان صورت گرفته در معاونت آموزشی و دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی دانشگاه اشاره کرد و اجرای پایان نامه های محصول محور را گام مهمی در جهت حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم خواند و ابراز امیدواری کرد که با فراگیرشدن تحقیقات کاربردی و مسئله محور، دانشگاه علوم پزشکی تهران نقش سازنده خود را در ارتقای بهداشت و سلامت جامعه بیش از پیش ایفا می کند.
توضیح اینکه نسخه بازنگری شده دستورالعمل ارزش گذاری دستاوردهای حاصل از پایان نامه ها در نشست مورخ 97.11.28 شورای دانشگاه، تصویب و برای اجرا به همه دانشکده های دانشگاه ابلاغ شد.
ارسال به دوستان