• تاریخ انتشار : 1402/10/19 - 09:06
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 83
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

کارگاه آموزشی «تیم‌سازی و شبکه‌سازی در نظام سلامت» ویژه مدیران میانی در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

گروه آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران کارگاه آموزشی حضوری «تیم‌سازی و شبکه‌سازی در نظام سلامت» ویژه مدیران میانی را با تدریس دکتر علی‌محمد مصدق راد باهدف ارتقای توانمندی شغلی مدیران میانی دانشگاه برگزار کرد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع، کارگاه آموزشی «تیم‌سازی و شبکه‌سازی در نظام سلامت» بر اساس نتایج ارزیابی شایستگی مدیران، برنامه‌ریزی و اجرا شد. 
در این کارگاه عناوین تعریف مفهوم تیم کاری و کار تیمی، تفاوت تیم کاری با گروه کاری، اهمیت تیم کاری در سازمان‌های بهداشتی و درمانی، مراحل تشکیل تیم کاری، ویژگی‌های یک تیم کاری مؤثر، موانع کار تیمی موفق و اصول کار تیمی در سازمان‌های بهداشتی و درمانی مطرح شد.
کارگاه به‌صورت کاربردی و با مثال‌ها و مصادیق متعدد با مشارکت مدیران باهدف تقویت دانش، مهارت و نگرش مدیران در زمینه تیم کاری و کار تیمی در بخش سلامت اجرا و تفاوت گروه کاری با تیم کاری با مثال شرح داده و تیم سلامت و وظایف آن تشریح همچنین مزایا تشکیل تیم‌های کاری در بخش سلامت و مراحل تکامل تیم‌های کاری توضیح و ویژگی‌های یک تیم کاری موفق بحث و موانع کار تیمی توضیح داده شد و در نهایت، اصول مهم برای تقویت کار تیمی در سازمان‌های بهداشتی و درمانی بیان شد.
دکتر علی‌محمد مصدق راد؛ پنج نکته کلیدی تیم‌سازی و کار تیمی در سازمان‌های بهداشتی و درمانی را گروه مجموعه‌ای از دو یا چند نفر است که برای دستیابی به اهداف خاص تشکیل شده است. در مقابل، تیم کاری متشکل از افرادی با مهارت‌ها و تجربیات مکمل یکدیگر است که برای رسیدن به هدف مشترک با یکدیگر کار می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، تیم سلامت افرادی با تخصص‌های مختلف بهداشتی و درمانی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیمار با همکار می‌کنند، تیم کاری موجب بهبود ارتباطات و برآورده‌سازی نیازهای اجتماعی کارکنان، بهبود کیفیت زندگی کاری، انگیزه و افزایش رضایت شغلی کارکنان، توسعه فرهنگ‌سازمانی مشارکتی، بهبود یادگیری فردی و جمعی، رشد مهارت‌ها و اعتماد کارکنان به یکدیگر، تقویت خلاقیت و نوآوری در سازمان، بهبود کیفیت تصمیمات سازمانی و هم‏افزایی و افزایش بهره‏وری می‌شود، مراحل تشکیل تیم اثربخش عبارت‌اند از شکل‌گیری Forming ، درگیری Storming ، انسجام Norming، تکامل Performing و  انحلال Adjourning. در مرحله اول، افراد تیم سعی می‌کنند با دیگر اعضای تیم و ارزش‌ها و هنجارهای تیم آشنا شوند. آنها تلاش می‌کنند تا پاسخ‌هایی برای سؤالات خود در مورد نقش آن‌ها در گروه، مزایای تیم برای اعضاء و چگونگی تأمین نیازهای آن‌ها در گروه به دست آورند. در مرحله درگیری، افراد موجودیت تیم را پذیرفته، ولی نسبت به کنترل تیم بر خود مقاومت می‌کنند. اتفاق‌نظر در مورد این‌که چه کسی باید بر تیم کنترل داشته باشد، وجود ندارد. در مرحله انسجام ارتباط بین اعضای تیم تحکیم می‌یابد، اعتماد بین آنها توسعه می‌یابد و ساختار تیم منسجم می‌شود. در مرحله تکامل، اثربخشی تیم کامل خواهد شد و اعضای تیم هدفمند برای دستیابی به اهداف تعیین شده تلاش می‌کنند. در نهایت، در مرحله انحلال، اعضای تیم پس از دستیابی به اهداف خود از هم جدا می‌شوند و تیم موجودیت خود را از دست خواهد داد، ویژگی‌های یک تیم کاری موفق عبارت‌اند از داشتن هدف مشخص و تعهد و تلاش اعضاء برای دستیابی به هدف، مدیریت و رهبری قوی، انگیزش و حمایت، داشتن برنامه برای رسیدن به اهداف، اعضای تیم شایسته و با مهارت‌های متنوع، نقش و مسئولیت‌های عادلانه افراد، آموزش اعضاء و اعتماد متقابل اعضاء و ارتباطات خوب و اصول تقویت کار تیمی در سازمان‌های بهداشتی و درمانی عبارت‌اند از شایستگی، آمادگی، هدفمندی، ارتباط متقابل، اعتماد و تلاش عنوان کرد. 
توضیح اینکه جلسات بعدی این سلسله کارگاه‌ها بر اساس نتایج ارزیابی شایستگی ادامه دارد.
  • گروه خبری : معاونت توسعه مديريت و برنامه ريزي منابع
  • کد خبر : 256301
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

تصاویر

تنظیمات قالب