خورشید وسکویی: طرح ناب با هدف گسترش عملی رفتار حرفه ای برگزار می شود
دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف گسترش عملی رفتار حرفه ای و بهبود ارتباط کادر پرستاری با بیمار، طرح ناب ( نشان اخلاق برتر ) را به اجرا گذاشته است در این خصوص با خورشید وسکویی مدیر گروه پرستاری دانشگاه گفتگو کردیم.
در ارتباط با طرح ناب توضیحاتی ارائه نمایید؟
دانشگاه علوم پزشکی تهران در راستا ی برنامه ارتقای تعهد حرفه ای، طی اقدامی علمی و نوآورانه، با هدف گسترش عملی رفتار حرفه ای و بهبود ارتباط کادر پرستاری با بیمار، طرح ناب ( نشان اخلاق برتر ) را از سال 1394 در کلیه بیمارستانهای دولتی تحت پوشش دانشگاه به اجرا گذاشته است.
طرح ناب از چه زمانی آغاز شده است؟
برنامه عملیاتی طرح ناب ( نشان اخلاق برتر) که شامل آشناسازی مدیران اجرایی و کادرپرستاری بیمارستانها، ارزیابی 360 درجه کادر پرستاری در طی حدودا یک سال ، راستی آزمایی ، آنالیز اطلاعات ، استخراج نتایج و برگزاری جشنواره می باشد، از سال 1394 در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه شروع شده است و تاکنون دو جشنواره برگزار شده و از برگزیدگان طرح مذکور تقدیر صورت گرفته است و این برنامه برای سال سوم نیز در دست اجرا می باشد.
چه معیارهایی جهت ناب شدن افراد در این طرح، مشخص شد؟
معیارها ارزیابی افراد ناب اصولاً به رفتار حرفهای کادر پرستاری با بیماران/ همراهان و همکاران اشاره دارد که در محورهای، برخورد بارویی گشاده و لبخند، رعایت حریم خصوصی مددجو ، معرفی خود به مددجو، استفاده از الفاظ مناسب هنگام اشاره به مددجو در گزارشها شفاهی یا تحویل مددجو به همکار و حفظ احترام همکاران در همه ردهها است.
روش اجرای این طرح چگونه است؟
نحوه ارزیابی بهصورت 360 درجه است و در این طرح کادر پرستاری با خودارزیابی، ارزیابی از طریق اربابرجوع(بیمار/ همراه)، همکاران زیرمجموعه، همتایان و سرپرستان با حجم نمونه استاندارد، طی یک سال مورد ارزیابی قرارمی گیرند.
جهت یکسانسازی اجرای فرآیند در کلیه بیمارستانها نمایندگانی از هر بیمارستان بهعنوان رابط طرح ناب که از همکاران سوپروایزر میباشند، انتخابشدهاند . جهت رابطین طرح ناب آموزش توجیهی برگزار شد. گزارشهای ماهیانه سیر پیشرفت طرح ناب، توسط رابطین ناب هر بیمارستان ارسال میگردد و بازدیدهای نظارتی جهت بررسی نحوه اجرای طرح و تکمیل چکلیستها توسط مجری طرح انجام گردید.
درنهایت ، راستی آزمایی از سوی مجری طرح در مدیریت امور پرستاری، جهت ارزیابی افراد دارای نمره کامل انجام گردید و افرادی که صد درصد امتیاز را از راستی آزمایی دریافت نمودند، بهعنوان افراد ناب انتخاب میشوند.
قابلذکر است که افراد ناب در هرسال میتوانند ناب شوند و هر فرد ناب در سال دیگر مجد ادا ارزیابی میشود.
تعداد افراد شرکتکننده در طرح و افراد ناب چگونه بوده است؟
در سال نخست اجرای برنامه از 4200 نفر کادر پرستاری شرکتکننده در ارزیابی 130 نفر حداکثر امتیاز را کسب کرده بودند که پس از راستی آزمایی 66 نفر برگزیده شدند. در سال دوم از 5866 نفر شرکتکننده در ارزیابی(کادر پرستاری مرکز قلب تهران در سال دوم به طرح اضافه شدند) 260 نفر حداکثر امتیاز را کسب کرده بودند که پس از راستی آزمایی، 145 نفر برگزیده شدند.
درصد افراد منتخب از بین شرکتکنندگان در جشنواره اول 75/1درصد و در جشنواره دوم 04/3درصد است.
در جشنواره ردههای شغلی که بهعنوان ناب برگزیده شدند شامل سوپروایزر- پرستار- بهیار- بیمار یار/کمک بهیار بود اما در جشنواره دوم از تمام ردههای شغلی سوپروایزر- سرپرستار- پرستار- ماما- اتاق عمل- هوشبری و بیمار یار/ کمک بهیار افراد برگزیدهشده بودند.
جهت رفع مشکلات رفتار حرفهای در کادر پرستاری مجری طرح امتیاز زیر 75 درصد را بهعنوان نقطه مداخله تعیین نموده بود که در سال اول برگزاری جشنواره تعداد افراد حائز شرایط 170نفر معادل 05/4 درصد از شرکتکنندگان در طرح بود و در سال دوم برگزاری جشنواره این تعداد به 46 نفر معادل 8/0 درصد است که بیانگر اثربخش بودن مداخلات اصلاحی و ماهیت خود طرح که برانگیزاننده می باشد، بود.
بهمنظور تقدیر از منتخبین و ایجاد انگیزه در سایر همکاران علاوه بر برگزاری جشنواره و اهدای لوح تقدیر و نشان ناب، جهت کلیه افراد منتخب، افزایش ضریب کیفی و عملکردی 1/1 در بخشهای عمومی به مدت یک سال تعیین و اجرا شد.
ارسال به دوستان