گفتوگو با مجریان اصلی فرآیندهای برگزیده دهمین جشنواره شهید مطهری
دکتر صفار بر ضرورت آموزش طب آزمایشگاهی بالینی به دانشجویان پزشکی تاکید کرد
دکتر هیوا صفار عضو هیئت علمی دانشگاه، بازنگری آموزش پاتولوژی را گامی مهم درفرآیند درخواست و تفسیر تستهای آزمایشگاهی دانست که درنهایت میتواند منجربه کاهش هزینه تستهای آزمایشگاهی شود.
(+دریافت فیلم)
در دهمین جشنواره شهید مطهری که 13 اردیبهشت 96 در تالار ابنسینا برگزار شد، «تدوین و اجرای آموزش طب آزمایشگاه بالینی در واحد پاتولوژی عملی به دانشجویان پزشکی دوره مطب» به عنوان فرآیند برتر معرفی شد.
دکتر صفار در توضیح این فرآیند گفت: در سال 2008 مرکز کنترل بیماریها در ایالاتمتحده (CDC) گزارشی را منتشر کرد مبنی بر اینکه هزینه تستهای آزمایشگاهی میزان قابلتوجهی از هزینههای سیستم درمانی را به خود اختصاص میدهد. درواقع به نظر میرسید آموزش مدونی درزمینه طب آزمایشگاهی در دانشکدههای پزشکی وجود نداشته است.
وی افزود: پس از انتشار این گزارش، دانشکدههای کشورهای مختلف از جمله همان کشور، دورههای آموزشی کوتاهمدتی را در زمینه آموزش طب آزمایشگاه بالینی برای دانشجویان پزشکی عمومی طراحی کردند. در این راستا گروه پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز اصلاحاتی را در این زمینه ایجاد کرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه یاداور شد: آموزش پاتولوژی در دنیا تا آن زمان بیشتر متمرکز بر پاتولوژی سیستمیک بوده که عمدتاً به بررسی پاتوفیزیولوژی بیماریهای ارگانهای مختلف بدن میپردازد و کمتر به حیطه "پاتولوژی بالینی" که موردنیاز پزشک عمومی است توجه داشته است.
دکتر صفار تصریح کرد: برای ایجاد بازنگری در دوره عملی پاتولوژی دانشگاه، مقالات منتشر شده از تجربه برگزاری دوره های آموزشی کشورهای دیگر مورد بررسی قرار گرفت و پانلی از اعضای هیات علمی صاحبنظر در این زمینه تشکیل شد.
وی با اشاره به چگونگی ایجاد این بازنگری گفت: امکان حذف دروس تئوری به دلیل شرکت دانشجویان در امتحانات جامع وجود نداشت از سوی دیگر، زمان برگزاری دوره در مقالات مختلف متفاوت بود ولی بیشتر بر دوره سیمولوژی تمرکز شده بود. از این رو ماهم دوره آموزش مبانی طب بالینی (مطب) یعنی پیش از ورود دانشجویان به بیمارستانها، دوره کارآموزی را به منظور گنجاندن مباحث کلینیکال پاتولوژی در نظر گرفتیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه به مقایسه کلاس های عملی پیش و پس از بازنگری پرداخت و گفت: پیش از بازنگری، در کلاس های عملی ابتدا توضیح کوتاهی درباره لامی که قرار بود دانشجویان ببینند ارایه می شد و بعد دانشجویان به مشاهده می پرداختند ولی پس از بازنگری پاتولوژی تشریحی و بالینی با هم ادغام و کلاس ها به صورت بحث موردی (case Discussion) برگزار شد.
دکتر صفار در بخش دیگری از سخنان خود به ارزیابی جشنواره شهید مطهری پرداخت و گفت: در شرح وظایف هیات علمی آموزش و پژوهش گاهی پرنگ و کمرنگ میشود و جشنوارههایی که به نوآوریهای آموزشی اختصاص دارند، اعضای هیات علمی را ترغیب میکنند که ایدههای خلاقانه آموزشی خود را به اجرا درآورند.
وی افزود: جشنواره شهید مطهری بهنوعی اهمیت حوزه آموزش را در شرح وظایف اعضای هیات علمی نشان میدهد و کمک میکند دستاندرکاران حوزه آموزش با اقداماتی که در سطح دانشکدهها و دانشگاه صورت میگیرد آشنا شوند و ایده پردازی بیشتری در این زمینه داشته باشند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس و فیلم: مهدی کیهان
فرآیندهای برگزیده در دهمین جشنواره مطهری( مجریان اصلی و همکاران)
ارسال به دوستان