• تاریخ: 1398/11/25 - 09:02
  • بازدید : 2147
  • زمان : 3 دقیقه

تشریح وضعیت دانشگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی

دکتر نکوفر: بی‌آنکه رویکرد دانشگاه شاخص درمانی باشد، رتبه جهانی دانشگاه ارتقا یافته است

مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی دانشگاه، ضمن تشریح وضعیت دانشگاه در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی و مزایا و معایبی که هریک از نظام‌های رتبه‌بندی دارند تأکید کرد دانشگاه به دنبال ارتقا جایگاه خود در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی نیست بلکه نتیجه تلاش آن برای رسیدن به اهدافی والاتر، باعث بهبود جایگاهش می‌شود.

دکتر نکوفر بابیان اینکه، طبیعی است که ما از ارتقا رتبه دانشگاه خوشحال می‌شویم  ولی شاخص درمانی نمی‌کنیم گفت: دانشگاه به دنبال این نیست که در رتبه‌بندی‌ها ارتقا پیدا کند ولی نتیجه کاری که انجام می‌شود جایگاه دانشگاه را بهبود می‌بخشد.
وی افزود: یکی از دام‌هایی که رتبه‌بندی‌ها دارند اینکه باعث می‌شوند هر دانشگاه و سیستمی، در یک حیطه رشد کند و به‌نوعی مانع رشد همه‌جانبه مراکز علمی می‌شوند. به‌عنوان‌مثال خدمات درمانی در نظام‌های رتبه‌بندی، مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد؛  درحالی‌که یکی از افتخارات این دانشگاه ارائه خدمات درمانی و تعداد تخت‌های بیمارستانی است درنتیجه برای ما مهم نیست که در این زمینه دیده بشویم یا نه.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه، تصریح کرد: توجه رتبه‌بندی‌های جهانی به دانشگاه‌های جامعی است که همه رشته‌ها را دربر می‌گیرند نه دانشگاه‌های علوم پزشکی لذا در بسیاری از شاخص‌ها مانند علوم مهندسی وضعیت دانشگاه خوب نیست ولی در رتبه‌بندی‌هایی که موضوعی دانشگاه‌ها را موردبررسی قرار می‌دهند در رشته‌های علوم پزشکی وضعیت خوبی داریم.
دکتر نکوفر با اشاره به رشد منحنی‌های دانشگاه گفت: دانشگاه بدون آنکه شاخص‌ها را هدف‌گذاری کند در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته و  باوجود کاهش بودجه‌های آموزشی و پژوهشی پیشرفت قابل‌توجهی یافته، که این سبب بهبود وضعیت دانشگاه در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی شده است.
وی یادآور شد، طبیعی است همه شاخص‌ها یکسان تغییر کرده‌اند، در بعضی دچار افت شدیم ولی در شاخص‌های عمومی رشد کردیم، بی‌آنکه از هیچ ترفند غیراخلاقی برای تغییر جایگاه دانشگاه استفاده کرده باشیم. باید در نظر داشته باشیم که ما دانشگاه تخصصی هستیم و در تعداد زیادی از رتبه‌بندی‌ها شاخص‌هایی را از دست می‌دهیم؛ درنتیجه نباید فیل و ماهی را در شنا کردن باهم مقایسه کنیم.
دکتر نکوفر افزود: ازآنجاکه هرآنچه رتبه‌بندی‌ها انجام می‌دهند الزاماً درست نیست، توصیه رییس وقت دانشگاه این بود که به‌جای پیروی از رتبه‌بندی‌ها، دانشگاه مسیر رشد خود را در کیفیت مقالات، حضور پررنگ در مجامع بین‌المللی و ارتقا شاخص‌های بین‌المللی سازی و... ادامه دهد.
  مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه، بابیان اینکه اهمیت رتبه‌بندی‌های مختلف در دنیا متفاوت است افزود: رتبه‌بندی تایمز دارای اهمیت و اعتبار بسیاری است که دانشگاه در آن در رتبه 800-601 قرار دارد.
دکتر نکوفر با اشاره به جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی موضوعی QS گفت: در آخرین گزارشی که از سوی این نظام رتبه‌بندی اعلام‌شده در حوزه پزشکی در رتبه 251 تا300 قرار داریم.
وی موسسه رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها (CWUR) را دارای اعتبار کمتری دانست و با اشاره به‌جایگاه دانشگاه در آن گفت: این موسسه خصوصی در سال 2012 در جده تشکیل‌شده و  ابتدا 100 دانشگاه برتر و چندی بعد، هزار دانشگاه برتر را معرفی کرد که دانشگاه ما سال گذشته در رتبه 820 قرار گرفت و امسال با 39 واحد ارتقا به رتبه 781 رسیده است.
دکتر نکوفر با تقسیم‌بندی نظام‌های رتبه‌بندی به دو روش، خوداظهاری دانشگاه‌ها و دیگری ارزیابی خود مؤسسات رتبه‌بندی از دانشگاه‌ها، گفت: ویژگی نظام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها این است که برمبنای خوداظهاری نیست و خودش دانشگاه‌ها را رصد می‌کند.
خبرنگار: سمیرا کرمی

  • کد خبر : 71870
کلمات کلیدی
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی