• تاریخ: 1398/11/25 - 11:20
  • بازدید : 551
  • زمان : 3 دقیقه

گزارش اقدامات اصلاحی واحد پذیرش در کمیته مدیریت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات بیمارستان فارابی

جلسه کمیته مدیریت اطلاعات سلامت و فن آوری اطلاعات بیمارستان فارابی با هدف ارائه گزارش اقدامات اصلاحی واحد پذیرش و مدارک پزشکی این بیمارستان تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، جلسه کمیته مدیریت اطلاعات سلامت و فن آوری اطلاعات این مرکز روز چهارشنبه12 دیماه1397 با حضور سعید مرادی، مدیر بیمارستان برگزار شد.
ابتدای جلسه مصوبات قبلی پیگیری شد و درمورد دلایل عدم اجرای برخی مصوبات توضیح داده شد.
سپس رضا شیخی، مسئول واحد پذیرش گزارشی از نتایج اقدامات اصلاحی این واحد برای افزایش رضایتمندی مراجعین ارائه کرد .وی ابتدا به مشکلات درمانگاه عمومی پرداخت و گفت: ظرفیت محدود، ثابت و بدون امکان تغییر، عدم پذیرش  new case در درمانگاه رتین  که موجب  افزایش تقاضای نوبت در درمانگاه عمومی می شد و 60% این بیماران به درمانگاه رتین ارجاع می شدند دو مشکل عمده این درمانگاه بودند.
مسئول واحد پذیرش بیمارستان فارابی گفت: اقدامات اصلاحی پیشنهادی شامل افزایش ظرفیت درمانگاه های عمومی ، پذیرش  new case در درمانگاه رتین و ایجاد درمانگاه اسکرین در شیفت صبح بود. ایجاد روزانه 15 نوبت جدید در درمانگاه رتین موجب شد تا زمان انتظار بیماران متقاضی درمانگاه رتین به علت ارجاع مستقیم بیمار کاهش یافته و 30% از  نوبتهای درمانگاه عمومی نیز آزاد شود.
 شیخی سپس به مشکلات مربوط به اسکرین بیماران کاتاراکت در درمانگاه قرنیه اشاره کرد و گفت: با ایجاد درمانگاه کاتاراکت در بخش قرنیه بیماران از ابتدا توسط اپتومتریست و پزشک معاینه و برگ درمان برایشان تکمیل می شود و در صورت نداشتن کاتاراکت برای ادامه معاینات و درمان به درمانگاه های دیگر ارجاع می شوند. با اینکار غربالگری کاتارکت بیماران با دقت بیشتری انجام و زمان انتظار این بیماران برای دریافت خدمت کاهش یافت.
وی سومین اقدام اصلاحی این واحد را تغییر سیستم نوبت دهی عنوان کرد و گفت: نرم افزار نوبت دهی قبلی مشکلات زیادی داشت و شرکت پشتیبان نیز همکاری لازم را نمی کرد. فضای فیزیکی نامناسب نوبت دهی و فرآیند نامناسب آن نیز مزید علت شده و به طولانی شدن صف انتظار برای دریافت نوبت می انجامید. با مساعدت مسئولین بیمارستان فضای فیزیکی مناسبی برای نوبت دهی ساخته شد. نرم افزار نوبت دهی جدید با قابلیت های بیشتر وامکان پشتیبانی آنلاین 24 ساعته خریداری شد.  امکان انصراف و حذف نوبت اخذ شده، امکان رزرو نوبت فقط با کد ملی بیمار، امکان تغییر و جابجایی نوبت اخذ شده، امکان گزارش گیری جهت تصمیمات مدیران، امکان شارژ پنل پیامک، امکان چاپ نوبت برای مراجعین با کد رهگیری،شماره همراه و کد ملی و تعدیل صف های نوبت دهی با استفاده از استندها برخی از مزایای این اقدام اصلاحی است. 
در ادامه لیلا فیضی نیا، مسئول واحد مدیریت اطلاعات سلامت چند فرم از فرم های موجود در پرونده بیمار که موردی تکمیل می شوند را معرفی کرد تا کمیته در مورد آن تصمیم گیری کند. به گفته فیضی نیا برخی فرم ها مانند فرم لوازم مصرفی به صورت روتین در تمام پرونده ها گذاشته می شود ولی فقط در برخی اعمال جراحی تکمیل می شود و به علت درج مشخصات در سربرگ دیگر قابل استفاده نیستند. 
وی همچنین تاکید کرد فرم های پرونده بالینی استاندارد و مشخص هستند و برای الحاق هر فرم دیگر باید موضوع در کمیته مدیریت اطلاعات سلامت مطرح و به تصویب برسد. 
پس از بحث و تبادل نظر تصمیم گرفته شد به منظور صرفه جوئی در مصرف کاغذ و کاهش هزینه ها، پرونده بیماران بستری به لحاظ فرم هائی که موردی تکمیل می شوند بررسی و در صورت امکان فقط در مواقع لزوم در پرونده بیماران قرار گیرد.
 همچنین فرم ارزیابی تخصصی و مراقبت تغذیه ای کودکان و نوجوانان بصورت موردی توسط کارشناس تغذیه تکمیل  شود. 
مرادی، مدیر بیمارستان ضمن قدردانی از زحمات همکاران واحد پذیرش پیشنهاد کرد، امکان رزرو نوبت های پیگیری نیز به سیستم جدید نوبت دهی اضافه شود. 
وی همچنین از توجه همکاران به کاهش هزینه ها و ارائه راهکارهای مناسب تشکر نمود. 
 خبر و عکس: امیدوار
  • کد خبر : 83679
معصومه  عزیزی
تهیه کننده:

معصومه عزیزی