نشست آشنایی دانشجویان دکترای تخصصی ورودی جدید دانشکده با هیئت رئیسه و مدیران گروه‌های آموزشی دانشکده توانبخشی برگزار شد

دکتر هادیان در نشست معارفه دانشجویان دکترای تخصصی این دانشکده گفت: دانشجویان دکترای تخصصی، همکاران دانشکده هستند و بایستی برای اعتلای خودشان و دانشکده همانند اعضای هیئت‌علمی به ارائه خدمات بالینی در کنار انجام امور پژوهشی و آموزشی بپردازند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده توان‌بخشی، این نشست روز سه‌شنبه 7 بهمن‌ 99 باهدف آشنایی دانشجویان دکترای تخصصی جدید با مقررات و آئین‌نامه آموزشی این دوره و قوانین داخلی دانشکده با حضور اعضای هیئت‌رئیسه و مدیران گروه‌ها به‌صورت مجازی و در محیط اسکای روم برگزار شد.
 در ابتدای نشست دکتر محمدرضا هادیان رئیس دانشکده ضمن تبریک به دانشجویان گفت: دانشجویان دکترای تخصصی، همکاران دانشکده هستند و بایستی برای اعتلای خودشان و دانشکده همانند اعضای هیئت‌علمی به ارائه خدمات بالینی در کنار انجام امور پژوهشی و آموزشی بپردازند. درواقع از ابتدا بدانند که آموزش در بالین است و در بالین موضوع پژوهش خودشان را بیابند. در این صورت است که پژوهش بر اساس نیازهای واقعی بیمارانشان طراحی‌شده و از آغاز یک پژوهش بالین و جامعه‌محور خواهند داشت. وی ضمن تأکید بر حضور تمام‌وقتی و مؤثر دانشجویان دکترای تخصصی به‌عنوان دستیاران دانشکده برای پیشبرد برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، بالینی و اجرائی تصریح کرد: پذیرفته‌شدگان دوره دکترای تخصصی در فرایند تحصیل در این دوره و پس از دانش‌آموختگی، مرجعیت علمی و بالینی در رشته‌های تخصصی خود را کسب می‌کنند و این توانمندی به دست نمی‌آید مگر در انجام صحیح تمامی وظایف محوله مشخص‌شده در آئین‌نامه.ایشان همچنین یادآور شد که  تمامی حقوق معنوی و مادی پایان‌نامه‌ها متعلق به دانشگاه و دانشکده است و دانشجویان باید به این نکته مهم کاملاً توجه نمایند و آن را در ارائه نتایج پایان‌نامه‌ها و نیز چاپ پوستر، مقاله، در سطح دانشگاهی، ملی و بین‌المللی رعایت کنند.وی افزود: در مورد هر نوع اختراع ناشی از پایان‌نامه نیز همین موارد صادق است.
در ادامه نشست دکتر غلامرضا علیائی معاون آموزشی دانشکده به ارائه گزیده‌ای از مفاد آئین‌نامه آموزشی مقطع دکتری تخصصی ازجمله شرایط استفاده از مرخصی تحصیلی، آزمون جامع، شروع مرحله پژوهشی، الزام حضور در جلسات پایان‌نامه سایر دانشجویان پیش از دفاع از پروپوزال و پایان‌نامه و همچنین لزوم انتشار حداقل یک مقاله مرتبط با موضوع پایان‌نامه به‌عنوان نویسنده اول با افلیشین(affiliation) دانشکده به‌عنوان یکی از شرایط اصلی دفاع از پایان‌نامه پرداخت. دکتر علیایی در پایان افزود : از حقوق دانشجویان است که با آیین‌نامه‌های مربوط به دوره‌شان کاملاً آگاه باشند و ازاین‌رو از معاونان دانشکده و به‌ویژه معاونان آموزشی و دانشجویی خواست که لینک‌های مرتبط به آیین‌نامه‌ها را در اختیار دانشجویان بگذارند تا دانشجویان کاملاً با وظایف و نیز حقوق خود آشنا شوند.
معاون آموزشی دانشکده بابیان اینکه بر اساس آئین‌نامه آموزشی وزارت متبوع، دانشجویان این مقطع بدون در نظر گرفتن نوع پذیرش(آزاد، شهریه پرداز، خودگردان) همانند اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت جغرافیایی دارای وظایف آموزشی، پژوهشی، بالینی و اجرایی هستند تصریح کرد: دریافت کمک‌هزینه تحصیلی و سایر مزایای دانشجویی منوط به صدور گواهی حضور تمام‌وقت و انجام وظایف محوله از طرف گروه آموزشی ذی‌ربط است.
دکتر علیائی در ادامه گفت: نمره ارزیابی مستمر دانشجویان بر اساس نحوه عملکرد آنان در فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و رفتار حرفه‌ای از شروع دوره آموزشی و بر اساس مستندات ثبت‌شده در لاگ بوک و همچنین شرکت در جلسات علمی گروه ازجمله ارائه مقالات و سمینارها لحاظ می‌شود و دانشجویان بایستی حداقل 75 درصد نمره ارزیابی مستمر برای معرفی و شرکت در آزمون جامع کسب کند.
معاون آموزشی دانشکده همچنین از دانشجویان خواست تا با مراجعه به سایت معاونت آموزشی دانشگاه آئین‌نامه دکتری تخصصی را به‌صورت کامل مطالعه کنند و همچنین در وبینارهای آموزشی داخلی و بین‌المللی دانشکده مشارکت فعال داشته باشند.
معاون آموزشی دانشکده در پایان سخنانش به معرفی کارشناسان این معاونت برای انجام و پیگیری مسائل مرتبط آموزشی دانشجویان پرداخت.
در ادامه، دکتر سید محسن میر معاون اداری مالی دانشکده نیز با اشاره به آخرین آیین‌نامه آموزشی دانشجویان دکتری تخصصی برای حضور تمام‌وقت آنان همانند اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت جغرافیایی گفت: بایستی 160 ساعت حضور مؤثر و کارآمد در محل‌های بالینی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی که گروه تعیین می‌نماید داشته باشند، ایشان در ادامه افزود: حقوق دستیاری پس از تائید مدیر گروه و معاون آموزشی دانشکده پرداخت می‌شود.
 در ادامه نشست دکتر آذر مهری معاون دانشجویی دانشکده ضمن تبریک موفقیت به دانشجویان از آنان خواست تا با مراجعه به سایت معاونت دانشجویی دانشگاه در خصوص شرایط اسکان دانشجویی، تغذیه، وام تحصیلی و سایر شرایط رفاهی و دانشجویی اطلاعات لازم را کسب کنند.
دکتر مهری همچنین ضمن معرفی کارشناسان این معاونت از برگزاری نشستی جداگانه با دانشجویان باهدف آشنایی آنان مسائل مرتبط دانشجویی و رفاهی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
دکتر احمدرضا خاتون‌آبادی معاون پژوهشی دانشکده ضمن تبریک ورود دانشجویان به دانشکده توان‌بخشی به‌عنوان یکی از نمونه‌های ارائه خدمات توان‌بخشی اظهار امیدواری کرد با حضور و فعالیت علمی و پژوهشی آنان بتوان بخشی از نیازهای توان‌بخشی مردم و خدمت به توان‌بخشی جامعه مرتفع شود.
وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت پژوهشی این دانشکده بابیان اینکه طی سه سال اخیر دانشکده توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه برتر پژوهشی را میان دانشکده سایر دانشکده‌های توان‌بخشی کشور را کسب کرده است. کسب این موفقیت را مرهون تلاش‌های علمی و پژوهشی اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دانست.
معاون پژوهشی دانشکده با اشاره به برگزاری کارگاه‌های با موضوع مرتبط با ارتقا کمی و کیفی فعالیت‌های حوزه پژوهشی ازجمله کارگاه‌های جستجوی در منابع اطلاعاتی، آمار پژوهشی و همچنین نگارش مقالات پژوهشی گفت: انتظار می‌رود دانشجویان در سال ابتدایی تحصیل در این کارگاه‌ها مشارکت داشته باشند.
دکتر خاتون‌آبادی همچنین از معاونان آموزشی و دانشجویی درخواست کرد با اتخاذ سازوکاری زمینه ارتباط بیشتر دانشجویان مقاطع مختلف با یکدیگر باهدف رشد پژوهشی فراهم شود.
در بخش از نشست دکتر آزاده شادمهر معاون بین‌الملل دانشکده تصریح کرد: دانشکده توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به آمار تعداد دانش‌آموختگان بین‌الملل این دانشکده و دانشجویان بین‌الملل در حال تحصیل و همچنین تعداد متقاضیان بین‌الملل تحصیل در این دانشکده در زمره دانشکده‌های فعال بین‌الملل دانشگاه است. وی همچنین با اشاره به نسبت بالای دانشجویان بین‌الملل این دانشکده نسبت به تعداد کل دانشجویان دانشکده گفت: این میزان بالاتر از میانگین و درصد پیش‌بینی‌شده برای جذب دانشجوی بین‌الملل در برنامه‌های معاونت بین‌الملل دانشگاه است.
دکتر شادمهر بابیان اینکه این دانشجویان درزمینهٔ آموزش و پژوهش بین‌المللی با همکاری اساتید بین‌الملل و همچنین برگزاری کارگاه‌های بین‌الملل به انجام فعالیت می‌پردازند، روند انجام این فعالیت‌ها رضایت‌بخش دانست و اظهار امیدواری کرد این روند رو به رشد در سال‌های آتی نیز ادامه یابد.
معاون بین‌الملل دانشکده در بخشی از سخنانش با اشاره به فعالیت کمیته دانشجوی فعالیت بین‌المللی که متشکل از دانشجویان بین‌الملل و دانشجویان ایرانی علاقه‌مند به فعالیت‌های بین‌الملل است از دانشجویان دکتری تخصصی علاقه‌مند برای حضور در این کمیته خواست برای عضویت این در کمیته به کارشناس این معاونت مراجعه کنند.
دکتر نسترن قطبی مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده نیز در خصوص آموزش‌های مجازی و سامانه نوید توضیحاتی به دانشجویان ارائه کرد.
دکتر حسین باقری مدیر گروه فیزیوتراپی گفت: در این گروه از توانمندی بالینی، علمی و آموزشی دانشجویان دکتری تخصصی به‌عنوان دستیاران دانشکده در کنار اعضای هیئت‌علمی در بالین، کارآموزی و همچنین آموزش دروس تئوری دانشجویان کارشناسی بهره‌گیری خواهد شد.
دکتر قاسم محمدخانی مدیر گروه شنوایی‌شناسی نیز بر مطالعه آئین‌نامه آموزشی و پژوهشی توسط دانشجویان دکترای تخصصی و همچنین اهتمام بر تسریع انتشار مقاله با افیلیشن (affiliation) دانشکده پیش از دفاع از پایان‌نامه تأکید کرد.
دکتر سیده مریم خدامی مدیر گروه گفتاردرمانی ضمن تأکید بر حفظ ارتباط و تعامل دانشجویان دکتری تخصصی با گروه و دکتر مهری مدیر تحصیلات تکمیلی این گروه گفت: از دانشجویان دکتری تخصصی به‌عنوان دستیار و همکار اعضای هیئت‌علمی گروه انتظار می‌رود در کنار اعضای هیئت‌علمی در امور بالینی، آموزشی و کارآموزی دانشجویان مقاطع پایین‌تر حضور مؤثر و کارآمد داشته باشند.
وی همچنین با توصیه دانشجویان دکتری تخصصی به تکمیل و اتمام پروژه‌های محول شده به آنان در هر همان نیم سال تحصیلی گفت: رعایت نکردن این موضوع موجب طولانی شدن سنوات تحصیلی و تأخیر در شروع مرحله پژوهشی و پایان‌نامه و کمبود وقت برای انجام و اتمام پایان‌نامه خواهد شد.
 در پایان به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد.

کلمات کلیدی
لیلا  روستا
تهیه کننده:

لیلا روستا

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب