در قاب رسانه

 

حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه به وقت ایران در شبکه آموزش

دکتر حسین قناعتی: علت موفقیت پزشکی در ایران درآمیختگی علم و عمل است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کرونا به همه بشریت نشان داد که اگر برنامه‌ریزی بر اساس عدالت نباشد به بن‌بست می‌خورد.

دکتر قناعتی

 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان مهمان در برنامه به وقت ایران در شبکه آموزش درباره چگونگی آموزش های پزشکی در دوران کرونا و پسا کرونا توضیح داد.

آموزش پزشکی در دوران کرونا ابتدا چگونه بود و اکنون چگونه است؟
شوکی که در دوران کرونا به دنیا وارد شد شوک بزرگی است، یک فیلسوف آلمانی که آینده‌نگر هم است می‌گوید که دنیا را باید به دو قسمت قبل و بعد از کرونا تقسیم کنیم و مسائل و مشکلات ناشی از کرونا و فرصت‌هایی که ایجاد کرد بسیار زیاد است برای مثال ما خیلی دوست داشتیم که آموزش مجازی و تکنولوژی آموزشی را در دانشگاه راه‌اندازی کنیم و بعد از کرونا ناچار وارد این گود شدیم و میان اقیانوس آموزش مجازی قرار گرفتیم و یک‌باره مواجه شدیم با بار زیادی از بیمارانی که در درجات مختلف حمایت می‌خواستند و هیچ‌کس در دنیا تجربه نداشت که با این بیماری چگونه برخورد کند، بیماری به درمان، پیشگیری و بهداشت نیاز داشت و باید استراتژی درزمینه مبارزه با کرونا تنظیم می‌شد که خوشبختانه به دلیل این‌که ما تجربه‌ی جنگ را داشتیم مخصوصاً پزشکانی که در جنگ آموزش‌دیده بودند توانستند به‌سرعت بر اوضاع مسلط شوند و ما تمام این تجربیات و وقایع را در کتابی منتشر و ثبت کردیم. آنچه در دوران کرونا در حوزه آموزش رخ داد این بود که آموزش به دانشجویان تا مقطع چهارم تحصیلی مختل شد ولی دانشجویانی که در مقطع انترنی بودند و وارد دوره بالینی شدند حضور داشتند و مردانه کمک کردند و ما هم از کمکشان استفاده کردیم، ما باید شروع می‌کردیم به سازمان‌دهی، پروتکل نوشتن و روش پیدا کردن و اگر بعضی از اشتباهات سیاستمداران کلان دولت قبلی نبود بحران کرونا بهتر مدیریت می‌شد همان‌طور که در این چهار ماه گذشته و از زمانی که بنده دانشگاه را تحویل گرفتم سازمان‌دهی و تزریق واکسن طی یک ماه اول اتفاق افتاد و ما شاهد بودیم که واکسیناسیون از 5 درصد دوز اول و 20 درصد دوز دوم به 100 در صد دوز اول و حدود 80 درصد دز دوم رسید.
 
در دوران کرونا و در آموزش پزشکی و فناوری چه تحولی را ایجاد کرد و آیا در ساختارها با اشکال یا کمبودی مواجه نشدید که در آینده این اشکالات و نقصان‌ها راه‌های بهتری را ایجاد کرده باشد؟
کرونا نه به ایران به همه‌ی بشریت نشان داد که اگر برنامه‌ریزی شما بر اساس عدالت نباشد به بن‌بست می‌خورد، برای مثال آمریکا ازلحاظ عدالت بسیار مشکل دارد و بیشترین کشته را در دوران کرونا در جهان داشت ولی  کشورهایی مثل اسکاندیناوی، سنگاپور کره جنوبی و ژاپن به خاطر اینکه عدالت در آنجا وجود داشت توانستند به‌خوبی بحران را مدیریت و مهار کنند زیرا این کشورها روی عدالت در سلامت بسیار برنامه‌ریزی کرده بودند، بنابراین این باعث شد در کرونا کسانی که راه را اشتباه رفتند ضربه خوردند و آن‌هایی که راه را درست رفته بودند نفع این کار را بردند و کمترین صدمه را در بحران دیدند.
 
آیا آموزش‌های مجازی کیفیت آموزش را دچار تغییر کرده و چگونه جبران‌پذیر است و اکنون شما برای برگزاری کلاس‌های حضوری به چه میزان ظرفیت دارید؟
آموزش مجازی یک فرصت است و تهدیدهایی هم دارد، مثلاً سیستم ارزشیابی در آموزش مجازی بسیار سخت است احتمال تقلب در آن بالا است و می‌تواند شاخص‌های ارزیابی را مخدوش کند، نکته‌ی دیگر این است که بعضی از آموزش‌ها مثل آناتومی، تشریح، آزمایشگاه یا لابراتواری نمی‌توانند مجازی باشند، ولی در دوران کرونا ما همچنان در دانشگاه ارتباط با صنعتمان خیلی قوی است و یک مرکز تحقیقات و پژوهشگاهی در ارتباط تجهیزات پزشکی داریم که رباط جراح گاما و کمرا و خیلی از دستگاه‌های پیشرفته و 120 قلم دارویی بسیار مدرن ساخته‌شده است که این اقدامات در همین دوره کرونا بوده است و در چهار ماه گذشته در سفری که به اندونزی داشتم دو تا از این دستگاه‌ها را فروختیم و تبادل داشتیم، در جراحی درست است که می‌توان با جراح رباتیک از دور جراحی کرد. خوشبختانه آموزش پزشکی ممزوج باهدفش است، در پزشکی چون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باهم درآمیخته هستند یعنی فرد هم آموزش می‌بیند سپس درمان می‌کند از همان‌جا هم به کارهای پژوهشی که مرتبط با نظام سلامت است انجام می‌دهد و همین انسجام و ممزوج بودن عمل و علم علت موفقیت پزشکی در ایران است.
 
 ما می‌دانیم که گذراندن واحدهای عملی و تئوری بر اساس جدول برنامه‌های رسمی در این آموزش‌ها است فرض کنیم که قرار باشد آموزش‌های بالینی در فهرست خودش انجام بشود این‌ها معلق است و تعداد دانشجویان بازمانده چه در پزشکی چه پیراپزشکی مشخص است که این کلینیک‌ها را پاس نکرده‌اند و نگذرانده‌اند این‌ها به چه صورت قابل جبران نیست؟
بهتر است این‌گونه بگوییم، دوره‌ها را باکیفیت لازم نگذرانده‌اند چون دانشجوها امتحان‌هایشان را می‌دهند و پاس می‌کنند، در دوره‌ی کرونا به خاطر این بحرانی که پیش‌آمده و تحمیل شد بعضی از فشارها دیگر بشریت ضعیف است این خلاء وجود دارد و باید با روش‌های جبرانی این را اصلاح کنیم و لازم است با معاون آموزشی دانشگاه برنامه‌های جبرانی برای کسایی که فارغ‌التحصیل شده‌اند برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم و کمبودهای آن‌ها را به‌عنوان بگذارند آموزش‌های مداوم پزشکی جبران کند
 
این برنامه برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان یک زحمت مضاعف است برای نظام آموزش پزشکی هم زحمت و هزینه‌ی بیشتری خواهد داشت آیا در این مورد با مشکل مواجه نخواهید شد؟
دنیا در حال تغییر است هیچ‌کس در سال 1990 فکر نمی‌کرد که اینترنت این‌همه تأثیر روی زندگی ما بگذارد اکنون متاورز می‌آید یا انقلاب پنجم که انقلاب رباتیک است شروع‌شده است و ما هم داریم خودمان را تطبیق می‌دهیم و تیم تحقیق و توسعه دانشگاه مرتب کار می‌کنند باید ما به‌صورت پویا آماده‌باشیم و تغییرات بدهیم هم‌اکنون طرح «شهر علم شهید سلیمانی» که حدود 18 هکتار آماده است که یک بیمارستان 260 تختخوابی در عرض یک سال و نیم در منطقه یافت‌آباد توسط خیر ساخت شد و بقیه زمین را هم به شهر علم تبدیل می‌کنیم و استار تاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را راه‌اندازی می‌کنیم، امروزه دنیا لازمش این است و اگر ما بخواهیم ادامه بدهیم این روش نوین پزشکی به گونه‌ی دیگری خواهد کرد شاید ده سال دیگر شما پای کامپیوتر معاینه و بررسی بشوید و نیازی به مراجعه پزشک نباشد. همیشه مهم‌ترین عامل و مانع رشد بشر تنگ‌نظری بوده یکی از اگر انسان گشاده‌رو باشد مشکلی پیش نمی آید چون دارد به‌سرعت تغییرات ایجاد می‌شود و کسانی موفق خواهند بود که حالت پویایی خودشان را داشته باشند و بتوانند خودشان را سریع‌تر تطبیق دهند. در دانشگاه ما برنامه‌های خوبی درزمینه‌ آموزش و پژوهش داریم ما تامزتاک را شروع کردیم که اولین سخنرانی‌ها در سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران قابل‌مشاهده است و یکی از کارهایی که در آینده می‌خواهیم انجام بدهیم دانشگاه محوری است.
 
سخن پایانی:
ما سامانه‌ی منظم اعمال قانون و برنامه‌ریزی نداریم و علیرغم همه‌ی زحمت‌هایی که مسئولین می‌کشند دچار هرج‌ومرج می‌شویم ما یک نظام آموزشی داریم که می‌گوید کارکنیم و به ازای کارمان دستمزد بگیریم  بعضی از پزشکان تمام وقت جغرافیایی هستند یعنی اینکه در بیمارستان می‌مانند و مطب نمی‌زنند و دستمزدشان را به‌طور پلکانی پرداخت می‌کنیم بعد هم مالیات و محدودیت برایشان در نظر می‌گیریم به‌عنوان‌مثال ما استادی داریم که 400 عمل در ماه انجام می‌دهد و تمام‌وقت خود را در بیمارستان است که اگر هرکدام از عمل‌ها را در بیرون دانشگاه انجام بدهد به ازای 10 مریض هزینه آن 400 مریض را در ماه درمی‌آورد و این عدالت نیست و گروه تعیین دستمزد دولت باید به اصلاح این موردتوجه بیشتری داشته باشد.
 
کلمات کلیدی
نسیم اخگر
تهیه کننده:

نسیم اخگر

فیلم ها

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *