دکتر محمدعلی صحرائیان: مهمترین راه انتقال دانش و تجربه به دیگران مستندکردن است

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با بیان اینکه علم کنونی حاصل مستندکردن دیگران است گفت: تنها اسم کسانی ماندگار شده که مستندسازی کرده اند.

دکتر  صحرائیان، عصر شنبه ۱۷ خرداد ۹۹ در پایان گفت‌ وگوی خود با مستندسازان پیشرفت مدیریت کووید ۱۹ در استودیو شفآ دانشگاه با اشاره به سخن یکی از بزرگان دین که « با نوشتن علم را زنجیر کنید» گفت: اگر یک دانش، تجربه و پژوهشی را دانستیم و ننوشتیم ممکن است از ذهن‌ها برود و نتوان به عنوان یک چراغ راه برای دیگران استفاده کرد.
وی افزود: مستندسازی باعث می‌شود هم خود فرد و هم دیگران از تجربیات به دست آمده استفاده کنند زیرا عمر افراد کوتاه است. افراد زیادی از نظر علمی و اجرایی می‌آیند و می‌روند و در حقیقت یک دورانی دارند اگر ما یافته‌های خودمان را مستند نکنیم ممکن است یافته‌ها نابود بشوند و هیچوقت افراد دیگری از آن بهره مند نشوند. به نظر من مهمترین راه انتقال دانش و تجربه به دیگران مستندکردن است. این مستند باعث می‌شود که افرادی که بعد از ما می‌آیند بتوانند استفاده کنند و احیانا مشکلاتی که ما داشتیم را تجربه نکنند. بسیاری از راه‌هاییکه ما اشتباه رفته‌ایم را نروند و یا اگر درست بوده افراد بتوانند مسیر درست را انتخاب کنند.
دکتر صحراییان با بیان اینکه علم کنونی حاصل مستندکردن دیگران است گفت: گاهی اوقات در تاریخ باستان یک پزشک مشهور و حاذق زندگی می‌کرده اما چون علم خود را مستند نکرده چیزی از او باقی نمانده و تنها اسم کسانی ماندگار شده که مستندسازی کرده اند.
معاون پژوهشی دانشگاه با بیان اینکه مستند کردن اصل و اساس علم است بر درست مستند کردن تاکید کرد و گفت: اینکه ما یاد بگیریم چطور مستند کنیم بسیار مهم است زیرا  نقاط ضعف و قوت همه و همه در کنار هم باید مستند بشوند.
وی درباره مستندسازی پیشرفت مدیریت کووید ۱۹ در دانشگاه گفت: به نظرم یکی از ابتکارات بسیار خوب دانشگاه است زیرا اتفاقات زیادی افتاده و دانشگاه بحران‌های زیادی را دیده و بیمارستان‌های ما متعدد بحران داشتند برای اینکه کشوری هستیم که حادثه خیز است از سیل و  زلزله گرفته تا همه بحران‌ها در آن به وقوع می‌پیوندد بنابراین اگر مسائل پیرامون آن مستند نشود ممکن است عین همان تکرار شود. در مورد کرونا، مستندکردن به حل بسیاری از بحران‌هایی که برای آیندگان به وجود می‌آید کمک می‌کند. ما باشیم یا نباشیم آنها باید بتوانند از این تجربیات استفاده کند و اگر روزی به این فایل مراجعه کردند هزاران تجربه دربیاورند. اینکه یک رئیس بیمارستان یا یک معاون بگوید من این مشکل را داشتم و اینگونه حلش کردم به نظرم کمک کننده است.


وی در پایان درباره سوالات مطرح شده و فضای عمومی استودیو شفآ هم گفت: همه چی عالی بود. 

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *