• تاریخ انتشار : 1396/11/24 - 12:01
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 7
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

گفت‌وگو با برگزیده آموزشگر برتر در نوزدهمین جشنواره ابن‌سینا

دکتر نوشین شکوهی نژاد: دانشجویان و فراگیران در تعالی و تکامل معلم نقش مهمی دارند

روابط عمومی دانشگاه با برگزیدگان نوزدهمین جشنواره به گفت‌وگو نشسته است. مصاحبه با دکتر نوشین شکوهی را در ادامه می‌خوانید.

جشنواره ابن‌سينا هرساله به‌منظور پاسداشت اساتيد، محققين و پژوهشگران در حوزه آموزش و پژوهش، در نيمه بهمن‌ماه و به نشانه سالروز تأسيس دانشكده پزشكي (15 بهمن سال 1313) در تالار ابن‌سيناي دانشكده پزشكي برگزار مي‌شود. با دكتر نوشین شکوهی نژاد که در جشنواره ابن‌سینا برگزیده‌شده است گفت‌وگو كرده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد.
لطفاً خودتان را معرفی کنید.
دکتر نوشین شکوهی نژاد دانشیار اندودانتیکس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم که به لطف خدا و محبت همکاران خوبم در دانشکده در حیطه آموزشگر برتر برگزیده‌شده‌ام.
در آموزش چه اصول و محورهایی را رعایت می‌کنید که به‌عنوان آموزشگر برتر انتخاب‌شده‌اید؟
عشق و علاقه من به حرفه پزشکی و همچنین حرفه مقدس معلمی موجب شد تا در کسوت هیئت‌علمی دانشگاه که بخشی از خواسته‌ها و آرزوهای قلبی من بوده مشغول به کار شوم و البته عضو هیئت‌علمی شدن در دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکی از بزرگ‌ترین و خوش‌نام‌ترین دانشگاه‌های کشور است و در سطوح بین‌المللی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است مسئولیت خطیر و مضاعفی برای من ایجاد کرد. به همین دلیل همواره از ابتدای کارم به دنبال این بوده‌ام که وظایفم را به نحوی انجام دهم که شایسته عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران است. لذا در کنار استفاده از تجارب ارزشمند اساتید خوبم سعی کردم به‌منظور تقویت و افزایش مهارت و توانمندی‌های خود، دوره‌های تخصصی‌تر درزمینهٔ آموزش پزشکی ازجمله کارشناسی ارشد آموزش پزشکی را بگذرانم. همچنین سعی می‌کنم افرادی که به لحاظ علمی و اخلاقی از سرمایه‌های ناب دانشگاه هستند را همواره الگوی خود قرار دهم.
صرف‌نظر از مفاهیم و الگوهای مختلف یادگیری و یاددهی، آموزش‌دهنده و فراگیر دو عنصر مهم و کلیدی در فرآیند یاددهی و یارگیری هستند. درست است که ما به‌عنوان عضو هیئت‌علمی دانشگاه مسئولیت‌های مختلفی بر عهده‌داریم، ولی فراموش نکنیم که اصلی‌ترین وظیفه ما انتقال علم و دانش و مهارت‌ها و تجاربمان به نحو صحیح به فراگیران و دانشجویان است و این مسئله قطعاً دغدغه بسیاری از اساتید ما نیز است.
نهایتاً هدف این است که دانشجویان در پایان دوره تحصیل خود به موارد لازم درزمینهٔ های علمی و اخلاقی دست یابند. در رشته‌های پزشکی به دلیل اینکه بیماران نقش مهمی درروند یادگیری دانشجویان پزشکی دارند مهم است که دانشجویان پزشکی علاوه بر اینکه با اصول علم پزشکی آشنا می‌شوند با مفاهیم مهارت‌های ارتباطی با بیماران و خانواده‌های آن‌ها و اخلاق پزشکی و تعهد حرفه‌ای هم آشنا شوند. مهم است بدانیم دانشجویان، اساتید را چه به لحاظ علمی و چه به لحاظ اخلاق حرفه‌ای مدام زیر نظر دارند و در این زمینه ما می‌توانیم نقش مهمی در آموزش فراگیران خود داشته باشیم و این بخشی از برنامه درسی پنهان است که می‌توانیم با مدنظر قرار دادن آن‌ها، دانشجویان را با چیزهایی که باید درنهایت به‌عنوان عضو گروه پزشکی به آن‌ها دست یابند برسانیم.
بنده باگذشت 12 سال از تجربه‌ی معلمی خودم هرروز احساس می‌کنم مسئولیتم نسبت به دانشجویان بیشتر می‌شود و مدت‌زمانی را که باید برای آمادگی خود قبل از کلاس‌های درس دانشجویان بگذرانم نیز بیشتر می‌شود. چراکه معتقدم که دانشجویان و فراگیران در تعالی و تکامل معلم نقش مهمی دارند و باید به آن‌ها بیشتر توجه نمود.
آیا جشنواره‌ها در ایجاد انگیزه نقش دارند؟
اگر جشنواره‌ها معیارها و اصول دقیقی برای انتخاب در سطوح مختلف داشته باشند، افراد سعی می‌کنند عملکردشان را به آن معیارها نزدیک‌تر کنند و به‌این‌ترتیب جشنواره‌ها در ایجاد انگیزه در افراد نقش مهمی دارند.
درزمینهٔ آموزشی چه صحبتی دارید؟
قطعاً اساتید بسیاری وجود دارند که بیشتر از من شایستگی برگزیده شدن را داشته‌اند. به‌هرحال مهم است که هدف نهایی همه ما این باشد که بتوانیم در حرفه معلمی موفق باشیم و نقشمان را به‌عنوان یک معلم به‌خوبی ایفا کنیم تا فراگیران ما در پایان دوره تحصیل و هنگام ورود به حرفه خود موارد لازم را آموخته باشند.

خبر: مقدم
عکس: مهدی کیهان

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 74547
فریبا  مقدم
تهیه کننده:

فریبا مقدم