حجتالاسلاموالمسلمین دکتر معصومی: محصول نظام فکری، عقیدتی و معرفتی اسلام، یک انسان امیدوار، پرتلاش و به تعبیر قرآن کریم مجاهد است
به همت مدیریت هماندیشی استادان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، جلسه مجازی هماندیشی استادان با موضوع عوامل امیدواری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، جلسه مجازی هماندیشی استادان با موضوع عوامل امیدواری از ساعت 11 روز سهشنبه 21 مرداد 99 بهصورت آنلاین و بر بستر سامانه اسکای روم دفتر نهاد برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر مهدی ناطق پور ضمن خوشآمد گویی به همه استادان شرکتکننده در نشست، گفت: بنا بود در برنامه امروز، ادامه جلسه هماندیشی با موضوع «بلا در مشرب مولانا» باشد که بهواسطه کسالت حجتالاسلاموالمسلمین سیدقریشی، این برنامه تغییر کرد و حجتالاسلاموالمسلمین دکتر معصومی، عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی قبول زحمت کردند و با موضوع عوامل امیدواری در خدمت ایشان هستیم.
در ادامه حجتالاسلاموالمسلمین دکتر جمشید معصومی، عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی و معاون پژوهشی مدرسه عالی شهید مطهری با اشاره به اهمیت شناخت عوامل یاس و امیدواری جامعه اظهار داشت: در یک بررسی اجمالی به نظر میرسد که جامعه فعلی ایران دچار نوعی رخوت، کسالت و یاس شده است که لازم است عوامل یاس و امیدواری جامعه شناخته شود تا بتوانیم عوامل امیدواری را تقویت و عوامل یاس را برطرف کنیم.
وی با اشاره به اینکه عوامل متعددی میتواند به رشد عوامل امیدواری کمک کند؛ گفت: نوع نگاه ما به جهان هستی، میتواند میزان امیدواری ما را مشخص کند و اگر ما بتوانیم نگاه مردم به مسائل مختلف را اصلاح کنیم میتوانیم امید را در آنان افزایش دهیم.
استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه محصول نظام فکری، عقیدتی و معرفتی اسلام، یک انسان امیدوار، پرتلاش و به تعبیر قرآن کریم مجاهد است؛ گفت: بر اساس این تعریف، یکی از شاخصههای شناخت مؤمن حقیقی، میزان تلاش و مجاهدت اوست و اگر فردی مأیوس و منفی نگر باشد، نشاندهنده این است که بهخوبی با معارف اسلامی آشنا نشده است.
وی با بیان این نکته که در معارف اسلامی در برابر «رجا (امیدواری)»، یاس نداریم بلکه «خوف» یا «خشیت» داریم؛ گفت: یاس در تعالیم دینی مایکی از بزرگترین گناهان و به تعبیری گناهی نابخشودنی است که انسان مؤمن حق ورود به حریم این فضا را هم ندارد؛ به همین خاطر در برابر مفهوم رجا، ما خوف را داریم که تعابیر متعددی در باب معنای آن وجود دارد و به معنای آن نگرانی از عواقب اعمالمان است که باعث میشود انسان توبه کند و به مسیر اصلاح بازگردد.
وی با بیان اینکه خشیت، درک انسان از عظمت خداوند متعال است؛ گفت: هر چه انسان علم و درکش نسبت به حقیقت خدا بیشتر شود، میزان خشیتش بیشتر میشود و هر چه انسان عالمتر و خداشناستر باشد؛ به همان میزان خشیت او بیشتر میشود.
معاون پژوهشی مدرسه عالی شهید مطهری با اشاره به اینکه یکی از دلایل سستی و ناامیدی افراد، درک نادرست آنان از مفهوم امیدواری است؛ گفت: امیدواری حتماً باید در کنار برنامهریزی درست و تلاش و مجاهدت باشد و اینکه انسان بنشیند و همه امور را به خدا محول کند نوعی فریب دادن خود است؛ پس لازم است انسان همه عوامل انجام کار را فراهم کند، تلاش کند و در این مرحله امیدوار به خداوند باشد تا عوامل و مسائل ناشناخته مانع موفقیت او نشود؛ زیرا نظام هستی بهگونهای طراحیشده است که اگر گروهی تلاش و مجاهدت کنند، خداوند گشایشی برای آنان ایجاد خواهد کرد.
وی با اشاره به مفهوم انتظار در تفکر شیعی بهعنوان یک عمل فعالانه، گفت: انتظار فرج به معنای طلب گشایش در امور، باید در همه اجزای عملکرد ما وجود داشته باشد و برای رسیدن به این مفهوم تلاش کنیم زیرا نهایتاً همه تلاشهای همه صالحان عالم در طول تاریخ، به برقراری و استقرار حکومت صالحان منجر خواهد شد.
حجتالاسلاموالمسلمین معصومی در ادامه با اشاره به عظمت جایگاه انسان در نظام آفرینش، گفت: نکته دیگر در موضوع امیدواری، این است که انسان خود و داشتههایش را دستکم نگیرد؛ زیرا در تعابیر اسلامی، انسان موجودی نامیرا و ابدی است و اگر به این مرتبه خود واقف شود دیگر جایی برای ناامیدی باقی نمیماند زیرا یاس و ناامیدی متعلق به جهان مادی و موجودات فانی است.
وی در خاتمه «توکل» را یکی دیگر از عوامل امیدواری انسان مؤمن معرفی کرد و گفت: اگر انسان به این تفکر برسد که در جهان تنها رها نشده است، به آرامش خواهد رسید، زیرا میداند یک وجود حکیم عالم قادر، کفالت امور او را بر عهده دارد و چنین معبودی حتی برای نقطه آخر او مفهوم «شفاعت» را قرار داده تا چنانچه نگرانیای از کیفیت اعمال خود دارد با این مفهوم امیدوارانه برگردد و امور خود را اصلاح کند.
در پایان این جلسه، کارشناس برنامه به سؤالات استادان پاسخ گفت.
نظر دهید