• تاریخ انتشار : 1401/03/10 - 15:55
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 747
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

نشست مشترک مدیر روابط‌عمومی با شرکت‌های مستقر و فعال در آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه

دکتر ترابی: حمایت‌ رسانه ای از شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار روابط‌عمومی دانشگاه قرار گرفته است

در نشست مشترک مدیر روابط‌عمومی با شرکت‌های مستقر و فعال در مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران بر ایجاد یک برنامه‌ی منسجم، یکپارچه، منظم و هوشمند دررابطه‌با رسانه‌ای شدن تاکید شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این نشست که 10 خرداد 1401 در آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه برگزار شد؛ دکتر ماشاءاله ترابی مدیر روابط‌عمومی دانشگاه با اشاره به اینکه روابط‌عمومی دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران در راستای رسالتش وظیفه دارد که «مدیریت تصویر و شهرت دانشگاه» را در ابعاد مختلف انجام دهد؛ گفت: یکی از حوزه‌های مهم در دانشگاه که امسال نیز بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری موردتوجه قرار گرفته است، «توجه به توسعه دانش‌بنیان» است. باید بتوانیم در بخش‌های مختلف فعالیت‌های مناسبی را انجام دهیم و تصویر مناسب در شأن دانشگاه ایجاد کنیم.  
وی در ادامه از برنامه‌های مختلف روابط‌عمومی دانشگاه یادکرد و افزود: توسعه وب‌سایت‌های یکپارچه «وب هوشمند» را در دستور کار داریم برای اینکه بتوانیم در بخش‌های مختلف خدمات، توسعه علمی، پژوهشی و آموزشی اتفاقات خوبی را به نمایش بگذاریم. 
دکتر ترابی یادآور شد: متأسفانه از فعالیت‌های ارزشمند شرکت‌های مستقر و فعال دانش‌بنیان در آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه هم اطلاعات «تصویر روشن و خوبی» نداریم. در این راستا جلساتی داشتیم برای اینکه بتوانیم این موضوع را در مسیر جدید خودش قرار دهیم البته همکاران عزیز من توضیحاتی راجع به این تابلوهایی که به نمایش گذاشته‌ایم منتقل می‌کنند اما اولین مسئله‌ای که در مدیریت تصویر داریم بحث (حضور) است. حضور به این معنا که در واقع ما به چه شکلی در موقعیت‌هایی که در آن قرار گرفته‌ایم حاضر هستیم و خودمان را با چه نمادی نمایش می‌دهیم اگر این حضور با اصول خودش تطبیق داشته باشد، باید برای ما ایجاد ارتباط جدید و پایدار کند.  
مدیر روابط‌عمومی دانشگاه تصریح کرد: اما اگر این حضور در شاخص‌های خودش درست قرار نگرفته باشد ضمن اینکه ارتباط مناسب ایجاد نمی‌کند به ارتباط‌های موجود هم صدمه می‌زند؛ اگر این دو موضوع درست رعایت شده باشد باید به سراغ عملکرد برویم یعنی ما حاضر شدیم و حالا می‌خواهیم چه موضوعی را معرفی کنیم اگر به این مراحل درست توجه نشود عملکرد مناسبی دریافت نخواهیم کرد و کار متوقف می‌شود.   
وی خاطرنشان کرد: قاعدتاً اگر در این مسیر درست وارد شویم عملکرد درست معرفی می‌شود و زمان این است که مزیت‌های این عملکرد و تمایزش را به نمایش بگذاریم. این تمایز اگر خوب معرفی شود، ایجاد وفاداری در مخاطب شما می‌کنیم یعنی کسی که با شما آشنا شده حالا حاضر است برای شما وقت بگذارد و در جنبه‌های مختلف حمایت کنیم. برای اینکه این امر مهم را شاهد باشیم باید یک برنامه‌ی منسجم، یکپارچه، منظم و هوشمند دررابطه‌با رسانه‌ای شدن داشته باشیم.
دکتر ترابی در ادامه به سو تفاهمی که در بحث شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد اشاره کرد و افزود: نباید فقط به موضوع رشد سریع شرکت‌های دانش‌بنیان نگاه کنیم، باید در ادبیات موضوع را حلش کنیم.
وی از چهار مدل شرکت‌های دانش‌بنیان در دنیا صحبت کرد و گفت: یک مدل رشد سریع و مدل دیگری رشد یکنواخت است؛ رشد یکنواخت یعنی مخاطب خاص و رشد سریع یعنی مخاطب عام. به‌طورکلی یعنی فرآورده یا کاری که همه‌ی مردم به‌نوعی با آن ارتباط برقرار می‌کند. در کشورمان می‌توانیم به مدل‌های رشد سریع از جمله؛ دیجی‌کالا و اسنپ اشاره کنیم چرا که مخاطبش عام است. اما اگر شما یک کیت آزمایشگاهی تولید کنید این مدل رشد یکنواخت است چرا که مخاطب خاص دارد. (همه نمی‌توانند از این کیت‌ها استفاده و آزمایشگاه‌های خاص می‌توانند استفاده کنند این مدل تفاوتی که دارد تفاوت حضور است که تفاوت رسانه‌ای شدن هم پیدا می‌کند).  
دکتر ترابی متذکر شد: مدل دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌های ترویج آموزش و پژوهش است این‌ها اصلاً غیرانتفاعی هستند چون ما طیفی داریم از شرکت‌های دانش‌بنیان کاملاً غیرانتفاعی تا کاملاً انتفاعی و مدل دیگر  شرکت‌های دانش‌بنیان بعد اجتماعی است. باید بتوانیم افرادی که فرصت‌ها را شکوفا می‌کنند را به منصه ظهور برسانیم و از آن کار جدید به ‌عنوان خروجی داشته باشیم و خوب رسانه‌ای کنیم البته ماهیت کار شرکت‌های دانش‌بنیان که امنیت را شامل می‌شود را نباید نادیده گرفت ما نقش حمایت‌طلبی از شما را در رسانه‌ای شدن به عهده داریم. 
مدیر روابط‌عمومی دانشگاه با اشاره به اینکه باید در مسیر رسانه‌ای شدن برنامه داشته باشید؛ ادامه داد: کمک می‌کنیم اما باید خودتان هم از نظر فکری و ذهنی آمادگی داشته باشید که اصولاً کارتان در چه مرحله‌ای است؟ می‌خواهید چه عملکردی را معرفی کنید؟ مزیت‌های کار شما دقیقاً چیست؟ مخاطب این مزیت‌ها کیست؟ و ... آن زمان است که ما به‌عنوان رسانه دانشگاه می‌توانیم به شما کمک کنیم.
وی یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند به رسانه‌ای شدن شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند را پیام دارالفنون معرفی کرد و گفت: تامزتاک (پیام دارالفنون) دانشگاه؛ کار گفتمان‌سازی را انجام می‌دهد یعنی حوزه‌های جدیدی که مخاطبان هنوز با ادبیات و عملکردش خیلی آشنا نیستند و تصویری در ذهنشان وجود ندارد را می‌خواهیم تصویر مناسبی به این طریق در اذهان شکل بگیرد. 
 
دکتر ترابی با بیان اینکه دانشگاه در راستای حرکت به سمت دانشگاه اجتماعی گام‌های ماندگاری را برداشته است؛ یادآور شد: فرصت مغتنمی است که همه‌ی عزیزانی که در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران فعال هستند بتوانند (علمی را که برای جامعه تولید می‌کنند به‌خوبی معرفی و مطرح کنند) چرا که تمام فعالیت‌های دانشگاه در راستای ارائه خدمت به هم‌وطنان است و باید از آن‌ها بهره‌مند شوند بنابراین نیاز است که از تمام فرایندهای درمانی، آزمایشگاهی، ترویجی و ... آگاه شوند به طور نمونه؛ کارهای ترویجی که برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند وارد فازهای علمی شوند و شرایط شبیه‌سازی را فراهم کنند. این آگاهی‌ها باید در سطح دانشگاه توسعه پیدا کند و گروه‌های علمی مطلع شوند که شرکت‌های دانش‌بنیان چه‌کار می‌کنند و می‌توانند ایده‌های جدیدی را به شما ارائه دهند. «حضور پرقدرت ارتباطات خوب را برای همه رقم خواهد زد». 
توضیح اینکه در ادامه شرکت های متقر و فعال در مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران نظرات خود را مطرح کردند.
  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی
  • کد خبر : 213330
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *