دکتر ترابی: روابطعمومی واحدها باید مأموریتهای متناسب با حوزه فعالیتی خود را در رسانه سینا مشخص کنند
نشست مشترک مدیر روابطعمومی دانشگاه با مسئولان روابطعمومی و نمایندگان فناوری اطلاعات در حوزه وب دانشکدهها و سه بیمارستان بزرگ دانشگاه به صورت جداگانه برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر ماشاءاله ترابی مدیر روابطعمومی دانشگاه در نشست دوشنبه 22 فروردین 1401 با مسئولان روابطعمومی و نمایندگان فناوری اطلاعات در حوزه وب دانشکدهها و سه شنبه 23 فروردین با مسئولان و نمایندگان سه بیمارستان بزرگ دانشگاه در سالن حکیم سازمان مرکزی دانشگاه با بیان اینکه که یکی از بزرگترین و مهمترین برنامههای دانشگاه بحث «وب برندینگ در اجتماعی شدن دانشگاه و مرجعیت رسانهای» است، تاکید کرد: همه ما باید در راستای فعالیتهای دانشگاه در این مسیر سهیم باشیم.
دکتر ترابی با اشاره به این که یکی از موضوعات جدی در صحنه جهانی رتبهبندی دانشگاهها بهصورت اختصاصی در وب است افزود: در حال حاضر ما در وبومتریک رتبه 501 را داریم و امیدواریم که با اجرای این برنامه در دانشگاه بتوانیم به رتبه زیر 100 در سطح بینالمللی برسیم و این امکانپذیر است و باید با یک عزم جدی در این مسیر حرکت کنیم.
مدیر روابطعمومی دانشگاه با بیان اینکه وبومتریک، سایتی است که تمام تلاش آن دسترسی آزاد برای انتقال علم و دانش تولید شده توسط دانشگاهها به جامعه امروز است گفت: در جلسه امروز سعی داریم در خصوص دستاوردهای علمی و مکانیزمهای دسترسی آن در جامعه تبادل نظر کنیم.
وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای 15 حوزه مرجعیت علمی است و میتوان گفت که بیشترین حجم مرجعیت علمی رسمی شناخته شده در کشور در حوزهٔ دانشگاه علوم پزشکی تهران است و اکنون که این توان در دانشگاه ایجاد شده، مرجعیت رسانهای باید متناظر با مرجعیت علمی در هر حوزه بر اساس ارتقای شاخصهای دانشگاه در رتبهبندی وبومتری ایجاد شود، همچنین برای آنکه مرجعیت علمی بتواند در حوزه کاری خود فضایی ایجاد و توسعه پیدا کند سه رکن وجود دارد، یکی از ارکان آن رسانههای عمومی و تخصصی سپس رویدادهای علمی و گرندهای پژوهشی است که این سه ابزار اصلی برای این است که بتوان مرجعیت علمی را هدایت کرد.
مدیر روابطعمومی دانشگاه ادامه داد: روابطعمومی در این مسئله نقش جدی دارد و اصولاً اگر شاهد این امر مهم باشیم کشوری که در هر رشته علمی «مرجعیت علمی» پیدا میکند قطعاً زبان آن، زبان حوزه علمی میشود.
وی با بیان اینکه در حوزه مرجعیت علمی بحث مرجعیت و بحث علم مطرح است به مفاهیم حوزه مرجعیت علمی اشاره کرد و افزود: اگر این دو مورد بهخوبی در کنار هم قرار گیرند آن زمان رشد علمی، توسعه علمی و مرجعیت علمی میتواند به منصه ظهور برسد و آن هنگام است که نقش رسانه مهم و اثرگذار میشود.
وی خاطرنشان کرد: شاخصهایی که قبلاً در دنیا بهعنوان ملاک سنجش علم بوده به دلیل نبود اینترنت و شبکههای اجتماعی برای دسترسی به( h-index , Citation Index) یک دوره 5 ساله لازم داشت و با تحولاتی که در سالهای اخیر رخداده و ظهور شبکههای اجتماعی دسترسی به این مسیر تسهیل شده است و اکنون با توسعه فعالیت شبکههای اجتماعی همزمان با توسعه «وب و وب برندینگ» ما این موضوع را در دانشگاه با جدیت توسعه میدهیم.
دکتر ترابی گفت: ما برنامهای در نظر داریم که تمام تولید محتوای دانشگاه در رسانه سینا ثبت شود و همزمان با ثبت محتوا در رسانه سینا، توئیتی برای آن انجام شود و مطلبی از آن موضوع برای فیسبوک، یوتیوب و آپارات مشخص شود.
مدیر روابطعمومی دانشگاه بحث «سئو» در موضوع وبسایت و یکپارچگی در فعالیتها را بااهمیت خواند و تاکید کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در وبومتریک این است که بهروزرسانی اطلاعات بر روی سایت همواره انجام شود، در غیر این صورت رتبه دانشگاه را پایین میآورد و در حوزه پاسخگویی اجتماعی نیز نشان میدهد که قادر به فعالیت نخواهد بود.
وی ادامه داد: در واقع ما میخواهیم یک نیمرخی از فعالیتهای مراکز مختلف دانشگاه را به نمایش بگذاریم و در پشتصحنه ما دائم این نیمرخ را بررسی میکنیم که در این شاخصهای اصلی که مبنای مرجعیت علمی دانشگاه است چه مقدار تولید داشتهاند و این نمایشی از وضعیت پیشرفت مراکز محسوب میشود.
وی با تاکید بر این که دانشگاه در صدد این است که جایگاه جدیدی را در این حوزه کسب کند گفت: این امر نیاز به همت همه مراکز دارد.
دکتر ترابی با اشاره به قطبهای علمی کشور و اینکه سهم دانشگاه علوم پزشکی تهران 15 قطب از آن است گفت: برای این قطبها وبسایتهای مستقلی خواهیم داشت.
مدیر روابطعمومی دانشگاه خاطرنشان کرد: ما وارد عرصه جدیدی از قرن جدید شدهایم و باید دانشگاه را به معنای واقعی به تصویر بکشیم یعنی تمامی فعالیتهایی که انجام میشود و اثراتی که این فعالیتها بر جامعه و پیشرفت علم دارد را بتوانیم منعکس کنیم؛ پس وبسایتهای ما از این به بعد باید مرتب برنامههای تولیدی داشته باشند.
وی به نامه سال قبل رئیس دانشگاه به واحدهای روابطعمومی دانشگاه اشاره کرد که واحدها در رسانه سینا بهعنوان شعبه ای از رسانه سینا هستند و باید بتوانند مأموریتهای متناسب با حوزه فعالیتی خود را در این رسانه ایفا کنند، پس باید برنامههایتان را پیشنهاد دهید تا به تصویب برسد و پس از تأیید برنامه تولید شود. همچنین میتوانید از ظرفیتهای دانشگاه برای پیشبرد فعالیتهایتان استفاده کنید و ابتکار عمل داشته باشید، با سرمایههای علمی که در هر دانشکده وجود دارد ارتباط برقرار کنید و مقالات آنها را پس از انتشار بلافاصله گزارش خبری، توئیت و انعکاس در فیسبوک و شبکههای خبری برای آن پیشبینی شود.
مدیر روابطعمومی دانشگاه، تصریح کرد: پروفایل اعضای هیئتعلمی مطلب مهم دیگری است که تا یکی دو ماه آینده نسخه جدید آن راهاندازی میشود و طراحی آن به شکلی است که نیازی نیست که مطالب آن را اعضای هیئتعلمی بارگذاری کنند و بهصورت خودکار بهروزرسانی میشود.
نظر دهید