هماندیشی مسئولان اداره کل بیمه سلامت استان تهران و مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)
دکتر سید علی دهقان منشادی: مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) مکانی مقدس و نگینی بر تارک نظام سلامت کشور است که حفظ و توسعه آن حمایت همه را میطلبد
در نشست مشترک مسئولان اداره کل بیمه سلامت استان تهران و مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، طرفین بر لزوم توسعه و چابک سازی ارتباطات بین سازمانی برای تحقق اهداف حوزه بیمه و درمان، تکریم بیمه شدگان و تامین رضایت بیماران تاکید کردند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دوشنبه 24 مرداد 1401 نشست مشترکی با حضور مسئولان اداره کل سلامت استان تهران و این مرکز متشکل از دکتر علیرضا نمازی شبستری رئیس بیمه سلامت استان تهران، دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع، مهندس محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی و دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان مجتمع، دکتر حسینی معاون درمان، دکتر کریمی رئیس اداره نظارت، دکتر سعیدی رئیس اداره اسناد و کارشناسان ناظر بیمه سلامت استان تهران و جمعی از مدیران و کارشناسان معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع مالی مجتمع در سالن شورای ریاست برگزار شد.
رئیس مجتمع با اشاره به سابقه خوب همکاریهای مشترک بیمه سلامت و مجتمع گفت: دکتر نمازی در تمامی مسئولیتهای خود در خارج و داخل دانشگاه موفق بوده و در منصب ریاست بیمه سلامت استان تهران نیز بیتردید سربلند خواهند بود. حضور مسئولان و کارشناسان بیمه سلامت را فرصتی مناسب برای رفع چالشهای بیمهای بیمارستان میدانیم و از اینکه در کنارمان هستید متشکریم.
چابک سازی ارتباطات بیمه و درمان
دکتر دهقان با توضیح در خصوص دلایل مختلف تنگناهای مالی مجتمع افزود: دکتر نمازی کاملاً با حجم و پیچیدگی کارهای این مرکز آشنا هستند. در این میان گاهی برای گذر از یک مرحله باید تمام نیروها را بسیج کنیم و حتی برخی امور را با سرعت کمتری پیش ببریم. در برنامه نسخه الکترونیک من به همه همکاران مجتمع افتخار میکنم. همه از اساتید و دستیاران گرفته تا مدیران و کارشناسان معاونتها بهگونهای کمک کردند که باوجود فرصت محدود و چالشهای بسیار، موفق به کسب لوح طلایی در جشنواره دانشگاه شدیم. حضور حامیانه شما با نگاه تسهیل فرآیندهای بیمهای در بیمارستانها ارزشمند است و به ما انگیزه بالایی برای توسعه آموزش، پژوهش و درمان میدهد. با چابک سازی ارتباطات بیمه و بیمارستانها هم اهداف شما و ما محقق و هم رضایت بیماران تامین میشود.
وی در ادامه به برخی از مهمترین چالشهای بیمارستان اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش تعرفه خدمات درمانی بخش خصوصی و هزینه بالای درمان، تمایل مردم برای گرفتن خدمت در بخشهای دولتی بیشتر شده است. مراجعه اتباع به بیمارستان خصوصاً در حوزه زنان و زایمان افزایشیافته و این در حالی است که بیماران نیازمند، بیماران بیخانمان هم جایی جز مراجعه به این مرکز ندارند. در کنار تمامی موارد یادشده ارجاعات نامناسب از مراکز درمانی سایر نقاط کشور و استان تهران هم مزید بر علتهاست و بیمارستان را متحمل هزینههای سنگینی میکند. انتظار داریم با علم به همه این حقایق و البته در چهارچوب قوانین جاری بیمه در حل مواردی که قابل اصلاح است به ما کمک کنید. قطعاً صرفهجویی حاصل از این مساعدتها صرف خدمت بیشتر به همین بیماران خواهد شد.
دکتر دهقان از مجتمع بیمارستانی امام خمینی بهعنوان نگینی بر تارک نظام سلامت کشور یاد و تصریح کرد: حفظ و گسترش چنین گنجینه با ارزشی حمایت همه ما را میطلبد وزارت بهداشت، دانشگاه، سازمانهای بیمهگر، خیرین سلامت، همکاران مجتمع و ... این بیمارستان مکان مقدسی است چراکه به محرومترین و درماندهترین افراد و بیماران صعب العلاج که از همهجا ناامید شدهاند خدمت میدهد. باید قدر بودن در این بیمارستان را بدانیم. همینکه بتوانیم لبخندی بر لبان بیمار دردمندی بنشانیم از هر چیزی مهمتر است.
تاکید بر تکریم بیمهشدگان
رئیس اداره کل بیمه سلامت استان تهران بهبود ارتباطات سازمانی و امکان بیان انتظارات حوزههای بیمه و درمان را یکی از دلایل این نشست برای تحقق خواستههای طرفین در ارائه خدمات باکیفیت به بیماران دانست و گفت: شاید برخی از نارضایتیهای موجود به این برمیگردد که ما به کار هم اشراف نداریم. یکی از برنامههای مهم ما، تعیین پزشک رابط بیمه سلامت برای برقراری لینکهای ارتباطی و توجه به کیفیت خدمات در حال ارائه به بیمهشدگان است. فقط پول مهم نیست بیمهشده باید تکریم شود. هر خدمت بیمهای که چه از سوی دولت چه شخص خریده میشود موظفیم متناسب با اعتقادات و فرهنگ بومی کشورمان به نحو شایستهای تدارک و به بیمهشدگان ارائه دهیم.
وی در ادامه افزود: رویکرد اصلی من در بیمه سلامت بهعنوان کسی که هم تجربه کار محیطی و هم ستادی دارد نزدیک کردن ارائهدهندگان خدمت به گیرندگان خدمت است. همکاران ما در بیمه سلامت هم به دنبال ارائه کار درست هستند. نکته مهم این است که ما هیچ دخالتی در بحث درمان نداریم و تشخیص نوع و نحوه درمان بیمار حق مسلم پزشک معالج است. اقدامات ما در بیمه سلامت مطابق با شیوهنامههای مصوب شورای عالی بیمه است که از سوی وزارت بهداشت ابلاغ میشود و میدانیم در بعضی حوزهها نیاز به بازنگری و اصلاحاتی نیز دارد.
دکتر نمازی، مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) را چشموچراغ وزارت بهداشت و کشور خواند و افزود: واقعیت این است که ازنظر نوع بیماران، پیچیدگی بیماریها و خدمات فوق تخصصی منحصربهفردی که در این مرکز ارائه میشود و همینطور در آموزشوپرورش فراگیران و توسعه دانش پزشکی جایگاه ویژهای در کشور دارد. توجه به این ملاحظات مهم به تفکر درست و تصمیم سازی مناسب برای ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم کمک میکند. اصل و ذات موضوع نتیجهای است که بیماران میگیرند.
معاون پشتیبانی مجتمع در این نشست ضمن استقبال از حضور مسئولان اداره کل بیمه سلامت در مجتمع گفت: خوشبختانه چالش جدی با بیمه سلامت نداریم و فضای همکاری هر دو طرف برای رفع مسائل جاری مساعد است.
دکتر سعیدی با اشاره به عملکرد ممتاز مجموعه مدیریت دانشگاه و مجتمع در نسخهنویسی الکترونیک گفت: در بحث نسخهنویسی الکترونیک مجتمع بیمارستانی امام خمینی بااینکه بزرگترین بیمارستان کشور است و حجم مراجعات زیادی دارد با کمترین چالش پیشتاز بود و از اردیبهشت 1401 توانست 100 درصد خدمات بستری را الکترونیک کند. مشکل اصلی ما با بیمارستانهای دانشگاه تهران تاخیر در ارسال اسناد است که امیدواریم با یکسانسازی HIS این معضل هم برطرف شود.
دکتر حسینی هم رویکرد بیمه سلامت را بیمار محور خواند و گفت: با این نگاه، دیدگاه بیمه و دانشگاه به هم نزدیک شده و برای ماموریت های جدید سازمان در بحث پوشش بیمه همگانی، بحث درمان ناباروری و جوانی جمعیت، کاهش پرداخت از جیب بیماران و بهبود پوشش بیمهای بیماران صعبالعلاج، توانبخشی معلولان و بیماران اوتیسم و ... بسیار مهم است. میدانیم در بحث اتباع هزینههای بالایی متوجه بیمارستان امام خمینی است چون مطابق رسالتش باید به همه بیماران خدمت ارائه دهد. ولی با توجه به قوانین موجود تنها اتباعی که بهصورت قانونی در کشور اقامت دارند و دارای کد یکتا هستند تحت پوشش کمیساریای عالی پناهندگان بوده و در صندوق سایر اقشار بیمه سلامت قرار میگیرند.
نظر دهید